MotoGP Shanghai

3. Hayden... hmm världsmästare? Nej, gudarna måste ha haft bra humor förra året. Han verkar inte kunna prestera. Förmodligen kommer vi inte att få se så mycket av honom i år och 1:an på repsol-Hondan blir ett minne blott
Han presterade ifjor, inte i år. Nytt år, ny säsong - startar ifrån noll poäng.

Förstod jag rätt att Alex Barros var topp-5-snabb, även om han blev för långt efter pga av Toni-incidenten i början?

Barros körde stabila 2,00 större delen av racet och körde ikapp och om bakre delen av startfältet efter att fått loss sin hoj från Elias underkåpa...

Fastest Race Lap Turned By Each Finisher
1. Stoner, 1:59.857
2. Rossi, 1:59.884
3. Hopkins, 2:00.065
4. Barros, 2:00.383
5. Pedrosa, 2:00.523
6. Melandri, 2:00.715
7. de Puniet, 2:00.781
8. Capirossi, 2:00.946
9. Hofmann, 2:01.040
10. Vermeulen, 2:01.177
11. Checa, 2:01.360
12. Edwards, 2:01.405
13. Hayden, 2:01.525
14. Tamada, 2:01.588
15. Guintoli, 2:01.865
16. Nakano, 2:02.032
17. Roberts, 2:02.452

1. Casey Stoner (Duc GP07), Bridgestone, 22 laps, 72.204 miles, 44:12.891, 97.970 mph
2. Valentino Rossi (Yam YZR-M1), Michelin, -3.036 seconds
3. John Hopkins, USA (Suz GSV-R), Bridgestone, -6.663
4. Dani Pedrosa (Hon RC212V), Michelin, -14.090
5. Marco Melandri (Hon RC212V), Bridgestone, -17.267
6. Loris Capirossi (Duc GP07), Bridgestone, -26.256
7. Chris Vermeulen (Suz GSV-R), Bridgestone, -26.591
8. Randy de Puniet (Kaw ZX-RR), Bridgestone, -27.025
9. Alex Hofmann (Duc GP07), Bridgestone, -28.108
10. Carlos Checa (Hon RC212V), Michelin, -32.957
11. Colin Edwards, USA (Yam YZR-M1), Michelin, -35.053
12. Nicky Hayden, USA (Hon RC212V), Michelin, -37.327
13. Sylvain Guintoli (Yam YZR-M1), Dunlop, -50.705
14. Alex Barros (Duc GP07), Bridgestone, -55.264, crash
15. Kenny Roberts, USA (Hon KR212V), Michelin, -57.736
16. Shinya Nakano (Hon RC212V), Michelin, -19 laps, DNF, crash
17. Makoto Tamada (Yam YZR-M1), Dunlop, -19 laps, DNF, crash
18. Toni Elias (Hon RC212V), Bridgestone, -22 laps, DNF, crash

2. Stoner, en riktig överaskning. Från att ha debuterat i MotoGP-klassen som kraschkung till att vara en av två som kan utmana om titeln i år. Duccen har ett bra övertag på banor som Quatar och i Shanghai i.o.m. sin enorma styrka på långa rakor.

Mamolas recension av de olika GP-hojarna 2006 sa att Stoners hoj inte gav feedback från framhjulet och spånade redan då om at det var därför han satte skinkan i backen hela tiden.

Eftersom han var snabb redan då och har en annan maskin nu då så tänker i alla fall jag gratulera honom till att ha hamnat rätt och att han kan visa hur ett lopp i hans tempo ser ut en hel racedistans.

Svinkul att se Hopkins på pallen också, det är han väl värd.

Det enda som verkligen suger pung är Eurosport som misslyckats med att få med så gott som varenda intervju 2007 och som dessutom inte sänder den vare sig i repriserna eller sammandragen. :arsele :arsele :arsele

Ironiskt att Honda inte hänger med när det var HRC som pressade hårdast
för 800cc för att de med sina resurser skulle kunna få ett försprång i år.
Den som imponerat på Hondan är Elias som använder med fel körstil :rolleyes:

Tur för vingmuttern iaf, nu fick han sitt podium till slut efter 7 år.

