motoGP-nedlägg

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Jag märker att det är sån otrolig skillnad i utseendet på nedlägg i t ex svenska mästerskapen och motoGP. en sak som nedlägg borde väl inte vara så annorlunda tycker man. t ex denna

http://images.motogp.com/multimedia2/478/478633_95556.jpg

lägger han sig så långt fram för att flytta fram vikt på framhjulet eller vad gör han? Har dom högre fotpinnesatser än ni andra? För dom verkar mer vilja trycka in benet mot kåpan än att trycka ut det.

Någon som kan förklara?

Hopkins kör så helt enkelt! Ser alltid ut som att armbågen ska ta i asfalten, vilket den även gör ibland! Däckens utveckling påverkar ju även nerläggen...
Att de trycker in benet istället för ut är ju för att asfalten är i vägen!

Last edited:
Om man tittar på bilder från samma klass (vi kör ju inte MotoGP klassen) och jämför så ser det väl tämligen lika ut :confused: .

Nerlägg

Här på bilden kan vi studera ett ordentligt nerlägg som skett i Sverige.

Nerlägget är så kraftigt att det inte finns mycket grepp kvar..
Tror att det är ett rekordnerlägg faktiskt..

Ska jag ring Guinnies rekordbok????:D

Bifogat

• Ordentligt nerlägg.........jpg
    Ordentligt nerlägg.........jpg
    38.7 KB · Visningar: 91
VRM Roffe skrev:
2456707 Här på bilden kan vi studera ett ordentligt nerlägg som skett i Sverige.

Nerlägget är så kraftigt att det inte finns mycket grepp kvar..
Tror att det är ett rekordnerlägg faktiskt..

Ska jag ring Guinnies rekordbok????:D

hivar han (du?) upp hojen o kör vidare så grymt :yoparty

Nyteknik skrev:
2456652 Är det? Förklara!

räcker att du tittar på din avatar så ser du väl stor skillnad, dom har ju typ huvudet riktigt långt fram, samt att dom klänger på sidan av hojen. armvinkeln är också rätt annorlunda. iaf på de flesta av dem.

Man vill väl se det man vill

vbg_snake skrev:
2456850 räcker att du tittar på din avatar så ser du väl stor skillnad, dom har ju typ huvudet riktigt långt fram, samt att dom klänger på sidan av hojen. armvinkeln är också rätt annorlunda. iaf på de flesta av dem.

Man vill väl se det man vill
Du är bara historielös/okunnig.

Kolla på bifogade bilder där man kan jämföra Crafar och Criville på samma ställe. Båda är GP-vinnare i 500 men lyckas på olika sätt med olika stil.

Edit: det finns gott om förare i SM som (precis som Ukawa, Criville och andra ständigt hukande förare) gör sig så små bakom kåpglaset som möjligt (Fransson, Cajback - till och med tvåmeters Peo Rosenqvist). Abe och Edwards är vid sidan av Crafar exempel på GP-förare med utpräglat upprätt körstil.

Bifogat

• criv.jpg
    criv.jpg
    11.5 KB · Visningar: 524
  • crafar.jpg
    crafar.jpg
    11.9 KB · Visningar: 528
Last edited:
Kolla bara hur t.ex Edwards ser ut på cykeln, i jämförelse så ser det ju ut som om han sitter helt upprätt mot vad i det här fallet Hopkins gör.

Handlar nog som sagt bara om den egna stilen.

vbg_snake skrev:
2456567 Jag märker att det är sån otrolig skillnad i utseendet på nedlägg i t ex svenska mästerskapen och motoGP. en sak som nedlägg borde väl inte vara så annorlunda tycker man. t ex denna

http://images.motogp.com/multimedia2/478/478633_95556.jpg

lägger han sig så långt fram för att flytta fram vikt på framhjulet eller vad gör han? Har dom högre fotpinnesatser än ni andra? För dom verkar mer vilja trycka in benet mot kåpan än att trycka ut det.

Någon som kan förklara?
Det är inte så mycket att förklara. Eftersom han sitter så långt fram på cykeln så hamnar knäet utanpå kåpan och kläms mellan kåpan och asfalten. Han trivs med den stilen, andra trivs bättre längre bak i sadeln. Att det skulle vara en speciell GP-stil stämmer inte.

Man "trycker" förresten inte ut benet. Man låter gravitationen dra ner det mot asfalten. Annars blir det så konstiga effekter när knäet tar i, dvs cykeln reser sig upp.

så konstigt =) Jag satt precis å tittade på de 2 sista deltävlingarna från motoGP. checkien samt helgens körning i malaysia (bilderna på motoGP.com) tycker att alla har samma stil där faktiskt. Samma va nu när jag kollade på World championship i superbike. Men jag kanske har helt fel. Dom kanske inte har någon mer/avancerad lutning än normalpersonen som tävlar i SM.

Kanske kan vara kameravinklar och annat också :tummenupp

vbg_snake skrev:
2457287 så konstigt =) Jag satt precis å tittade på de 2 sista deltävlingarna från motoGP. checkien samt helgens körning i malaysia (bilderna på motoGP.com) tycker att alla har samma stil där faktiskt. Samma va nu när jag kollade på World championship i superbike. Men jag kanske har helt fel. Dom kanske inte har någon mer/avancerad lutning än normalpersonen som tävlar i SM.

Kanske kan vara kameravinklar och annat också :tummenupp

Så har vi ju inte heller några svenska förare i motoGP. :rolleyes:

Det har alltid funnits olika stilar, en del hänger mer andra mindre, det är svårt att generalisera, men jag kan hålla med dig, tycker också att dom lägger ned mer än förr. Ta Mamola tex som körde fort och hängde xtremt mkt, men med hojen mer upprätt. En stor anledning är nog däcken som är så mkt bättre idag att man inte behöver hänga lika mkt, (och inte får plats) att fästet som inte var lika bra förr resulterade i mer häng och mindre nedlägg?

Last edited:
Gixxer 1000 skrev:
2459094 Ta Mamola tex som körde fort och hängde xtremt mkt, men med hojen mer upprätt.

Tyngdpunkten för ekipaget vid en given hastighet&kurva måste/är alltid vara densamma. Om man lutar kroppen utåt så måste man lägga hojen mer inåt för att kompensera, och tvärtom om man lägger kroppen bredvid hojen. Samma grej om du kör rakt fram, dvs om du lutar dig åt höger så måste du lägga hojen lite åt vänster för att kunna behålla din kurs! Inte så konstigt alltså att hojen var mer upprätt…

Det är en smak sak. Sen är det ju lite skilnad med ett jobb som motogp förare som måste hålla sig ifrom, och en Kille från 600rockie som vill ha lite skojj och som dricker bärs.

Back