MotoGP Valencia. Final 2013!

För övrigt är det numera syskonrivalitet i Motogp, har det någonsin hänt i 500/Motogp historien
 
Riktigt så läste jag inte reportaget.

Jag tycker han är så tydlig som en gentleman kan vara :)

"Valentino didn’t have anywhere to move to and he wanted to do something, to be seen to be doing something"

"I admire him for trying to do something but it’s probably not going to do much at all."

"On Sunday we crowned the youngest-ever premier-class World Champion and Valentino wants to reinvent himself as the oldest-ever MotoGP champion. The figures clearly don’t stack up, but I admire his courage."

"But his bikes have been competitive all this year, no question about that."
 
Det är ju test så man vet inte vad som döljer sig bakom siffrorna men lite måste det svida för Ducce att en FTR Yamaha var snabbare än alla deras förare förutom Iannone.

http://motomatters.com/results/2013/11/13/2013_valencia_post_race_test_day_3_final.html

Som sagt är det bara ett test men Pedrosa har väl halkat lite efter under det här testet, han har väl inte varit näst snabbaste Honda igår och idag som man ju ändå förväntar sig av honom.
 
Last edited:
Jag tror inte att man ska dra för stora slutsatser utifrån bästa varvtid. En del gick för en varvtid medans andra struntade fullständigt i det. Erkänt duktiga testförare var upptagna med utvärderingar av olika chassiekomponenter, vilket oftast betyder att de lägger jämna och repeterbara varvtider en halv till en sekund över snabbaste möjliga (Dani radade upp ett trettiotal varv runt 1.31.1-1.31.2...). Och många youngsters satte sina bästa tider med draghjälp. Hayden och Aoyama hade bara en cykel var och fullt testprogram, därför stränga order om lugn körning och ganska beskedliga varvtider. Därför ser listan lite märklig ut.

En sak är dock säker. Bradley satte sin bästa tid helt själv och var dessutom hyfsat jämn. Dagens positiva överraskning.

Dagens negativa överraskning var Alvaro som totalskrotade en prototyp han absolut inte fick krascha. Högsida efter ett och ett halvt varv...Hondaingenjörerna enormt imponerade...
 
Last edited:
Hur utvärderar man resultaten vid en test.
Förarens reaktioner i kombination med en telemetri som kan förklara.
Kan det tom vara så att det är sekretess inom teamet var den andre föraren gör?
 
Hur utvärderar man resultaten vid en test.
Förarens reaktioner i kombination med en telemetri som kan förklara.
Kan det tom vara så att det är sekretess inom teamet var den andre föraren gör?

Man använder både förarkommentarer och telemetri. Vissa loggar uppåt trehundra olika kanaler, men det är vanligtvis inte dessa kanaler ensamma som berättar hur motorcykeln fungerar. Det är de beräkningar man gör genom att multiplicera ihop rätt kanaler med varandra som ger de intressanta indikationerna, till exempel om motorcykeln har bättre eller sämre grepp, mer eller mindre däckvibrationer eller bättre eller sämre styrning.

Mig veterligen råder ingen sekretess mellan olika sidor av depåboxen. Allt snack om sekretess är ett spel för galleriet som förstoras upp av media. De ingenjörer som kan något har ändå full insyn i båda sidor av depåboxen.
 
Last edited:
Jag tror inte att man ska dra för stora slutsatser utifrån bästa varvtid. En del gick för en varvtid medans andra struntade fullständigt i det. Erkänt duktiga testförare var upptagna med utvärderingar av olika chassiekomponenter, vilket oftast betyder att de lägger jämna och repeterbara varvtider en halv till en sekund över snabbaste möjliga (Dani radade upp ett trettiotal varv runt 1.31.1-1.31.2...). Och många youngsters satte sina bästa tider med draghjälp. Hayden och Aoyama hade bara en cykel var och fullt testprogram, därför stränga order om lugn körning och ganska beskedliga varvtider. Därför ser listan lite märklig ut.

En sak är dock säker. Bradley satte sin bästa tid helt själv och var dessutom hyfsat jämn. Dagens positiva överraskning.

Dagens negativa överraskning var Alvaro som totalskrotade en prototyp han absolut inte fick krascha. Högsida efter ett och ett halvt varv...Hondaingenjörerna enormt imponerade...

De var inte en felprogrammering igen av ingenjörerna igen då? Jag är inte så enormt imponerad av Hondas ingenjörer, efter DP's högsida.
 
Nybliven MotoGP-tittare.... Det går inte att bedöma den touchen som årets fulkörning eller hitta något i reglementet skulle ge stöd för en svartflagg.

OK du är nybliven GP tittare........ hoppas bara att Lorre slutar hacka på rookie förarna nästa år.... gillar inte dubbel moralen. :)
 
OK du är nybliven GP tittare........ hoppas bara att Lorre slutar hacka på rookie förarna nästa år.... gillar inte dubbel moralen. :)
Tänkte på dig där, du kan inte ha sett mycket MotoGP om du trodde på svartflagg där.
Men jag håller med om dubbelmoralen, dock så ger jag JL lite respekt för att verkligen ge allt under speciella omständigheter.
 
