MotoGP: Nya växellådor?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ingen som följt försäsongstesterna i MotoGP kan ha missat att Honda har en ny växellåda som gör de andra tillverkarna gröna av avundsjuka.

Utanför Honda vet väl ingen med säkerhet vad det är de använder sig av men med tanke på att Honda under många år tävlat i IRL och F1 är det många som tror att det är Xtracs Instantaneous Gearshift System som de använder sig av.

Den stora frågan är väl vad de andra tillverkarna kommer att göra?
Vad tror ni, jobbar de febrilt på liknande system eller kommer de att försöka öka effekten i sina egna hojar med risk för att få problem med tillförlitligheten?
 
Innan säsongen är över kommer Yamaha ha en liknande lösning. Ducati vete tusan.

Det är ju tydligen ett rejält hysch hysch kring deras växellådor. I varje team är det det bara en tekniker som få öppna och ändra utväxlingar i lådorna och det görs bakom stängda dörrar så inte ens de andra mekanikerna i teamen får se vad som finns inuti.
De är dock kontrollerade av FIM och 100% enligt regelboken.
 
Last edited:
Yamaha har redan en på gång tydligen, men de har lite kvar att utveckla på den.
Kommer bara inte ihåg var jag läste det.. Den skulle vara klar snart tror
jag det var iallafall

Sen läste jag precis på MCN i en intervju av Rossi, där han sa att de
också skulle få en ny växellåda, dock inte säkert på om det hann och bli
i år eller inte.
http://www.motorcyclenews.com/MCN/s...201-rossi-waiting-on-new-parts/_/R-EPI-129628
 
När man kollade på racet igår så ser man ju att Hondorna har grymt bra tryck ut ur svängarna vilket ju inte borde vara en effekt av växellådan så enbart en uppgradering av den kommer ju inte hjälpa Yamahan så mycket. Eller?
 
När man kollade på racet igår så ser man ju att Hondorna har grymt bra tryck ut ur svängarna vilket ju inte borde vara en effekt av växellådan så enbart en uppgradering av den kommer ju inte hjälpa Yamahan så mycket. Eller?
Just den delen blir väl knappast bättre men den totala varvtiden lär ju förbättras och därmed möjligheten att hålla sig framför anabola-Hondorna.

Har för mig att jag läste att allt inte är positivt med Hondas nya låda. Är tydligen lite problem vid nedväxlingarna och de har jobbat mycket på att få till en stadigare hoj med hjälp av elektroniken.
 
Just den delen blir väl knappast bättre men den totala varvtiden lär ju förbättras och därmed möjligheten att hålla sig framför anabola-Hondorna.

Har för mig att jag läste att allt inte är positivt med Hondas nya låda. Är tydligen lite problem vid nedväxlingarna och de har jobbat mycket på att få till en stadigare hoj med hjälp av elektroniken.
Visst är det så men jag tror Lorenzo/Spies hellre skulle ta en hoj med bättre effekt/knuff ut ur kurvorna före en ny växellåda - speciellt om den krånglar till en av Yamahans fördelar vilket ju är inbromsningar/stabilitet.
 
Med tanke på gårdagens race så verkar det ju bara saknas pulver i motorn på Yamahan för att den ska bli bäst hojen på banan. Den gick ju snigellångsamt på långa rakan jämfört med hondorna. Lorenzo hann ju inte ens med trots att han låg bakom och slipstreamade!

Men i övrigt var den ju mer än konkurrenskraftig!
 
Visst måste väl växellådan ingå i de motorer som respektive team allokerar?

Då lär det nog, som Gustav påpekade, dröja ett tag innan vi får se nya lådor på de andra hojarna.
 
Visst måste väl växellådan ingå i de motorer som respektive team allokerar?

Då lär det nog, som Gustav påpekade, dröja ett tag innan vi får se nya lådor på de andra hojarna.

När kommer det en bra länk till en förklaring på hur Hondalådorna fungerar?

Teamen lär ju byta låda från bana till bana, och det borde väl tala emot att de "ingår" i varje "inskriven" motor?! Sen kan de väl även komma med en helt ny typ av motor under säsongen så längesom de inte har fyllt sin kvot?
 
När kommer det en bra länk till en förklaring på hur Hondalådorna fungerar?

Teamen lär ju byta låda från bana till bana, och det borde väl tala emot att de "ingår" i varje "inskriven" motor?! Sen kan de väl även komma med en helt ny typ av motor under säsongen så längesom de inte har fyllt sin kvot?

Växellåda och koppling är inte plomberade och kan bytas hur dom vill.

