Motogp Tyskland, Sachsenring 10-12e Juli

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Hög tid för en tråd!

Känns som att det kommer stå mellan Rossi, Marquez och Lorenzo. Betydligt mer spännande i år jämfört med förra året när Marquez hade vunnit alla säsongens race.

Bradl missar sitt hemmarace pga skada vilket är tråkigt. Hoppas att Jonas Folger kan ge tyskarna något att jubla åt istället.

Jag ska ner och se racet på plats. Taggad! Hoppas på bra väder.
 
Jag tror MM vinner där, VR tvåa och JL trea.

Men det är ju lite svårt att sia om det såhär innan de ens kommit dit och börjat nöta friträning.
Ducatisarna börjar falla lite till föga nu när de andra fabrikerna börjar hitta hem på hojarna de har, men hoppas de kan få fjutt på hojarna fortfarande. Vill se en Ducce på toppen av pallen!
 
Var det inte tyskland som blev lite "knas" förra året! Hela fältet (nästan) startade från depån och bradl hade sitt livs chans till en seger men hans mekar tabbade sig med setupen! Regnsetup och slicks eller nått sånt va!?

Lorre är tillbaka i vinnarspåret tätt följd av rossi och MM! Tror dessa tre herrar kommer att fajtas till målsnöret den här gången!
 
Last edited:
Hjälp! Är på väg till Tyskland och Moto Gp nu! jag och pojken! Trodde det fanns biljetter kvar!

Nån som vet om det brukar finnas biljetter på plats? Björn
 
:banana
Hjälp! Är på väg till Tyskland och Moto Gp nu! jag och pojken! Trodde det fanns biljetter kvar!

Nån som vet om det brukar finnas biljetter på plats? Björn

Du kollade inte om det fanns biljetter innan ni åkte? :va Är ju en bit att åka bara på chans.
Verkar som att det finns VIP-pass kvar dock. Blir bara ca 1000 euro för er båda...
Borde också finnas biljetter till general admission men då får ni sitta på nån gräsyta nånstans med mindre bra sikt. Ingen aning om det verkligen är så dock.

Vi bokade ganska långt i förväg (typ 1,5 månader), för att vara säkra på att få platser där vi ville, men de biljetterna håller vi hårt i nu ;)
 
Var det inte tyskland som blev lite "knas" förra året! Hela fältet (nästan) startade från depån och bradl hade sitt livs chans till en seger men hans mekar tabbade sig med setupen! Regnsetup och slicks eller nått sånt va!?

Lorre är tillbaka i vinnarspåret tätt följd av rossi och MM! Tror dessa tre herrar kommer att fajtas till målsnöret den här gången!

Som jag minns det valde Bradls team att byta till slicks på en i övrigt oförändrad regnhoj direkt på griden, istället för att starta med en "torrhoj" från depån. Dvs, tabben var att man chansade på att det skulle räcka till ett tillräckligt stort försprång för att kunna gå i mål med bra placering. Tror Bradl blev typ tia i racet, men det är ju inte så att han haft vinnarchanser om han också startat från depån med torrhojen, då hade han ju blivit frånåkt redan under de första varven.
 
Som jag minns det valde Bradls team att byta till slicks på en i övrigt oförändrad regnhoj direkt på griden, istället för att starta med en "torrhoj" från depån. Dvs, tabben var att man chansade på att det skulle räcka till ett tillräckligt stort försprång för att kunna gå i mål med bra placering. Tror Bradl blev typ tia i racet, men det är ju inte så att han haft vinnarchanser om han också startat från depån med torrhojen, då hade han ju blivit frånåkt redan under de första varven.

Mekanikerna fick problem när de bytte inställningarna på gridden på bakdämparen så de hann inte ställa in framänden, så det var väl ännu värre, en hoj inställd för regn fram, torr bak på slicks.
 
Hjälp! Är på väg till Tyskland och Moto Gp nu! jag och pojken! Trodde det fanns biljetter kvar!

Nån som vet om det brukar finnas biljetter på plats? Björn

Tror det går att köpa på plats. Förra året var där en biljettkiosk med lång jävla kö precis vid ingången från campingen. Läktarplats är väl tveksamt dock.
 
Något säger mig att fimpen tidigare gjort bra i från sig på Sachsenring. Men någon vinst blir det inte, utan pallen blir troligen som följer.. :tummenupp

1. Jlo
2. VR
3. Pedrosa
 
..och så slipper vi se Marco Melandri längst bak. Man ser ju honom inte, iofs.
Michael Laverty kör i stället.

