MotoGP Silly Season 2013.

Som jag ser det finns det iaf fyra som kan vinna både race och titeln. :)
Peddo, Jorge, Marc och Rossi.
Sen blir det intressant att se om Ducce och/lr Honda-,Yammas-satellit team kan hota i nåt enstaka race.
Det ser ut att bli en mycket spännande säsong! :fakta
 
Vi diskuterade vad som behövs för att höja kvaliteten på tävlingarna i MotoGP. Du skrev att bara 4 förare har vunnit fler än 1 race under den tid som Spies har kört för Yamahas fabriksteam.

Jasså? Jag trodde det var huruvida Spies var värdig att vara i MotoGP eller ej. Som den enda, förutom rymdvarelserna, att vinna race under tiden han varit i MotoGP på heltid (även om vi kan begränsa oss till fabrikartiden) så skulle jag säga att han platsar där.

Så vad som behövs för att förbättra MotoGP är väl inte fler förare som är kapabla att vinna ett race, utan sådana som kan vinna flera race.

Även om du inte menade det så är det alltså inte förare som är lika kapabla som Spies som behövs, utan de som är mer kapabla.

Jahaaaaaa. Så är det alltså? Tack för att du presenterar fakta.
 
DjDiff; skrev:
Jasså? Jag trodde det var huruvida Spies var värdig att vara i MotoGP eller ej.
Vad dillar du om? Du skrev att MotoGP behöver fler förare som Spies:

Japps. Det vore trevligt om fler förare kapabla att vinna kunde komma in i serien, såna som Spies exempelvis.
Jag skrev att det krävs fler förare som är bättre än Spies, eftersom det inte räcker att vinna ett race för att skaka om i toppen.

Jahaaaaaa. Så är det alltså? Tack för att du presenterar fakta.
Den som inte har en åsikt riskerar heller inte att behöva stå till svars för något. Hur är det – har du någon åsikt?
 
Vad dillar du om? Du skrev att MotoGP behöver fler förare som Spies:

Men där började inte diskussionen. Den började med hur kass Spies var som bara kunde vinna ett race. Dvs, femte plats i vinnarligan under åren han varit heltidsdeltagare. Faktum är att han hamnar på delad femte plats om vi tar 800cc + 1000cc-tiden.

Jag skrev att det krävs fler förare som är bättre än Spies, eftersom det inte räcker att vinna ett race för att skaka om i toppen.

Och jag tror att många förare som, likt Spies, kan vinna innebär tightare racing. Därmed inte nödvändigt att de måste vara vinnare av ett flertal lopp.

Den som inte har en åsikt riskerar heller inte att behöva stå till svars för något. Hur är det – har du någon åsikt?

Jag har åsikter. Du, däremot, verkar bara ha fakta så som du presenterar det.
 
Vet inte riktigt vad jag tycker om Spies då jag anser att det är lite för sent för honom att "blomma ut" och bli en topp tre förare. Jag får gärna ha fel och han får duccen att funka samt strider in på linjen med topp 4.

Han har nu gjort 3 säsonger i MGP och har en vinst men i övrigt lite för få pallplatser och jag tror att det är allt det kommer bli med de nuvarande reglerna.

Sen tycker jag mig se ett litet trendbrott när det gäller teamkamrater då det enligt mig varit större skillnader mellan fabriksteamens 1:a och 2:a förare tidigare. Visst har de kvar 1:a och 2:a förarna men nog är det skillnad på Rossi/Lorenzo mot Rossi/Edwards samt Pedrosa/Hayden och Pedrosa/Marques!
Känns som teamen nästan vill ha två vm-kandidater om en av dom skadas.

Jo jag fattar att alla vill ha så bra förare som möjligt men jag tycker de är jämnare nu är på länge (i teamen dvs)
 
Sen tycker jag mig se ett litet trendbrott när det gäller teamkamrater då det enligt mig varit större skillnader mellan fabriksteamens 1:a och 2:a förare tidigare. Visst har de kvar 1:a och 2:a förarna men nog är det skillnad på Rossi/Lorenzo mot Rossi/Edwards samt Pedrosa/Hayden och Pedrosa/Marques!
Känns som teamen nästan vill ha två vm-kandidater om en av dom skadas.
Jag bara måste ju :-) Hayden har tagit den där titeln som Pedrosa gärna vill åt, då var de teamkamrater
 
P€RRA;5720425 skrev:
Fast Hayden var lite mer än en blind höna. Han tog flesta poäng av alla fördelat på 17 tillfällen. Det var inte Indy 500 direkt...

Tänker INTE ge mig in i Hayden diskussionen!
Dock så stämmer uttrycket in då han endast tagit en titel...(ja det finns fler som bara tagit en jag vet!)
 
Tänker INTE ge mig in i Hayden diskussionen!
Dock så stämmer uttrycket in då han endast tagit en titel...(ja det finns fler som bara tagit en jag vet!)
Okej, vi skippar Hayden-tjafset. Men jag måste bara få fråga hur du definierar Biaggi som inte vann en enda titel i MotoGP? Rullstolsbunden?

:tungan
 
P€RRA;5720463 skrev:
Okej, vi skippar Hayden-tjafset. Men jag måste bara få fråga hur du definierar Biaggi som inte vann en enda titel i MotoGP? Rullstolsbunden?

:tungan

Biaggi slogs betydligt oftare om pallen än Hayden och tittar du på statistiken så har Max 68 pallplatser i Gp mot Nickys 28 men räknar du med 250 så har max över 100...
Max var alltid en faktor att räkna med men Nicky endast en säsong(2006)!

För att återknyta till det jag skrev från början så är ju Yamma och Hondas fabriksteam så sprängfyllda med talang denna säsong så det liknar ingenting!
 
Biaggi slogs betydligt oftare om pallen än Hayden och tittar du på statistiken så har Max 68 pallplatser i Gp mot Nickys 28 men räknar du med 250 så har max över 100...
Max var alltid en faktor att räkna med men Nicky endast en säsong(2006)!
Biaggi var grym, inget snack. Men han lyckades aldrig med det alla RR-förare drömmer om. Men det gjorde Nicky så att kalla honom för en blind höna känns lite fel.
 
Tänker INTE ge mig in i Hayden diskussionen!
Dock så stämmer uttrycket in då han endast tagit en titel...(ja det finns fler som bara tagit en jag vet!)
Pedrosa/Marques har ingen MotoGP titel. Pedrosa har ändå sju försök på fabriksmaterial i samma team. Vad blir det, "seende svältande höna"? :D
 
Pedrosa/Marques har ingen MotoGP titel. Pedrosa har ändå sju försök på fabriksmaterial i samma team. Vad blir det, "seende svältande höna"? :D
Det lustiga var att det gnälldes som fan på Hayden innan han vann titeln, att han inte var värdig fabriksmaterial osv. Vår vän Pedrosa däremot har bara haft "otur" och förtjänar tydligen oändligt många fler chanser.

Personligen, det är ju viktigt att poängtera det nuförtiden, tycker jag att Pedrosa kan köra fabriksmaterial ett par år till. Han är riktigt bra men måste bara lära sig att knyta ihop säcken.
 
Pedrosa visade faktiskt mest kämpa vilja den gångna säsongen tycker jag. Inte sett så mycket vilja från honom sedan året då hayden vann. Men för övrigt är han rätt sval och jag blir förvånad om han får fortsätta hos repsol om marques levererar. Då har de ju en spanjak som kan vinna och pedrosa får som bäst spela andra fiol (igen).
 
Pedrosa visade faktiskt mest kämpa vilja den gångna säsongen tycker jag. Inte sett så mycket vilja från honom sedan året då hayden vann. Men för övrigt är han rätt sval och jag blir förvånad om han får fortsätta hos repsol om marques levererar. Då har de ju en spanjak som kan vinna och pedrosa får som bäst spela andra fiol (igen).
Intressant det där: vad händer med Pedrosa om Marques visar sig kunna följa honom lika bra som Criville följde Doohan? Det är lätt att hålla med om uppfattningen att 2013 är Pedrosas sista chans, Marcques kommer ju vara ännu snabbare 2014 (om han inte gör en Simoncelli...).
 
Intressant det där: vad händer med Pedrosa om Marques visar sig kunna följa honom lika bra som Criville följde Doohan? Det är lätt att hålla med om uppfattningen att 2013 är Pedrosas sista chans, Marcques kommer ju vara ännu snabbare 2014 (om han inte gör en Simoncelli...).

Tror inte "följa" finns som koncept i unge herr Marquez. ;)
 
Vilken variation är enhetsdäcken nog den största boven för?
Ja, bland annat har ju Honda haft synpunkter på enhetsdäcken, förändringen under 2012 tvingade ju dom att ta fram en helt ny ram enligt deras egen utsago. Sedan har ju Ducati hävdat att deras konfiguration ställde särskilda krav på däckdesignen, krav som inte alls uppfyllts av enhetsdäcken alltsedan de presenterades.

I den mån den gamla tidens designade, tillverkade och till tävlingsdagen influgna däck hjälpte till att kompensera oönskade egenskaper hos ekipagen (MC och förare) så har nog enhetsdäcken haft sin betydelse för konkurrenssituationen. Men om detta är sant eller inte vet jag inte, av någon outgrundlig anledning har varken Honda, Ducati eller Bridgestone velat kontraktera mig som testförare. Ännu.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top