3.) The engines will be sealed by means of wiring and identification tabs, so that:

a. the timing system is not accessible (e.g. the head cover must
be wired to the cylinder head),
b. the timing driving system is not accessible (e.g. the gear
train/chain cover is wired so that it cannot be removed),
c. the cylinder head and the cylinders block (if any) cannot be
removed from the engine (e.g. the cylinder head is wired to
the cylinders block and the cylinders block is wired to the
engine crankcase),
d. the crankcase cannot be opened (e.g. the crankcase halves
are wired together).

All the parts that are accessible without removing the sealing
wiring can be replaced. Breaking or removing the seal or wiring
without supervision by the Technical Director will be deemed to
be “engine rebuilding” and engines with broken, tampered with
or missing security seals will be treated as a new engine in the
allocation.
 
Xtracs vekar det inte finnas så mycket beskrivet om.
xtraci10.jpg




Men en annan konstruktör av sånna växellådor av ett företag som heter zeroshift finns det mera info om.

zero10.jpg


zerosh10.jpg


zerosh10.jpg


http://www.youtube.com/watch?v=HJHjiUheod8&feature=player_detailpage

http://www.youtube.com/watch?v=UL5h-m8x_hM&feature=player_detailpage
 
lyssna på ombordljudet på Pedrosa lr Stoner när de har fritt ut på rakan,
otroligt korta avbrott vid uppväxlingarna så det påverkar definitivt accelerationen ut på rakorna.
 
lyssna på ombordljudet på Pedrosa lr Stoner när de har fritt ut på rakan,
otroligt korta avbrott vid uppväxlingarna så det påverkar definitivt accelerationen ut på rakorna.
De ska ju göra någon hundradel per växling så klart det påverkar accet också men den största fördelen ska tydligen vara att det inte påverkar hojen när de växlar upp med nedlägg.
 
Enligt David på motomatters.com är skillnaden vid växlingar enligt hans egna ljudmätningar som följer:

Bike - Average shift time
Ducati - 42 ms
Yamaha - 27 ms
Honda - 8 ms

Om vi säger att de växlar upp 20 gånger på ett varv så tjänar Honda-förarna 68/100 (840 ms - 160 ms) per varv mot Ducati och 38/100 (540 ms - 160 ms) mot Yamaha.

Nästan 7/10 per varv är inte direkt kattskit i MotoGP.
 
Fast att växlingarna går så mycket snabbare att utföra innebär ju inte per automatik att man sänker varvtiden med motsvarande - eller?
 
Enligt David på motomatters.com är skillnaden vid växlingar enligt hans egna ljudmätningar som följer:

Bike - Average shift time
Ducati - 42 ms
Yamaha - 27 ms
Honda - 8 ms

Om vi säger att de växlar upp 20 gånger på ett varv så tjänar Honda-förarna 68/100 (840 ms - 160 ms) per varv mot Ducati och 38/100 (540 ms - 160 ms) mot Yamaha.

Nästan 7/10 per varv är inte direkt kattskit i MotoGP.

Det är väl ändå en lite grov förenkling att räkna om tiden det tar att växla direkt till förlorad tid på varvet. Men visst påverkar det...

Hondans stora föra fördel ut ur kurvorna (som sen också påverkar farten på rakorna) sägs ju ha att göra med deras "Torque by wire"-projekt som det började synas spår av redan tidigt under förra året i form av en liten dynamometer (spekuleras kring ABB Torductor eller liknande) på utgående drev på Repsol-hojarna.

Det skulle ge bättre kontroll över effekten ut ur böjarna.

(Nu återger jag bara vad andra skrivit på diverse forum och saker ur Neil Spaldings MotoGP Tech)
 
Fast att växlingarna går så mycket snabbare att utföra innebär ju inte per automatik att man sänker varvtiden med motsvarande - eller?

Precis, hojen stannar ju inte under växlingarna. Svårt att uppskatta hur mycket det gör i varvtid, men det är säkert inte försumbart.
 
Precis, hojen stannar ju inte under växlingarna. Svårt att uppskatta hur mycket det gör i varvtid, men det är säkert inte försumbart.
Det har ju fler fördelar då det tydligen går så mjukt att det inte påverkar chassiet vid växling med nedlägg tex.
 
Tom Jojic nämnde hos Ryder/Moody att Pedrosa förmodligen haft lådan sen mitten/slutet förra året.
 
Det är säkert grovt förenklat och kan inte översättas i direkta varvtidsskillnader men det är onekligen en tidsperiod där de andra hojarna inte kan ge max effekt till bakhjulet.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top