OK du är nybliven GP tittare........ hoppas bara att Lorre slutar hacka på rookie förarna nästa år.... gillar inte dubbel moralen. :)

Fast JL har ju blivit tystare om att andra knuffas lite alltmed att han börjat köra lite hårdare? Har iaf varit min uppfattning... Sedan tycker han ju fortfarande inte att det är ett bra sätt att köra på.
 
Här bak kommer Smith, Hayden, Smith har inte talangen för det här, Hayden är slut.

Det ser svart ut för 2014.. Men jag är den första som hoppas att jag har fel!!!:gnissla

:D:D

Med tanke på den testtid som Smith klämde in på Valencia så tror jag knappast att man ska räkna bort honom som en person utan talang, det är bara idiotiskt. Han är inte heller någon av mina personliga favoriter, men har sedan säsongens början gjort enorma framsteg i mitt tycke. Han var som sagt snabbare än både Lorenzo och Pedrosa på testerna, bara Marquez var snabbare.
 
Med tanke på den testtid som Smith klämde in på Valencia så tror jag knappast att man ska räkna bort honom som en person utan talang, det är bara idiotiskt. Han är inte heller någon av mina personliga favoriter, men har sedan säsongens början gjort enorma framsteg i mitt tycke. Han var som sagt snabbare än både Lorenzo och Pedrosa på testerna, bara Marquez var snabbare.

Nu vet jag inte hur han satte tiden, hade han draghjälp? Hade han fler varv på samma tider? Med den tiden hade han kvalat in som 4:a på gridden i helgens lopp. Jag är inte övertygas om att Smith förtjänar den styrning han har ännu.... Men men... HOPPAS JAG HAR FEL!!
 
Nu vet jag inte hur han satte tiden, hade han draghjälp? Hade han fler varv på samma tider? Med den tiden hade han kvalat in som 4:a på gridden i helgens lopp. Jag är inte övertygas om att Smith förtjänar den styrning han har ännu.... Men men... HOPPAS JAG HAR FEL!!

Tja, du har fel i en sak iallafall, för Smith hade faktiskt kvalat in på en tredje plats med den tiden i helgens lopp :tungan Men om du läser Altalos post lite ovan så kan du se mer om Smiths prestation på testen.
 
Med tanke på den testtid som Smith klämde in på Valencia så tror jag knappast att man ska räkna bort honom som en person utan talang, det är bara idiotiskt. Han är inte heller någon av mina personliga favoriter, men har sedan säsongens början gjort enorma framsteg i mitt tycke. Han var som sagt snabbare än både Lorenzo och Pedrosa på testerna, bara Marquez var snabbare.

Lite kul att se reaktionerna när han är före the GOAT under detta test och hans anhängare öser skit över honom.
Men det måste bero på hans strömlinjeformade kropp.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...-Laguna-Seca&p=5853055&viewfull=1#post5853055
 
Last edited:
Tänkte på dig där, du kan inte ha sett mycket MotoGP om du trodde på svartflagg där.
Men jag håller med om dubbelmoralen, dock så ger jag JL lite respekt för att verkligen ge allt under speciella omständigheter.

Jag trodde aldrig att Lorre skulle bli straffad..... men med tanke på hur han gnällt för DORNA så borde han blivit det......... jag tycker det är kul med hård racing, men Lorre har gnällt på DORNA för att ingen skall sticka in framhjulet och sabba hans spår.... Nej han sjönk som en gråsten, gillade han tidigare....
fördelen är väl att han inte gärna kan fortsätta gnälla längre :D
 
Jag tror inte att man ska dra för stora slutsatser utifrån bästa varvtid...
...En sak är dock säker. Bradley satte sin bästa tid helt själv och var dessutom hyfsat jämn. Dagens positiva överraskning.

Dagens negativa överraskning var Alvaro som totalskrotade en prototyp han absolut inte fick krascha. Högsida efter ett och ett halvt varv...Hondaingenjörerna enormt imponerade...
Mmm, övertro på de tidiga testerna är väl sällan i överensstämmelse med utfallen i rejs :)

Håller med om unge Hr Smith som positiv överraskning, men var det verkligen en överraskning att Bautista stod på öronen med prototypen? :hihi:3freak När det gäller den mannen känns väl frasen "på hörntänderna" mer korrekt än "som ett urverk" när hans framfart ska beskrivas...?
 
Nu vet jag inte hur han satte tiden, hade han draghjälp? Hade han fler varv på samma tider? Med den tiden hade han kvalat in som 4:a på gridden i helgens lopp. Jag är inte övertygas om att Smith förtjänar den styrning han har ännu.... Men men... HOPPAS JAG HAR FEL!!

Tyckte jag läste att han satte det under "kvalförhållanden", dvs mjuka däck och minimalt med soppa. Fortfarande en väldigt imponerande tid och får en ju att undra vad han hade kunnat göra under säsongen om han också fått den nya tanken när Cal fick den.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top