Det enda som verkligen suger pung är Eurosport som misslyckats med att få med så gott som varenda intervju 2007 och som dessutom inte sänder den vare sig i repriserna eller sammandragen.

Jag har sett de sista rejsen "eftersända" (laddade ner via nätet) med de engelska kommentatorerna (Randy Mamola, Tobey ngt och en gubbe till som bl.a. var med i "Faster"). De är så jävla mycket bättre än de svenska tråkmånsarna. Helsköna snubbar. :tummenupp Dessutom springer Randy omkring i depån med en mic så man får direkctrapporter från de som kraschat samt uttalanden från vinnarna innan de går upp på pallen.

det tog 7 år att ta en tredjeplats... hur nära var han att vinna igår? :va
Vad har han kört för hoj då? Det ingår så klart att kunna utveckla materialet - men det är ändå först nu som materialet verkar räcka till. Det var närmare till seger än att han hamnade utanför pallen iaf.

Men då såg du inte 125 racet:) . Där satt iaf jag som en fågelholk, en Honda i ett hav av Aprilior och det var inte Smith heller utan Rabat! Äntligen fart i Hondan:tummenupp

Å Bautista i 250i, riktigt nice.

Jag bara MÅSTE bidra med en "Jag mötte Lassie-historia" här!

Efter att ha hjälp Mårtensson på GPt på Sachsenring så var min husbil inklämd av Pasinis, och jag fick roa mig med att köra lite moppe tills de hade flyttat på sig. Jag körde då på banan och lyckades bla köra ett helt varv på bakhjulet. Jag märkte att jag hade en moppe bredvid mig större delen av det varvet, och när jag satte ner hojen efter mållinjen så frågade killen på den andra moppen hur jag gjorde. Jag förklarade och efter ett tag så bytte vi för att det nog skulle vara lättare för honom att lyckas på min. Efter några försök så fick han till det skapligt bra och han tackade för lektionen och önskade mig lycka till med min egen racing i Sverige.
När jag senare kollade upp vem det var så visade det sig att det var just Estev Rabat. :)

Stoner krossade alla ännu en gång, Rossi gjorde vad han kunde men yamman räcker inte till mot Duccen, extra kul med Hopper på Sukan.

Styrkeförhållandet kommer vara annorlunda på banor som Sacshenring, Donington, Misano, Assen etc.

Ja det är sant, Rossi gjorde ett par riktigt håriga inbromsningar, Stoner är dock iskall och låter sig inte stressas av Rossi.

125 racet var hysteriskt kul att kolla på, 250 racet var spännande tills klubbmannen drog iväg och utklassade hela fältet.

De andra fabrikaten kan knappast låta ducati ha det övertaget mycket länge till.
Jag tror inte bara det handlar om toppeffekt, för stoner verkar ha brutal skjuts ur kurvorna. Han plockade ju rossi direkt efter utgången vid något/några tillfällen, och ibland lite senare på rakan.
Duccen måste ha brutalt grepp bak, eller kanske ett överlägset antispinnsystem ut ur böjarna för det accet.
Stoner överaskar med sin säkra körning i år, även innan han körde motogp var han vurpkung, så knappast enbart dålig framända på förra årets honda som gjorde att han vurpade så mycket.
Hopkins kommer fortsatt ta pallplatser i år, mycket snygg körning och kul att suzuki äntligen verkar ha fått fram en cykel som står sig i konkurrensen.
Tyckte lite synd om Rossi för att hans yamaha inte hade en suck på rakorna, det syntes rätt tidigt att Stoner hade övertaget på grund av effekt och banlayout.

Vad har han kört för hoj då? Det ingår så klart att kunna utveckla materialet - men det är ändå först nu som materialet verkar räcka till. Det var närmare till seger än att han hamnade utanför pallen iaf.

alla andra som regelbundet kört Suzuki GSV-R har tagit pallplats tidigare :fakta

Back