Motogp Silverstone 2012

Att Rossi underpresterar kan vi se tydligt när han är 20 sekunder efter Hayden.

Ja, nåt är jäkligt fel. Fast sett till de identiska vurpor Rossi och Hayden gjorde och den fart de inte har in i kurvorna så verkar det som ducati inte kan lära sig sin läxa..

BBC visade inte en endaste snutt med Rossi under racet... :(

Ja, nåt är jäkligt fel. Fast sett till de identiska vurpor Rossi och Hayden gjorde och den fart de inte har in i kurvorna så verkar det som ducati inte kan lära sig sin läxa..

BBC visade inte en endaste snutt med Rossi under racet... :(

Sannolikt finns det ett problem med att Ducati inte kan leverera det Rossi vill ha i kombination med att dom andra har blivit bättre och utvecklats.

Ett inte allt för avancerat tips är att han inte kommer styra en Desmosidici GP13 nästa år.

Tycker man kan ana en trend när det gäller Casey. När han får en helt ny hoj som någon annan utvecklat är han snabb som attan men sen börjar kräftgången och det är aldrig hans fel.

Du har väl inte missat att det är de nya mjukare däcken som ställer till det för Hondorna? Det är förjäkla trist tycker jag att en sån sak ska avgöra hela mästerskapet 2012.

Det är ALDRIG Stoners fel :fakta

Tycker man kan ana en trend när det gäller Casey. När han får en helt ny hoj som någon annan utvecklat är han snabb som attan men sen börjar kräftgången och det är aldrig hans fel.

Som sagt, väntar bara på att han ska kasta in handduken för att alla är så dumma mot honom :hihi

mycket BS här som vanligt... att det skall vara så svårt att fatta att förarna inte bygger motorcyklar eller utvecklar däck:hihi

det är helrätt att säga "We" det gör man i all annan motorsport:musik
synd bara att det inte kunde var lite jämnare så det blit lite mer fight in över mållinjen.... alla förutsättningar finns ju för det med löjligt stabila lorre och toksnabba stoner.... med peddot som bubblare:banana

Du har väl inte missat att det är de nya mjukare däcken som ställer till det för Hondorna? Det är förjäkla trist tycker jag att en sån sak ska avgöra hela mästerskapet 2012.
Förra året klagade nästan alla team på att däcken tog för lång tid att värma upp så till i år har de fått däck som blir varmare fortare men som tappar grepp tidigare i racen. De har fått testa däcken i god tid innan säsongen började så att skylla på däcken känns som en dålig undanflykt för att man inte fått till ett bra paket.

Spies hade stora problem med sitt bakdäck i söndags och det tog slut efter 4-5 varv. Lorenzo däremot hade inga problem och enda skillnaden i val av däck och inställningar är föraren och hans team. Repsol Honda har själva valt att köra med en ram som inte verkar fungera så bra ihop med de nya däcken. Bradl och Bautista har en äldre ram och ingen av dem har stora problem med chatter. (Bradl kör Öhlins och Bautista Showa så det borde inte vara fjädringen som är problemet). Honda har historiskt varit den tillverkare som satsat mest pengar på utveckling och nu verkar de ha gått åt fel håll.

Stoner borde kanske satsa på att köra längre "stints" än ett par varv på träningarna, som Lorenzo brukar göra, för att hitta inställningar till racen och inte bli förvånad när däcken tar slut.

mycket BS här som vanligt... att det skall vara så svårt att fatta att förarna inte bygger motorcyklar eller utvecklar däck:hihi
Mycket BS som vanligt.

Att det ska vara så svårt att fatta att förarna är de som förmedlar vad de känner ute på banan och att deras input är grunden till vidareutvecklingen av hojar och däck :hihi

det är helrätt att säga "We" det gör man i all annan motorsport:musik
synd bara att det inte kunde var lite jämnare så det blit lite mer fight in över mållinjen.... alla förutsättningar finns ju för det med löjligt stabila lorre och toksnabba stoner.... med peddot som bubblare:banana

Ja det fattar nog dom flesta utom RFC (Rossi Fanboy Club) att det inte beror enbart på föraren men för vissa är det stor skillnad på om Vale eller Casey klagar på chatter.
I det ena fallet beror det på materialet i det andra på föraren :3freak

Ja det fattar nog dom flesta utom RFC (Rossi Fanboy Club) att det inte beror enbart på föraren men för vissa är det stor skillnad på om Vale eller Casey klagar på chatter.
I det ena fallet beror det på materialet i det andra på föraren :3freak
Eller så kan man ha lite perspektiv på saker och ting och värdera hur och vem som klagar.

När en gatpojke i Brasilien tycker att maten på soptippen är äcklig är det en sak. När du och jag gnäller på att vår oxfilé inte är medium utan snarare well done är det en annan sak.

Casey sitter på en hoj som jämfört med Ducatin är rena drömmen att köra så han och hans team kanske skulle bita ihop lite och försöka lösa det relativt lilla problemet de har istället för att skylla på däcken. Tror Rossi skulle vara rätt glad om han låg tvåa i mästerskapet.

Förra året klagade nästan alla team på att däcken tog för lång tid att värma upp så till i år har de fått däck som blir varmare fortare men som tappar grepp tidigare i racen. De har fått testa däcken i god tid innan säsongen började så att skylla på däcken känns som en dålig undanflykt för att man inte fått till ett bra paket.

Ok, om det är så, då har jag missförstått lite. Jag förstod det som att det nya däcket tagits fram efter att säsongen börjat och att teamen fått begränsad tillgång till dem och inte kunnat testat ordentligt. Honda hoppade ju över något test då det inte fanns några nya däck att testa med.

Stoner borde kanske satsa på att köra längre "stints" än ett par varv på träningarna, som Lorenzo brukar göra, för att hitta inställningar till racen och inte bli förvånad när däcken tar slut.

Ja det är verkligen förvånande att han inte gör det. Jag förstår inte alls hur de resonerar?

På Silverstone hade han å andra sidan problem från första böj.

Ok, om det är så, då har jag missförstått lite. Jag förstod det som att det nya däcket tagits fram efter att säsongen börjat och att teamen fått begränsad tillgång till dem och inte kunnat testat ordentligt. Honda hoppade ju över något test då det inte fanns några nya däck att testa med.
Nja, du har nog förstått delvis rätt :)

Både fram- och bakdäcken var nya till säsongen men de har fått testa dem en längre tid. Det som ökade fabrikshondornas problem med chatter (problemet fanns där innan också) var det senaste framdäcket som alla var tvingade att köra från och med Silverstone. Det fick teamen testa innan säsongen och alla gillade det bättre än det gamla. Alla utom Stoner och Pedrosa. Att de inte funnits för tester sen säsongen började beror på att tillverkningsprocessen var för lång.

Ja det är verkligen förvånande att han inte gör det. Jag förstår inte alls hur de resonerar?
På Silverstone hade han å andra sidan problem från första böj.
Nej, det är väldigt förvånande och mot alla logik men de är ju inga amatörer direkt så något vettig skäl måste de ha.

EDIT: "Pratade" lite med David på MotoMatters och hans förklaring till de få varven från Stoners sida är att de vet att de har ett problem med hojen och att det räcker med ett par varv för att veta att det är kvar, om det blev bättre eller sämre osv.

Stoner själv menade efter racet att det kan ha varit ett fabrikationsfel på hans bakdäck och att Spies också fått ett dåligt däck. Hur mycket sanning det ligger i det påståendet lär vi aldrig få veta men jag gissar att Bridgestone lär analysera däcken noga från båda hojarna.

Last edited:
Nej, det är väldigt förvånande och mot alla logik men de är ju inga amatörer direkt så något vettig skäl måste de ha.

EDIT: "Pratade" lite med David på MotoMatters och hans förklaring till de få varven från Stoners sida är att de vet att de har ett problem med hojen och att det räcker med ett par varv för att veta att det är kvar, om det blev bättre eller sämre osv.

Stoner själv menade efter racet att det kan ha varit ett fabrikationsfel på hans bakdäck och att Spies också fått ett dåligt däck. Hur mycket sanning det ligger i det påståendet lär vi aldrig få veta men jag gissar att Bridgestone lär analysera däcken noga från båda hojarna.

Rätta mig om jag har fel men hände inte det på nått race/träning tidigare i år att någon fått ett fabrikationsfel på ett framdäck? Har för mig att det var helt sönderslitet på ena sidan. Undrar om det inte var Dovi eller Cal. Inte helt säker som sagt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT