MotoGP Sachsenring.

Busaberg skrev:
2317568 Och hur korar man då den bästa föraren?
Det finns ju flera exempel på förare som alltid kommer att ringaktas lite för att deras titlar tagits när svårarste konkurrenterna inte är med, Schwantz när kraschat, Criville när Doohan kraschat etc.
Det flesta är nog övererns om att Rossi är den bäste föraren i dag. Om Hayden vinner VM så ändras ju inte det förhållandet och Hayden anses vara en bättre förare än Rossi. I år ha ju tabellen påverkats betydligt av yttre faktorer som inte har med förarkvalitén att göra, trasiga däck och trasig motor för Rossi tex. Ja, jag vet att det är en del av racingen och att det kan hända alla men det påverkar ju inte förarkvaliten och beror inte heller på förarkvalitén.
 
Last edited:
Nyteknik skrev:
2317071 Jag håller med om att det oftast är "bäst" förare som har samlat mest poäng när säsongen är slut. Men det är ingen sanning.

1998, 250
Rossi tog 5 segrar och 9 pallplatser.
Capirossi tog 2 segrar och 9 pallplatser.
Capirossi blev mästare.

Sanningen kan väl ligga i att -98 250cc, så nolla Valentino 5ggr o Capirex 1ggr o medans Valentino nolla 5ggr så tog Capirex typ 81p..

Känns inte orättvist alls att Capirex vann det året :) Kanske repris i år med Valentino o Nicky! hmm...
 
DNF pga maskinfel är ju alltid trist och svårt för föraren att påverka.Lite skillnad om man går 110% för seger i alla lägen och vurpar bort säkra poängplatser tycker jag.
 
den här debatten är konstig/lustig,
man kan ifrågasätta det indirekt
MEN på en rak fråga säger ingen att det finns en bättre RR-förare än Valentino Rossi

Busaberg skrev:
2317694 DNF pga maskinfel är ju alltid trist och svårt för föraren att påverka.Lite skillnad om man går 110% för seger i alla lägen och vurpar bort säkra poängplatser tycker jag.

har du tveksamt material så måste du pressa det på gränsen
för att ta poängplatser öht. Var drar du gränsen?
 
Busaberg skrev:
2317694 DNF pga maskinfel är ju alltid trist och svårt för föraren att påverka.Lite skillnad om man går 110% för seger i alla lägen och vurpar bort säkra poängplatser tycker jag.
Absolut, och det jag ville få fram i mitt inlägg. VM-tabellen tar ju dock inte hänsyn till det.
 
gthyni skrev:
2317808


har du tveksamt material så måste du pressa det på gränsen
för att ta poängplatser öht. Var drar du gränsen?
Nu tänkte jag främst på tänkbara segerkandidater och där tror jag knappast att någon är slagen på förhand pga av maskinmaterial.
 
Busaberg skrev:
2317971 Nu tänkte jag främst på tänkbara segerkandidater och där tror jag knappast att någon är slagen på förhand pga av maskinmaterial.

Nu skrev jag inte slagen på förhand utan att man får ligga
mer på gränsen om man har sämre material.
Men du har rätt om du inte räknar Valentino Rossi till segerkandidaterna.
M1-rev1-chassit av 2006 var alldeles för styvt i kombination med nya bättre
däck för de flesta banor. Fortfarande kan man se att även med rev2-chassit
så är Yamman mycket instabilare än Hondorna och att Vale pressar hojen
och sin förmåga hårt för att få sina resultat.
 
Back
Top