MotoGP Sepang 2007

Under sändningen fick jag en del hemska tankar om elektroniska hjälpmedel som jag knappt vågar skriva här.
Såja såja, släpp ut det bara, lätta på ditt hjärta så kommer det att kännas bättre. Sen måste du lägga av med den här charaden, det psykiskt stressande att går runt och hålla uppe en fasad, att går runt och låtsas att man är en vanlig mainstream fyrtaktsåkare som gillar elektroniska hjälpmedel när ens hjärta egentligen ligger på ett helt annat ställe. 500. Tvåtakt. Fjädervikt. Svårkört. Börjar det brännas?
:)

Såja såja, släpp ut det bara, lätta på ditt hjärta så kommer det att kännas bättre. Sen måste du lägga av med den här charaden, det psykiskt stressande att går runt och hålla uppe en fasad, att går runt och låtsas att man är en vanlig mainstream fyrtaktsåkare som gillar elektroniska hjälpmedel när ens hjärta egentligen ligger på ett helt annat ställe. 500. Tvåtakt. Fjädervikt. Svårkört. Börjar det brännas?
:)
:hihi

Några tankar på 500:a och tvåtakt har jag inte, det är en svunnen tid och bara för att någon samlat ihop ett par klipp med fräna omkörningar över en tioårsperiod betyder inte det att det var bättre förr.

Vad jag däremot funderade på i går var hur racet hade sett ut helt utan elektroniska hjälpmedel som TC och anti-wheelie?
Sen funderade jag lite till och tänkte på att säsongen 2006 var mycket roligare än årets trots att de hade alla hjälpmedel även då. Har hjälpmedlen blivit så mycket bättre på bara 1 år eller är det något annat som gör racen så odramatiska?

Förra året hade världsmästaren sällan något med utgången av racen att göra,
men det var många andra som ville vara med,
årets världsmästare har varit för överlägsen och utnyttjat det till att göra ryck som gjort resten av racet ointressant.

Kolla statistiken:
4 racevinnare i år (hittills), med 10 segrar till den meste segraren (Stoner)
7 racevinnare i fjol, med 5 segrar till den meste segraren (Rossi)

Förra året hade världsmästaren sällan något med utgången av racen att göra,
men det var många andra som ville vara med,
årets världsmästare har varit för överlägsen och utnyttjat det till att göra ryck som gjort resten av racet ointressant.

Kolla statistiken:
4 racevinnare i år (hittills), med 10 segrar till den meste segraren (Stoner)
7 racevinnare i fjol, med 5 segrar till den meste segraren (Rossi)

och om man backar till 2005?

Edit:

Rossis vinster.

År Placering Poäng Vinster
2000 2 209 2
2001 1 325 11
2002 1 355 11
2003 1 357 9
2004 1 304 9
2005 1 367 11
2006 2 247 5

Last edited:
Förra året hade världsmästaren sällan något med utgången av racen att göra, men det var många andra som ville vara med,
Precis som du kan se i statistiken ovan har Rossi varit överlägsen många år men jag tycker ändå inte att det var så trista säsongen som den här.

I gårdagens lopp var inte Stoner överlägsen, det skiljde ungefär 1 sekund mellan placeringarna 1-5 vid målgång men ändå kändes loppet helt odramatiskt de sista varven.

Precis som du kan se i statistiken ovan har Rossi varit överlägsen många år men jag tycker ändå inte att det var så trista säsongen som den här.

I gårdagens lopp var inte Stoner överlägsen, det skiljde ungefär 1 sekund mellan placeringarna 1-5 vid målgång men ändå kändes loppet helt odramatiskt de sista varven.

Precis, oavsett om vinnaren i VM är överlägsen eller inte så kan ju fighten om resterande platser vara bra. Men i år tycks de ofta åka på led. Jag vet inte heller vad som gjort att det blivit som det har blivit i år. En av de tråkigaste säsonger jag sett. Slumpen? 2 däcksfabrikanter istället för 1 som slåss om segrar i toppen? Vad är det som gör skillnaden mellan att 1) 4 förare ligger och åker på led ett helt race fort som fan, och 2) att samma 4 förare ligger och fajtas och byter plats under racet? Är tempot högre i år kanske? Alla kör fullt varenda varv?

Jag tror det är mestadels är TC'n som ger kökörningen. Har iofs inte kört hoj med TC, men från fredag->söndag hade jag och två polare en M3 07 och leka med, ställde man in bilen till att vara så elak det gick även med elektroniken inkopplad var det bara att punga på 420hk med bakhjulen, man fick lite skönt ställ på bilen, men den drev fan ta mig perfekt ut ur böjarna, det kändes knappt att elektroniken grep in, nästan som att köra fyrhjulsdrivet. Testade och koppla ur den ett par gånger och då upptäckte man hur jävla lätt det var att snurra runt eller ställa ut bilen alldeles för mycket. Allt man behövde se till var att ha rätt fart in i böjen. Så kasa in i böjen, slå fullt ut och låta det sladda lite både fram och bak. De som kan sköta gasen bättre än den datorn är möjligtvis de som är i toppen av något vm-mästerskap för bil, med elektroniken var det mest vem som hade mest mod, inte bäst körteknik..
Det gick iofs faktiskt att snurra bilen med allt inkopplat ändå, men då var det kall morgon och kalla däck och en lite väl provocerande förare.

