MotoGP San Marino 080831

Precis! Ofta så gjorde ex Capirex oss lyckliga ett halvt race för att "vilken gång i ordningen" droppa och vi insåg att Bridgestone svek även den dagen.

Fast nu! Nu e d riktig parodi när "midget robot" mitt under pågående racesäsong kan byta däckmärke och allt verkar vara frid och fröjd. Skulle vilja se någon av d övriga förarna komma med samma krav!!

Fråga : Vem styr i Repsol Honda?

Fråga: Varför fick Valentino byta märke förra året först när säsongen var över?
Ville han byta mitt under säsongen då? Repsol-honda måste ju ändå ha tillgång till rätt mycket data då satelithondorna kör på Bridgestone. Det var ju värre för Rossi då han inte hade tillgång till detta.
 
Ville han byta mitt under säsongen då?

Kontraktet med Michelin gick väl ut i slutet på november -06 men Valentino ville börja testa Bridgestone som han skrivit på för tidigare. Den Franska Gummijätten svarade "om jag inte minns helt fel" med att hota med "testförbud" !!
 
Jag gillar Lorenzo och tror att han kommer vara den som kommer utmana Rossi hårt, jag gillar hans körning men fan vad jag irriterar mig på hans förbannade klubba....
 
Tycker det är extremt dåligt sportmanship av Pedrosa och Honda att
lämna Michelin under säsongen. Att Dorna och Bridgestone går med på
det tycker jag också är konstigt.

Sedan så kan man ju undra om Michelin är så dåliga...
Lorenzo var ju faktiskt inte så långt efter och Colin Edwards skyller sina
dåliga resultat även på Misano på Michelin däcken....
Lorenzo sägs ju också ha sparat på lite krut eftersom det var
bättre för teamet om Rossi vann.
Både Pedrosa och Edwards borde nog försöka att vara snabbaste
Michelin förare..först.....
 
Jag köper alltid Chupa Chupsklubbor till Albins lördagsgodis. Lorenzo FTW. :yoparty
Jag tror inte han hade kunnat komma ifatt Rossi även om han velat.
 
Lorenzo sägs ju också ha sparat på lite krut eftersom det var
bättre för teamet om Rossi vann.
var har du fått den infon från?

Efter racet sa Lorenzo "`I´m happy to be back here on the podium again after four months. Stoner crashed early, and after that I wanted to win, but to follow Valentino was complicated and difficult. I had to take so many risks in order to catch him, so in the end I preferred to finish second and regain more confidence. I´m so happy for us that we are first and second, like we were at Le Mans.´"
 
Är det bara jag som hört att Pedrosa sa att han ville bara köra samma märke som rossi och stoner så det inte skulle vara en avgörande faktor! Var iof kanske bara ett snällt sätt att säga att han ville byta till bridgestone. Men helt klart är det att racingen blir bättre på enhetliga däck.

Sen tycker jag fortfarande att det är konstigt att pedrosa inte hänger med bättre pga av sitt vikt övertag.
Tycker att motogp snart måste inse att TC är till för oss amatörer och inte eliten. Är rätt säker på att om detta genomförs kommer hayden bli bättre och rossi glänsa ännu mer samt stoner blekna.
 
Är det bara jag som hört att Pedrosa sa att han ville bara köra samma märke som rossi och stoner så det inte skulle vara en avgörande faktor! Var iof kanske bara ett snällt sätt att säga att han ville byta till bridgestone. Men helt klart är det att racingen blir bättre på enhetliga däck.

Sen tycker jag fortfarande att det är konstigt att pedrosa inte hänger med bättre pga av sitt vikt övertag.
Tycker att motogp snart måste inse att TC är till för oss amatörer och inte eliten. Är rätt säker på att om detta genomförs kommer hayden bli bättre och rossi glänsa ännu mer samt stoner blekna.
Det finns en hel del statistik som visar att enhetsdäck inte är lika med bättre racingen. Som Mladin uttryckte det när de släppte TC fritt i AMA så är kontentan att de bästa teamen alltid är snabbare på att ta till sig och utnyttja de nya sakerna och de bästa teamen är därför alltid snabbare.

Pedrosas vikt är både en fördel och en nackdel. Eftersom han är så lätt och kort har han svårare att påverka hojen genom att flytta kroppen vilekt ju är vitalt i roadracing. Skulel tippa på att den eventuella accelerationsfördelen, som dessutom minskas med TC, tas ut av nackdelarna vid inbromsningar/kurvtagning.
 
Men helt klart är det att racingen blir bättre på enhetliga däck.
Inte helt klart för mig, se F1 eller SBK VM.
Varför just bara enhetsdäck skulle vara bättre är för mig obegripligt. Chassi, motor, elektronik, bromsar etc. får skilja men inte däcken känns inte logiskt.
När Michelin dominerade hade de inte ändå inte enhetsdäck och när Bridgestone var underdog så hördes inte ropen på enhetsdäck, eller?
 
Kan ju säga att jag inte heller är för enhetliga däck i princip utan skulle gärna se att även dunlop är med! Sen att fabriksteamen alltid ligger steget före är väl som vanligt.

Sen är ju mitt perspektiv väldigt egoistiskt då jag vill se bättre, tätare och mer underhållande racing (med feta uppställ) för tänk om det blir som förra säsongen...fy fn aldrig varit mer uttråkad!

Nej tänk att få sitta och skrika i tv-soffan när pedrosa tar ut hayden och rossi klantvurpar och ger bort mästerskapet...
Men nu är det i stort sett avgjort och det är 5(?) race kvar...BOOOOOOOOOORING!
 
Nej tänk att få sitta och skrika i tv-soffan när pedrosa tar ut hayden och rossi klantvurpar och ger bort mästerskapet...
Men nu är det i stort sett avgjort och det är 5(?) race kvar...BOOOOOOOOOORING!
Men det var inte enhetsdäck då under de spännande race:n.
Det är inte enhetsdäck nu, och de flesta verkar vara överens om att topp-fyra i VM är de bästa och de har, iaf. hittills, kört på två olika fabrikat.
Jag kan inte se det som självklart att racingen skulle bli roligare bara för att däcken var de samma? Ska man hårdra det så skulle ditt resonemang för tätare, hårdare och med mer ställ kunna uppnås om de körde på mönstrade gamla bakelitsulor - men vem vill ha det?
 
Det finns en hel del statistik som visar att enhetsdäck inte är lika med bättre racingen. Som Mladin uttryckte det när de släppte TC fritt i AMA så är kontentan att de bästa teamen alltid är snabbare på att ta till sig och utnyttja de nya sakerna och de bästa teamen är därför alltid snabbare.

Dissar gärna enhetsdäck med några underbara undantag som bjuder på riktigt bra race. :tummenupp

Svårt att likna förhållandena AMA kontra Motogp då det i Motogp skillnaden mellan det bästa o sämsta tycks plana ut mer o mer. Samt så mkt större uppbackning till alla ang tex TC än andra serier typ AMA..
 
Men det var inte enhetsdäck då under de spännande race:n.
Det är inte enhetsdäck nu, och de flesta verkar vara överens om att topp-fyra i VM är de bästa och de har, iaf. hittills, kört på två olika fabrikat.
Jag kan inte se det som självklart att racingen skulle bli roligare bara för att däcken var de samma? Ska man hårdra det så skulle ditt resonemang för tätare, hårdare och med mer ställ kunna uppnås om de körde på mönstrade gamla bakelitsulor - men vem vill ha det?

Nu missförstod du mig helt! Jag är bara för enhetsdäck om det skulle ge bättre race vilket verkar vara ganska osäkert!

Det jag verkligen inte tycker om är TC vilket jag anser tar bort en del av racing som många med mig gillar! Sista säsongen med 990cc var väl inte TC annamat utan under utveckling? Tyckte det var bättre med lite bredställ och TC i handen....
 
Nu missförstod du mig helt! Jag är bara för enhetsdäck om det skulle ge bättre race vilket verkar vara ganska osäkert!

Det jag verkligen inte tycker om är TC vilket jag anser tar bort en del av racing som många med mig gillar! Sista säsongen med 990cc var väl inte TC annamat utan under utveckling? Tyckte det var bättre med lite bredställ och TC i handen....

Man hade TC även på 990cc, men som allt annat så utvecklas ju även det. Man började väl experimentera med TC redan på 2-taktstiden på 500-orna?
 
TC gjorde ordentligt intåg redan första säsongen med 990cc, sen har det ju så klart förfinats och gjorts ännu bättre sen 2002.
 
Utom racing förstås!

Men var inte Honda först med nån slags TC på någon av sina landsvägslok redan 80-90 talet.. :va
 
Dissar gärna enhetsdäck med några underbara undantag som bjuder på riktigt bra race. :tummenupp

Svårt att likna förhållandena AMA kontra Motogp då det i Motogp skillnaden mellan det bästa o sämsta tycks plana ut mer o mer. Samt så mkt större uppbackning till alla ang tex TC än andra serier typ AMA..
Fast det stämmer oavsett serie. De bästa teamen är alltid snabbast och bäst på att använda sig av ny teknik. Det är ju inte bara pengar som är anledningen till att FIAT Yamaha är vassare än Alice Ducati utan även de personella resurserna inom teamen, ingen slump att Rossi krävde att Burgess plus några till skulle följa med från Repsol som i samma stund förlorade massor av sitt kunnande.
 
Är det bara jag som hört att Pedrosa sa att han ville bara köra samma märke som rossi och stoner så det inte skulle vara en avgörande faktor! Var iof kanske bara ett snällt sätt att säga att han ville byta till bridgestone. Men helt klart är det att racingen blir bättre på enhetliga däck.

Sen tycker jag fortfarande att det är konstigt att pedrosa inte hänger med bättre pga av sitt vikt övertag.
Tycker att motogp snart måste inse att TC är till för oss amatörer och inte eliten. Är rätt säker på att om detta genomförs kommer hayden bli bättre och rossi glänsa ännu mer samt stoner blekna.

Helt Rätt. 'Jag vill köra på michelin fast på samma däck som rossi och Stoner.' sa han. :tungan

Jag säger som Hayden. 'Have you been out there and seen how he is riding that bike??'
Man blir inte världsmästare vid 21 års ålder bara föratt man har TC. Han kör oerhört aggressivt. Rossi har ju också traction kontroll, Hayden med, då borde ju dom kunna köra lika snabbt som Stoner?
Men jag håller fullständigt med om att dom borde ta bort TC ur MotoGP.
 
Däck är (tyvärr) en mer avgörande faktor än resten av hojen (inom rimliga gränser såklart). Rossi med flera har sagt att det går att med vilja och talang vinna race även om man inte har den bästa hojen, men har man sämre däck så är man rätt körd.

Superbike-VM blev klart bättre efter att enhetsdäck infördes. Innan dess var det bara ett fåtal team (några fabriksteam) som fick de bästa däcken och de gjorde att de andra teamen helt enkelt var ganska chanslösa. Numera är det betydligt fler team och förare som är med i tätfighten.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top