MotoGP Mugello.

Nedanstående lista över de olika fabrikatens mest dugliga förare i MotoGP säger en del om hur seriösa Kawasaki är. Frågan är varför de alls ägnar sig åt MotoGP.

Suzuki: Gibernau
Honda: Rossi
Yamaha: Rossi
Ducati: Capirossi
Kawasaki: Nakano

I år har dom ju dessutom om ryktena stämmer en hoj som är minst i klass med det bästa som de andra fabrikerna kan få fram. Att då inte ha förare som har en chans att ta rejsvinster känns ju helt skevt.
 
Ja också en blind höna kan picka ett korn, men hur länge tycker du han kan leva på det?:rolleyes:
Det fina med en VM-serie över 17-18 race är just att den blinda hönan inte kan vinna totalen. Förstår man inte det är det svårt att föra en vidare argumentation.

Yamaha har, pga bränslerestrektionerna, prioriterat en motor som ger mer effekt ut ur kurvorna än på slutet av rakorna (som Ducati valt) vilket är en klar fördel på en bana som Mugello.

Att Melandri faller bakåt i racen efter att ha varit med i toppen verkar inte vara någon tillfällighet utan snarare en trend. Frågan är vad problemet är.

Lite besviken på Vermeulen som tidigare sagt att han måste kvala bättre för att kunna vara med i toppen. I går startade han som två och mycket bättre utgångsläge är svårt att få. Nej, jag förväntar mig mer av honom längre in på säsongen.

En laddad Rossi på en bana där inte hästkrafer är allt ser fortfarande oslagbar ut, bara att ta av hatten, buga och imponeras av den bäste RR-föraren genom tiderna.

@NyTeknik: Jag skickar ett PM till dig angående den tidigare diskussionen i tråden.
 


Yamaha har, pga bränslerestrektionerna, prioriterat en motor som ger mer effekt ut ur kurvorna än på slutet av rakorna (som Ducati valt) vilket är en klar fördel på en bana som Mugello.
.

Öhh, jag tycker mig ha sett Duccen knuffa ut brutalt mycket bättre ur svängarna än Yamahan också i tidigare race.
Stoner plockade ju rossi mer än en gång i stort sett direkt efter de hade rätat upp cyklarna.
Duccen verkar ha brutalt acc/grepp och dessutom en jäkla toppfart på slutet..
 
Det fina med en VM-serie över 17-18 race är just att den blinda hönan inte kan vinna totalen. Förstår man inte det är det svårt att föra en vidare argumentation.

I kombination med att de bästa förarna ådrar sig skador samt problem med tillförlitligheten på materialet så kan nog även en blind hörna hitta sina korn.
Hayden är ju numera ett levande bevis för detta.

:hej
 
Öhh, jag tycker mig ha sett Duccen knuffa ut brutalt mycket bättre ur svängarna än Yamahan också i tidigare race.
Stoner plockade ju rossi mer än en gång i stort sett direkt efter de hade rätat upp cyklarna. Duccen verkar ha brutalt acc/grepp och dessutom en jäkla toppfart på slutet..
Nja, igår tyckte jag det var rätt tydligt att Rossi drog i från på de korta rakorna och att Duccarn inte kom ifatt förrän en bra bit efter mållingen på långa rakan.

Infon om Yamahas motor kommer från en "teknisk expert" som Eurosports engelska kommentarorer tog in i sitt bås i slutet av racet. Minns inte hans namn men han verkade ha torrt på fötterna.
 
Last edited:
Nja, igår tyckte jag det var rätt tydligt att Rossi drog i från på de korta rakorna och att Duccarn inte kom ifatt förrän en bra bit efter mållingen på långa rakan.

Infon om Yamahas motor kommer från en "teknisk expert" som Eurosports engelska kommentarorer tog in i sitt bås i slutet av racet. Minns inte hans namn men han verkade ha torrt på fötterna.

Skrev inte om igår, utan om de tidigare racen. Det kan ju också skilja en del i hur kurvorna är utformade också såklart. Man såg ju också rätt klart var rossi tappade, stoner/pedrosa/barros m.fl tog ju honom mitt på rakan, däremot var rossi rätt brutal på bromsningarna igår.
 
Skrev inte om igår, utan om de tidigare racen. Det kan ju också skilja en del i hur kurvorna är utformade också såklart. Man såg ju också rätt klart var rossi tappade, stoner/pedrosa/barros m.fl tog ju honom mitt på rakan, däremot var rossi rätt brutal på bromsningarna igår.

De var otroligt tydligt från Shanghai tror jag det var, från Rossis ombordkamera såg man tydligt hur Stoner bara försvann redan från utgången ur svängarna. Om Yamaha har försakat toppfart för att få övertag ur kurvorna från säsongsstart så har man inte lyckats någe vidare...
 
Anna kul grej från Mugello, till dem som tycker "butter kör tråkigt", han körde ju så det såg ut som han skulle knäcka ramen på den stackars hondan igår, helvete vilka styrslag han hade i utgångarna ibland.. :yoparty
 
Anna kul grej från Mugello, till dem som tycker "butter kör tråkigt", han körde ju så det såg ut som han skulle knäcka ramen på den stackars hondan igår, helvete vilka styrslag han hade i utgångarna ibland.. :yoparty

Det var ju en underbar sekvens när Pedrosa låg först fick styrslag och precis bakom honom Rossi får ett likadant, sånt gör att man sitter o myser i soffan. :yoparty
 

Lite besviken på Vermeulen som tidigare sagt att han måste kvala bättre för att kunna vara med i toppen. I går startade han som två och mycket bättre utgångsläge är svårt att få. Nej, jag förväntar mig mer av honom längre in på säsongen.
Att han stod som tvåa på griden har inget med att han kvalat bra att göra utan att det var blött på kvalet. Vermeulen verkar inte vara bättre än plats sex till tio i torrt. Hur loppet utvecklades för Vermeulen tycker jag var väntat.
 

Att Melandri faller bakåt i racen efter att ha varit med i toppen verkar inte vara någon tillfällighet utan snarare en trend. Frågan är vad problemet är.
Det är ett generellt hondaproblem. Alla hondaförare klagar på 'front end feeling' och 'front end chatter'. RC212V verkar endast passa Pedrosa, som dock inte var nöjd och klagade på 'fading' på Mugello.
 
Det är ett generellt hondaproblem. Alla hondaförare klagar på 'front end feeling' och 'front end chatter'. RC212V verkar endast passa Pedrosa, som dock inte var nöjd och klagade på 'fading' på Mugello.

Ja det är förvånande hur blek Hondan är i år. De var väl allmän uppfattning att Honda skulle tjäna mest på regeländringen. Men kul hur som helst att andra märken får vara med o göra upp om det.
 
Om Yamaha har försakat toppfart för att få övertag ur kurvorna från säsongsstart så har man inte lyckats någe vidare...
Nej, det gick ju riktigt dåligt igår trots att man inte hade samma höga toppfart som Duccarna ;)
Jag återger bara vad en av Eurosports-experter på MotoGP-teknik sa, don't kill the messenger.
 
Att han stod som tvåa på griden har inget med att han kvalat bra att göra utan att det var blött på kvalet. Vermeulen verkar inte vara bättre än plats sex till tio i torrt. Hur loppet utvecklades för Vermeulen tycker jag var väntat.
Ja, det var väntat och det är därför jag är besviken. Om du inte förstod vad jag menade så är det så att CV tidigare sagt att hans placeringar runt 10:e beror på att han har en för dålig startplacering och därav kommer efter i början av racet. I går hade han chansen att visa att en bra startplacering ger en bra raceplacering men så vart det inte.

Hade det varit ett torrt kval och CV hade stått två hade han sjävklart haft lite bättre chanser men det var inte poängen med mitt inlägg.

Det är ett generellt hondaproblem. Alla hondaförare klagar på 'front end feeling' och 'front end chatter'. RC212V verkar endast passa Pedrosa, som dock inte var nöjd och klagade på 'fading' på Mugello.
Så känslan fram blir sämre och sämre ju längre in de kommer i racet?
Var det inte Rossi som hade det omvända problemet förra året, dvs att ju sämre grepp han hade fram ju mindre chatter fick han och kunde åka fortare?
 
Last edited:
Ja, det var väntat och det är därför jag är besviken. Om du inte förstod vad jag menade så är det så att CV tidigare sagt att hans placeringar runt 10:e beror på att han har en för dålig startplacering och därav kommer efter i början av racet. I går hade han chansen att visa att en bra startplacering ger en bra raceplacering men så vart det inte.

Hade det varit ett torrt kval och CV hade stått två hade han sjävklart haft lite bättre chanser men det var inte poängen med mitt inlägg.
Poängen med mitt inlägg var att hans försvarstal är en efterkonstruktion och det visste man innan start tycker jag. Han kvalar och tävlar inte bättre i torrt, det är ju bara att titta på varvtiderna han presterar i de torra passen, under de friträningar som kördes i torrt på Mugello var han trettonde och tionde och under racet hade han nionde bästa tid.
 
Last edited:
Det är ett generellt hondaproblem. Alla hondaförare klagar på 'front end feeling' och 'front end chatter'. RC212V verkar endast passa Pedrosa, som dock inte var nöjd och klagade på 'fading' på Mugello.

Ja de kunde ju kasta de där Showaprylarna och inse reality, tjacka Öhlins de med som alla andra så...samtidigt kan de ju göra slag i saken och tjacka lite ISR-stuff med.
 
Poängen med mitt inlägg var att hans försvarstal är en efterkonstruktion och det visste man innan start tcyker jag. han kvalar och racear inte bättre i torrt, det är ju bara att titta på varvtiderna han presterar i de torra racen, under de friträningar som kördes i torrt på Mugello var han trettonde och tionde.
Och i Turiket satte han racets snabbaste varv efter att ha kraschat och slitit av sin hoj från en annan. Pole på Laguna i torrt och ledning med över 2 sekunder innan hojen började strula.

Vad jag menade var precis det du påpekar, han säger att en bättre startposition kommer att leda till bättre slutplaceringar i racen men så verkar inte vara fallet just nu och därför skrev jag att jag var besviken på honom.
 
Ja de kunde ju kasta de där Showaprylarna och inse reality, tjacka Öhlins de med som alla andra så...samtidigt kan de ju göra slag i saken och tjacka lite ISR-stuff med.
Inte ofta man ser moppeinlägg från Doktorn. Måste vara en sarkasm. Doktorn vet ju att det inte alltid hänger på fjädrings- och/eller bromskomponenter. De kan man visserligen ställa in lite lättare än att ändra på ramen till varje bana... Så är något riktigt dåligt så kan man nog inte fixa det ens med de värsta bitarna i världen...

Tror inte en sekund på att Showas värsta saker skulle vara ett dugg sämre än Öhlins.
 
Back
Top