Hojar passa rolika förare olika bra.
Elektroniken har ju förändrat hur racen ser ut och hur hojarna accelererar ut ur kurvorna. Det är inget vi hittat på utan något som flera i "cirkusen" konstaterat.

Men om det nu var så lätt med elektroniken, borde inte racen bli tätare då? Varför hänger tex inte Capirex med Stoner?
Ja, det är ju sånt man kan fundera på. Om det nu är så enkelt att köra med alla elektroniska hjälpmedel och det bara är att panga fullt ut ur kurvorna så borde ju teamkompisarna köra lika fort men det gör de ju inte.

Det verkar fortfarande vara så att det krävs en viss känsla för att köra fort genom och ut ur kurvorna och då är frågan hur mycket elektroniken verkligen hjälper föraren?

:confused:

Se det som såhär, de allra bästa förarna har blivit av med ett av sina övertag. Racen är ju "ganska" täta, men det är sällan man ser någon gasa om någon annan, såvida det inte är rent effektövertag på rakan, det är på oftast på bromsning numer.
Självklart är bromsningarna och att ha rätt fart in i böjen kvar som inte är något litet moment, och sen alla miljarder inställningar för att ha bästa grepp etc..

Jag har kört en hel del bil på bana, skulle nog säga som såhär, jag undrar om kenny bräck hade hängt på mig ut på motorvägspåfarten i en likadan bil utan elektroniken påslagen, 260 graders kurva. Han hade såklart bromsat om mig om det funnits plats, men det är en annan femma.. Har heller aldrig tidigare kört en bil som elektroniken vart så extremt bra och omärkbar för att bara leverera max acceleration, som ändå tillåter en att åka så brett. Und ja, det var bara att trycka pedalen i botten, samt hänga med med ratten en aning såklart. Jag flinar fortfarande :D

Det verkar fortfarande vara så att det krävs en viss känsla för att köra fort genom och ut ur kurvorna och då är frågan hur mycket elektroniken verkligen hjälper föraren?

Den bäste föraren gör säkerligen skillnaden på ett helt varv, men just själva momentet att gå ut ur kurvan har blivit enklare, och förarna är därför jämnare i just det momentet. Det betyder också att det blir färre omkörningar, då skillnaderna i utgång blir mindre och det är svårare att vara lite extra nära eller ikapp då det är dags att bromsa.

Und ja, det var bara att trycka pedalen i botten, samt hänga med med ratten en aning såklart. Jag flinar fortfarande :D

Det låter grymt coolt! Och kanske samtidigt lite ospännande.. eller?

Undrar om det funkar så på hojar med; bara att öppna fullt mitt i kurvan? Någon som vet?

Last edited:
Tricket är kanske att få med sig farten också, att hålla spåret. Full gas på något med så mycket effekt, kan tänkas att det leder till problem ändå?

Det låter grymt coolt! Och kanske samtidigt lite ospännande.. eller?

Undrar om det funkar så på hojar med; bara att öppna fullt mitt i kurvan? Någon som vet?

Efter som det fanns så mycket grepp + effekt så blev det trots allt rätt spännande, passageraren i baksätet utryckte det iaf som det tryckte på rejält i brallan, framsätespassageraren skrek att "det här går inte". Nu var ingen av dem van fortåkare från bana heller iofs, men roligt var det iaf :)
Sen ställer bilen trots allt ut en hel del, så det känns inte som det går på räls.
Det går dock att få den betydligt beskedligare..
Det går inte att köra som ett kokko trots elektroniken, för tidigt i böjen så kunde det ju bli lite för mycket understyrning, eller om man så ville, lite för mycket överstyrning för tidigt helt enkelt. Men visst kunde man slå på en aning tidigare än normalt.
Skulle tro att hoj-tc inte gör det lika enkelt oavsett, slå på med fullt grepp bak skulle nog kunna ge ett o annat framhjulssläpp istället exempelvis..

Se det som såhär, de allra bästa förarna har blivit av med ett av sina övertag. Racen är ju "ganska" täta, men det är sällan man ser någon gasa om någon annan, såvida det inte är rent effektövertag på rakan, det är på oftast på bromsning numer.
Ja, det känns som att toppen har plattats till lite. Men jag kan fortfarande inte riktigt förstå varför säsongen 2006 var så mycket roligare att titta på. Det kan inte enbart vara däcken som gör skillnaden i år.
Edwards har i ett par intervjuer hävdat att det inte är så och att det skiljer sig mot TC på en bil.
Intressant att det är så mycket vetande om saker ingen av oss har testat.
Allt ska inte tolkas som vetande, vi spekulerar såklart. Ingen av oss har kört en MotoGP-hoj från 07.

Dorna har ju visat stark oro pga det sjunkande antalet TV-tittare. Hade jag varit boss i deras organisation hade jag annordnat ett testrace med säg 10 förare där alla elektroniska hjälpmedel är avslagna bara för att se vilken typ av race det skulle bli.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti