MotoGP Sepang 2007

Dorna har ju visat stark oro pga det sjunkande antalet TV-tittare. Hade jag varit boss i deras organisation hade jag annordnat ett testrace med säg 10 förare där alla elektroniska hjälpmedel är avslagna bara för att se vilken typ av race det skulle bli.
Gjorde inte Pedrosa det på PI? Testade att slå av elektroniskt hjälpmedel. I det korta perspektivet så gav det definitivt fler tittare - när var en provstart på YouTube senast :D

Edwards har i ett par intervjuer hävdat att det inte är så och att det skiljer sig mot TC på en bil.
Allt ska inte tolkas som vetande, vi spekulerar såklart. Ingen av oss har kört en MotoGP-hoj från 07.

Det är klart att skillnaden mot bil TC är stor då bilen har fördelen av att kunna jämföra 4st däck och ratt vs gyro, med denna kombo är det troligen möjligt att göra en dator som tar hem F1 VM. Mc TC är ju mindre avancerade då vi har färre och trubbigare input möjligheter men fortfarande så verkar det fungera ruskigt bra.
Titta på Stoner sekvensen i regn som postades för en tid sedan. Han öppnar trotteln strax efter apex motorn skriker till och sen hör man att TC börjar jobba och cykeln tuggar sig fram med perfekt mängd hjulspinn genom en uppöppnande kurvkombination. Vilken högerhand klarar av den bedriften i regn?

Om TC nu uppenbarligen är så pass bra att man vågar lita på det i vått så vill jag inte veta hur effektivt det är i torrföre där win/hospital gränsen är avsevärt mycket bredare.

Ja, det känns som att toppen har plattats till lite. Men jag kan fortfarande inte riktigt förstå varför säsongen 2006 var så mycket roligare att titta på. Det kan inte enbart vara däcken som gör skillnaden i år.
Edwards har i ett par intervjuer hävdat att det inte är så och att det skiljer sig mot TC på en bil.
Allt ska inte tolkas som vetande, vi spekulerar såklart. Ingen av oss har kört en MotoGP-hoj från 07.

Dorna har ju visat stark oro pga det sjunkande antalet TV-tittare. Hade jag varit boss i deras organisation hade jag annordnat ett testrace med säg 10 förare där alla elektroniska hjälpmedel är avslagna bara för att se vilken typ av race det skulle bli.

Nu har ju alla som kör motogp kört hoj utan TC också, de saknar liksom inte kompetens på det området heller, däremot skiljer det definitivt mellan dem. Är ju en helt annan femma och "leta" grepp med gasen själv än med dator som gör det åt en. Jag tror att det skiljer en hel del mellan bil och mc på tc'n också, men är övertygad om att de TC's de har i GP är mycket intelligenta, förmodligen kan man inte slå fullt för att då kan man inte hålla spåret, eftersom datorn inte kontrollerar framhjulet, i bilen fixar ju datorn alla fyra hjul..
Sen tror jag fler talanger måste få komma fram till fler hojar också, för många politiskt tillsatta förare idag. Fast tycker det ser lite bättre ut nu med platser åt lorenzo och dovi nästa år iaf.

Gjorde inte Pedrosa det på PI? Testade att slå av elektroniskt hjälpmedel. I det korta perspektivet så gav det definitivt fler tittare - när var en provstart på YouTube senast :D
Jo, Butter gick i spetsen för den nya rörelsen som vågar vägra elektroniska hjälpmedel :hihi

Såg lite bilder från Sepang och generellt känns det som att det blivit mycket vanligare att förarna går ur ur kurvorna med framhjulet i luften. De gjorde förarna även för 20 år sedan men har det inte blivit vanligare nu för tiden?
Om ja så borde väl det bero på att TC-tekniken blivit så pass bra att den släpper igenom mer gas än tidigare?

En ödmjuk Nicky med en portion självdistans efter regn testet i går på Sepang ...

"It was useful because I haven’t exactly been setting the world on fire in the rain this season."

Kurtis Roberts gjorde en grov miss efter ett par varv och ägnade resten av racet åt att prova olika TC-inställningar. Till slut stängde han av TC:n helt och satte därefter sitt snabbaste varv.

Någon som hört om testat Ben Spies gjort?

Det blev aldrig av för att det regnade.
Han satt och läste böcker i depån istället.

392991.jpg

Satellit :mattias

Det är enbart pga att den ena kör med gummidäck och den andra med bakelitdäck. Det har jag lärt mig på forumet :)
Det ska verkligen bli intressant att se hur byte av däck påverkar somligas framfart nästa år. Eller vadå "se" - jag har ju inte Eurosport längre.

:gråta

Ärligt talat har jag missat fyra-fem GP:n nu (har inte inträffat på 15 år) och jag saknar det inte. Ett sjuk- eller friskhetstecken är frågan.

Det ska verkligen bli intressant att se hur byte av däck påverkar somligas framfart nästa år. Eller vadå "se" - jag har ju inte Eurosport längre.

Ärligt talat har jag missat fyra-fem GP:n nu (har inte inträffat på 15 år) och jag saknar det inte. Ett sjuk- eller friskhetstecken är frågan.
Nog har MotoGP varit tråkigare i år, vet inte varför, men i brist på annat så ser jag det ändå.
Klart det blir bättre igen nästa år, så måste det bli! :) Klippa gräsmattan kan inte vara mitt enda nöje resten av livet....

En sån fin kille.

Visst är han ....

Valentino Rossi (13th; +38.546): "Of course this is a big disappointment for me because to arrive at the final race with an eight-point advantage and then not win the title is a disaster. Basically I made two mistakes today - one was at the start and then the second one was the crash. It has been a very emotional season, with some great moments, some bad luck and now some mistakes. But this is racing. All I can say now is a big 'congratulations' to Nicky because he is a great guy, a great rider and he is the World Champion because he has been the best this year. I have known him a long time, I know his family well and even though I am disappointed I am also very happy for them."

"It has been a great fight with him this year - not like in the past with other riders when there have always been some polemics - and we have great respect for each other.

Valentino hedrar Nicky efter Valencia 2006...

Du skulle chansat senast och loggat in på MotoGP.com. Jag hade tänkt mig att köpa senaste racet men det behövdes inte, jag kom direkt till livesändningen ändå. Var det gratishelg måntro?

Visst är han ....

Valentino Rossi (13th; +38.546): "Of course this is a big disappointment for me because to arrive at the final race with an eight-point advantage and then not win the title is a disaster. Basically I made two mistakes today - one was at the start and then the second one was the crash. It has been a very emotional season, with some great moments, some bad luck and now some mistakes. But this is racing. All I can say now is a big 'congratulations' to Nicky because he is a great guy, a great rider and he is the World Champion because he has been the best this year. I have known him a long time, I know his family well and even though I am disappointed I am also very happy for them."

"It has been a great fight with him this year - not like in the past with other riders when there have always been some polemics - and we have great respect for each other.

Valentino hedrar Nicky efter Valencia 2006...

Vilket säger mer om Vales storhet än om Haydens.:fakta

Säger vad?? Att Valentino e go gubbe när han hedrar Nicky!!
Ingen tror väl att Hayden är en svår och sammansatt typ. Frågan är hur coolt det är med GP-förare som bara är goa och glada. Inte så värst om du frågar mig. De ska ju ha karaktär.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti