MotoGP- Valencia 6-8 Nov 2015

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Jag och en kompis funderar på att åka dit och kolla racet. .
Någon som kan tipsa vart vi sitter bäst.
Andra tips?

Bra tråd:tummenupp Jag ska med dit, kollar just på hotell inne i Valencia. allt ut mot banan är tyvärr (dock förståeligt) slut. Fragan jag undrar över är. finns det allmänna transportmedel från Valencia stad ut till banan, eller är det att hyra eget fortskaffningsmedel ??

Bra tråd:tummenupp Jag ska med dit, kollar just på hotell inne i Valencia. allt ut mot banan är tyvärr (dock förståeligt) slut. Fragan jag undrar över är. finns det allmänna transportmedel från Valencia stad ut till banan, eller är det att hyra eget fortskaffningsmedel ??

Det finns tåg och tunnelbana i Valencia och motorbanan har en egen tågstation som är öppen vid större tävlingar som MGP. Bor du inne i centrala Valencia (Valencia är skitstort) så måste du troligen åka först tunnelbanan till en station där även pendeltåg går och därifrån med pendeln till Ricardo Tormo.
Till banan uppskattningsvis 30-40 min med tåg och tunnelbana. Vi åkte hem med tåget på lördagen efter kval och det tog ca 2 tim för vi var inte ensamma om att vilja göra det.
Promenad ca 20 min mellan banan och tågstation Ricardo Tormo.
Kostnad ca 10euro per person i varje riktning för tåg och tunnelbana.
Vi valde sen att åka taxi, bekvämare och marginellt dyrare om man är 4 st som delar på taxin, vill minnas att den kostade ca 50euro i varje riktning.
Inte lönt att åka egen bil mellan Valencia stad och banan, skitlånga köer för det är asmkt trafik då 90 000 personer ska dit speciellt på söndagen. Taxi chaffisarna är lite fräckare än vad man är som turist i en hyrbil.

Det är min erfarenhet i alla fall :tummenupp

Vi valde sen att åka taxi, bekvämare och marginellt dyrare om man är 4 st som delar på taxin

Har besökt Malaga, Fuengirola & Barcelona ett antal gånger och det har aldrig gått
att få en taxi för fem personer.

Det verkar som att hela Spanien endast har fem-sitsiga taxibilar (inkl. föraren)
för varje gång vi varit fem stycken har vi fått tagit två taxi.

Hur kan man inte ha sju-sitsiga taxibilar. Inte ens en enda. :gnissla

Har besökt Malaga, Fuengirola & Barcelona ett antal gånger och det har aldrig gått
att få en taxi för fem personer.

Det verkar som att hela Spanien endast har fem-sitsiga taxibilar (inkl. föraren)
för varje gång vi varit fem stycken har vi fått tagit två taxi.

Hur kan man inte ha sju-sitsiga taxibilar. Inte ens en enda. :gnissla

Men jag skrev ju att vi var fyra stycken !?

Är det ingen som varit där förut och kan tipsa om vart man sitter bäst?

Är det ingen som varit där förut och kan tipsa om vart man sitter bäst?

Jo, jag, 2008. Jag satt vid kurva 6/Angel Nieto och tyckte man fick mycket bra överblick där, men man ser inte helt förloppet på start/målrakan. Dock ser man större delen av banan oavsett var du sitter, det är en rätt kompakt bana. La upp några bilder, så ser du själv!

Lite praktiska tips: precis som Nitrous säger så måste man ta ett speciellt tåg till Cheste där banan ligger, de går INTE från centralstationen (det saknas några km spår som de inte har råd att bygga klart eftersom Valencias delstatsregering är så korrumperad och bygger löjligt dyra statusarkitektprojekt istället) utan från en liten station som ligger i utkanten av stan. Rekommenderar verkligen att ta taxi till den stationen, plus att vara där i GOD tid. Jag fick vänta över en timme bara på stationen för att komma med tåget, som sen tar ca 20-25 min. Därefter ytterligare ca 15 min promenad till själva banan. Vill man se morgonträningar/warmup ska man alltså räkna med att gå upp i ottan. Precis som Nitrous så avråder jag verkligen från att hyra bil.

I ärlighetens namn skulle jag dock rekommendera att åka till någon annan bana, tycker den var rätt trist, plus att mästerskapet ofta är avgjort sådags. Stämningen är nog bättre på Misano nästa helg t.ex. ;)

Mc-parkeringen
DSC06505.jpg

Starten i 125, andra kurvan
DSC06095.jpg

Utsikt över läktaren, mot kurva 7-8
DSC06167.jpg

Kallio och Simoncelli fightas om förstaplatsen i 250
DSC06212.jpg

Rossi, tourade typ halva racet igenom i ensamt majestät, till en tredje plats
rossi.jpg

Last edited:
Jag hade gärna åkt till Misano. Eller Assen, eller Brno:smasha
Men det fanns ingen tid när dom racen gick. Samma med Misano tyvärr.
Så vi får se.
Tack för tipsen i alla fall allihopa.
Jo, jag, 2008. Jag satt vid kurva 6/Angel Nieto och tyckte man fick mycket bra överblick där, men man ser inte helt förloppet på start/målrakan. Dock ser man större delen av banan oavsett var du sitter, det är en rätt kompakt bana. La upp några bilder, så ser du själv!

Lite praktiska tips: precis som Nitrous säger så måste man ta ett speciellt tåg till Cheste där banan ligger, de går INTE från centralstationen (det saknas några km spår som de inte har råd att bygga klart eftersom Valencias delstatsregering är så korrumperad och bygger löjligt dyra statusarkitektprojekt istället) utan från en liten station som ligger i utkanten av stan. Rekommenderar verkligen att ta taxi till den stationen, plus att vara där i GOD tid. Jag fick vänta över en timme bara på stationen för att komma med tåget, som sen tar ca 20-25 min. Därefter ytterligare ca 15 min promenad till själva banan. Vill man se morgonträningar/warmup ska man alltså räkna med att gå upp i ottan. Precis som Nitrous så avråder jag verkligen från att hyra bil.

I ärlighetens namn skulle jag dock rekommendera att åka till någon annan bana, tycker den var rätt trist, plus att mästerskapet ofta är avgjort sådags. Stämningen är nog bättre på Misano nästa helg t.ex. ;)

Mc-parkeringen
View attachment 423503

Starten i 125, andra kurvan
View attachment 423499

Utsikt över läktaren, mot kurva 7-8
View attachment 423500

Kallio och Simoncelli fightas om förstaplatsen i 250
View attachment 423501

Rossi, tourade typ halva racet igenom i ensamt majestät, till en tredje plats
View attachment 423502

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti