MotoGP - Silly season 2015

Är det bara frågan om Ioda kör nästa år och om Aprilia kör med en eller två förare? Avintia är väl klara för nästa år med Barbera?
 
Last edited:
Ioda racing är väl så gott som borträknade som jag förstått det. Det är väl bara den sista Aprilian kvar att fightas om för alla managers där ute... Och så en andra cykel hos Avintia för den som har med sig en rejäl påse med pengar....
 
Tror det blir svårt att hitta... Dom ska köra med en vidareutveckling av open hojen nästa år.
Den rikiga factory hojen gör väl debut 2016?
 
Tror det blir svårt att hitta... Dom ska köra med en vidareutveckling av open hojen nästa år.
Den rikiga factory hojen gör väl debut 2016?

Jaså? Vart har du läst det? Jag har bara läst på crash t.ex. att de ska köra factory. Ska man få factory status i MotoGP får man väl ha lite att luta sig emot, eller?
 
Kommer inte ihåg var jag läste det, var ett tag sen nu. Men det var sagt så att man inte hinner få färdigt den nya Aprilian till nästa år så man kommer köra med det man har för tillfället och samla data för den slutgiltiga factory cykeln som debuterar 2016.
Kanske nån annan här har koll på var man kunde läsa det...
 
Intressant läsning angående Kallio och en MotoGP-styrning, saxat ur MCN.
Synd, jag hade gärna sett Kallio i MotoGP igen.

"Mika Kallio missed out on a last minute chance to return to the MotoGP world championship in 2015.

The Finnish rider was made an 11th hour proposal to join ex-Moto2 world champion Stefan Bradl in the Forward Racing squad in Misano last month.

But he knocked back the chance to race the Yamaha YZR-M1 Open class project having already agreed a deal to remain in Moto2 with the Italtrans squad.

Kallio, who is being replaced in the Marc VDS Racing squad by Alex Marquez next season, has made no secret of his desire to return to MotoGP for the first time since 2010.

He had discussions with Aspar Honda and also spoke at length about a deal to join Aprilia’s new factory project, which will be launched a year ahead of schedule in 2015.

But Forward Yamaha boss Giovanni Cuzari told MCN: “We tried with Mika but he decided to try and win the Moto2 world championship with Italtrans. We were late to make a proposal in Misano and he told us he had shook hands with Italtrans.

"We lost some time because we left a place open for (Scott) Redding, as we were very interested in him. But when it was clear he was not available we made the offer to Mika. We also tried with our current rider Simone Corsi but he also decided to stay in Moto2 with us.”

Forward Racing confirmed French rider Loris Baz will join Bradl in 2015 during last weekend’s Magny Cours WSB round."
 
Forward Racing confirmed French rider Loris Baz will join Bradl in 2015 during last weekend’s Magny Cours WSB round."

Är det bara jag som aldrig hade hört talas om Loris Baz innan detta? Följer förvisso inte WSB längre. Någon som vågar uttala sig om hans chanser i kungaklassen?
 
Är det bara jag som aldrig hade hört talas om Loris Baz innan detta? Följer förvisso inte WSB längre. Någon som vågar uttala sig om hans chanser i kungaklassen?

Han har några andraplatser i år! En ung kille som ofta är med där uppe i toppen i wsbk men tveksam om han har ngt att hämta i MGP på en forwardhoj.
 
Baz får antagligen ses som en investering över tid. Nu finns inte en chans att han ska påverka top 10. Reglementet ändras de närmaste åren och beroende på hur långt hans kunskaper sträcker sig blir bl.a Baz möjligen mer att räkna med 2016 -
 
Är det bara jag som aldrig hade hört talas om Loris Baz innan detta? Följer förvisso inte WSB längre. Någon som vågar uttala sig om hans chanser i kungaklassen?

Han är lovande, men på den hojen kommer han inte premiera på några topplaceringar.
Dessutom är han en reslig gynnare. :hihi
 
Intressant läsning angående Kallio och en MotoGP-styrning, saxat ur MCN.
Synd, jag hade gärna sett Kallio i MotoGP igen.

"Mika Kallio missed out on a last minute chance to return to the MotoGP world championship in 2015.

Aaaahhh, riktigt surt, hade varit kul att se vad han hade och komma med i MGP igen, har ju haft en bra säsong i Moto2 även om de inte riktigt gått hans väg senaste rejsen. Med tanke på sitsen med att vara tvåa i tabellen och ändå bli av med sin plats måste vara surt.

Visst spekuleras friskt av BTSports kommentatorer att han nog är på gränsen för gammal för att ha kvar sin plats i teamet och man ville få in nytt blod. Men ändå så som han kört så förtjänar han en bra styrning. vi får väl se hur de går hos Italtrans för honom. Men antar detta innebär att vi inte kommer se honom i MGP igen om åldern är en faktor som de verkar.
 
Det som jag tycker ska bli intressant med både Baz och Bradl är att se om någon av dem kommer att vara ens i närheten av de resultat som Aleix Espargaro lyckats prestera på den hojen. Jag menar, han får den hojen att se konkurrenskraftig ut, medan när övriga förare på motsvarande maskinmaterial Edwards/de Angelis kör hojen, så verkar den högst medelmåttig. Är AE rent överjävlig, eller har hojen faktiskt potential att bråka lite med top 10?
 
Det som jag tycker ska bli intressant med både Baz och Bradl är att se om någon av dem kommer att vara ens i närheten av de resultat som Aleix Espargaro lyckats prestera på den hojen. Jag menar, han får den hojen att se konkurrenskraftig ut, medan när övriga förare på motsvarande maskinmaterial Edwards/de Angelis kör hojen, så verkar den högst medelmåttig. Är AE rent överjävlig, eller har hojen faktiskt potential att bråka lite med top 10?


Aleix är grym:fakta
 

Det råder det nog inga tvivel om, frågan är bara hur grym med tanke på vad han har lyckats med på sin Forward Yamaha? Är det månne lite Stoner-Ducati-effekt vi ser?

Ska bli kul att se hur en annan etablerad "toppförare" som Bradl lyckas, han borde ju inte vara skitlångt ifrån tycker man. Visst att det är en annan motorcykel som behöver köras på ett annat sätt, men ändå.
 
Det råder det nog inga tvivel om, frågan är bara hur grym med tanke på vad han har lyckats med på sin Forward Yamaha? Är det månne lite Stoner-Ducati-effekt vi ser?

Ska bli kul att se hur en annan etablerad "toppförare" som Bradl lyckas, han borde ju inte vara skitlångt ifrån tycker man. Visst att det är en annan motorcykel som behöver köras på ett annat sätt, men ändå.

svaret får vi under 2015 men är det ngn som förtjänar en "riktig" gp-styrning så är det aleix sen återstår det att se vad han kan göra på suzuki men gör han det lika bra som som han gjort det på en openyamaha så kan det bli riktigt bra om han snabbt lyckas lära sig suzukin!
 
Vore grymt om Suzuki kan ligga på samma nivå som Ducati gör idag. Dvs 4-7 platser, kanske en pallplats i dåligt väder.
 
svaret får vi under 2015 men är det ngn som förtjänar en "riktig" gp-styrning så är det aleix sen återstår det att se vad han kan göra på suzuki men gör han det lika bra som som han gjort det på en openyamaha så kan det bli riktigt bra om han snabbt lyckas lära sig suzukin!

Medhåll på det!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top