MotoGP - Silly season 2015

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Såg det 11 minuter sent på motogp.com. :)
Försöker hålla första sidan i tråden up-to-date.
 

speed monster

Ny medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Ingarö
Hoj
Honda CBR 1000RR race
jao. Han får väl börja köra Kawa igen.
I superbike...
lär ju bli en ledig snart.

...det trodde nog han också. Han trodde nog att han hade förtjänat en styrning med Suzuki efter "lång och trogen tjänst", och att han avstått tävlingsåkande för att hjälpa till att utveckla Suzukin. Men när det väl kommer till kritan så antar jag att fart och talang, slår lojalitet och trogen tjänst. :D

Randy ryktas väl få ett wildcard i alla fall.... :tummenupp :D
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
I vilket fall som, ett mycket intressant val av "modellnamn"...
Verkligen, vågar man hoppas på lite släktskap när nya GSX-R:en lanseras? Har Du eller någon annan någon uppfattning om hur chassimåtten matchar de övriga fabrikarnas? Finns någon uppfattning i depån kring var Suzukin tappat mest i f t de etablerade teamen - raksträckor/effekt, broms, kurvhastighet etc?
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Yonny Hernandez är klar/officiellt för 2015 - Pramac

Om Stefan Bradl inte skulle gått till Forward och ändå lämnat LCR, vart skulle han tagit vägen då?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ska man gissa på elektroniken?
Jovisst, men nu kör ju även Ducce med enhetselektronik. Jag har inte sett någon jämförelse eller kommentar utifrån dataloggarna, men tänker mer på om en del är att man inte (ännu) plockar lika mycket effekt ur motorn, om man tappar i ingångarna etc. Jag tror Alatalo tidigare svarat "överallt" på frågan (alltså att den än inte är så snabb att jämförelser är relevanta) men det kan ju ha ändrats? Vi vet att produktionshondorna saknar effekt så där kanske jämförelserna är mer relevanta?
...Om Stefan Bradl inte skulle gått till Forward och ändå lämnat LCR, vart skulle han tagit vägen då?
Ett stall med produktionshondor? Som antytts så förefaller ju Bradl själv ha valt att hoppa av LCR, det är inte så att han kickats från sin nuvarande styrning...
 
Last edited:

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Alltså, jag tror Miller är riktigt bra. Han leder VM i en klass där motoreffekt är riktigt viktigt och KTMen är väl undermotoriserad jämfört med Hondorna?
Vilket rimligen betyder att han är bäst på alla ställen utom rakt fram.
Och man hamnar liksom inte där av en slump...
Tror också starkt på Miller, tycker han påminner om Schwantz på något sätt, både på och utanför banan... Riktig naturtalang helt enkelt... Att han kommer från Moto3 istället för Moto2 borde dock innebära en lite längre startsträcka innan han får upp farten i Motogp, jämför tex med Crivillé...
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Jovisst, men nu kör ju även Ducce med enhetselektronik.

Det är bara Avintia än så länge som gör det. Eller, snarare, alla kör med enhetselektronik, dock är det inte alla som kör med Dorna-mjukvara. Av alla Ducatis är det bara Avintias som gör det.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det är bara Avintia än så länge som gör det. Eller, snarare, alla kör med enhetselektronik, dock är det inte alla som kör med Dorna-mjukvara. Av alla Ducatis är det bara Avintias som gör det.
Det har Du rätt i:tummenupp Förresten - visst var det redan till 2015 som det skulle börja köras på 17" hjul?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej, samma år som Michelin återvänder (och alla börjar köra med Dorna-mjukvaran) - 2016.
OK, jag hade för mig att de delat upp förändringarna, men då blir det alltså massivt med förändringar inför 2016!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Har Du eller någon annan någon uppfattning om hur chassimåtten matchar de övriga fabrikarnas? Finns någon uppfattning i depån kring var Suzukin tappat mest i f t de etablerade teamen - raksträckor/effekt, broms, kurvhastighet etc?

Jag har min egen uppfattning om deras chassie, men det är inget jag kan spekulera om på ett internetforum.

Jag tror dock inte att deras chassiemått är det som begränsar prestandan just nu. Chassiemått är enkla att kopiera utifrån bilder. Även om de har varit borta från MotoGP i några år så har de garanterat studerat bilder på hur deras konkurrenter utvecklats under tiden. Jag vet - av egen erfarenhet - att man kan bestämma parametrar som hjulbas, svinglängd, gaffelvinkel, svingarmsvinkel, squatvinkel, försprång och även länkageutväxling med mycket hög noggrannhet, så länge man får till en högupplöst bild rakt från sidan. Det finns orsaker till att alla tillverkare har anställda fotografer och det finns också orsaker till att mekanikern är tillsagd att värma hojen med fullt styrutslag och foten framför svingarmsaxeln...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag har min egen uppfattning om deras chassie, men det är inget jag kan spekulera om på ett internetforum...
Då återstår ju bara frågan när man kan få träffa Dig alive´n kicking... ;) Tack för svaret!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top