Vinner, det gör:
1. Rossi!!
2. Iannone
3. Lorre
 
Låååååååååååååååååång tid med nedläggningsvinkel och delgas där man bara väääääääääääääääääääääääntar på att eländet ska ta slut så att man får ge mer gas borde rent teoretiskt betyda Yamaha. Eller är detta banan där en undermotoriserad Suzuki äntligen ska få sitt genombrott...? Om de haft förare med psyke - mycket möjligt. Men på riktigt...? Så fan heller, de lär ha en ny ursäkt vid tretiden på söndag.

Mekanikerna fick problem när de bytte inställningarna på gridden på bakdämparen så de hann inte ställa in framänden, så det var väl ännu värre, en hoj inställd för regn fram, torr bak på slicks.

En del regnsetuper involverar byte av stötdämpare såväl som stötdämparlänkage och infästningen av dessa mot ramen består bl.a. av muttrar som är inpressade i ramen (så att delarna kan bytas snabbt genom att endast demontera / montera en skruv utan att hålla en mutter). Av någon anledning bestämde sig en sådan mutter för att helt plötsligt inte längre vara fastpressad, vilket orsakade panik och merarbete så att ändringen av framänden inte hanns med.
 
En del regnsetuper involverar byte av stötdämpare såväl som stötdämparlänkage och infästningen av dessa mot ramen består bl.a. av muttrar som är inpressade i ramen (så att delarna kan bytas snabbt genom att endast demontera / montera en skruv utan att hålla en mutter). Av någon anledning bestämde sig en sådan mutter för att helt plötsligt inte längre vara fastpressad, vilket orsakade panik och merarbete så att ändringen av framänden inte hanns med.

Om saker och ting inte djävlas som det tydligen gjorde, hur lång tid borde en sån där ändring ta, inklusive framänden?
 
En erfaren grupp mekaniker kan byta stötdämparlänkage plus stötdämpare på en Honda på ungefär trettio sekunder. Samtidigt kan mappningen ändras och samtidigt kan fjädringsteknikern byta en framgaffelfjäder på ungefär samma tid, plus några sekunder till för att ställa om kompressions- och returklicken. Hjulen går dock inte att byta samtidigt och dessa är ungefär trettio sekunder per styck och de byts inte heller samtidigt då man helt enkelt inte får ha med sig hur många mekaniker som helst på griden. Ett beslut om att ändra mellan torr- och regnsetup bör alltså komma senast två minuter innan mekanikerna måste lämna griden.

Sådana ändringar sker ibland då vädret är tveksamt och man vill invänta sista möjliga beslut. Jag har själv varit med om sådana. En gång i pole position med ett antal kameror upptryckta i ansiktet. Då ser man till att hålla tungan i rätt mun.
 
Jag har själv varit med om sådana. En gång i pole position med ett antal kameror upptryckta i ansiktet. Då ser man till att hålla tungan i rätt mun.

Du kan ju inte kasta ur dig en sån sak utan att säga:

1. var
2. när
3. vem


:D
 
Du kan ju inte kasta ur dig en sån sak utan att säga:

1. var
2. när
3. vem


:D



Vi kör en gissningstävling, rätt svar får vi på söndag eller vad säger du Alatalo:)

Jag gissar på stoner!
 
Ingen Tysklandsspecifikt men saker gnager angående MotoGP:
1: Visst är det så att MotoGP och Moto3 är "fritt", alltså att alla fabrikat kan köra med sina egna motorer/chassi/whatever så länge de håller klassens spec medan Moto2 fortfarande är "fria" chassin med miniblademotorer? Eventuellt med frihet att modifiera mjukvara?

Gör inte detta serien lite onödigt svår att ta till sig för nya intresserade?
Diskuteras det något om ett öppet Moto2 så vi får se fler fabrikat i denna klassen?

2: Allt är väl till syvende och sist marknadsföring/försäljning så hur funkar alla dessa "fabrikat" i Moto2-klassen? Säljer Kalex, Suter m.fl till Marknaden eller vad gör de till vardags?

BTW: Moto3-cyklarna ser sjukt lätta ut, såg ut som att en av bärgarna ensam lyfte hojens framända till ansiktshöjd vid marksyningen vid 18 minuter kvar vid FP1?
 
Jag tror...att metronomen JLo kommer tillbaka starkt, Rossi 2a eller 3:a - beroende på vad som händer med MM.

/J
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top