MotoGP Mugello "Grand Premio D"Italia Alice"

För att inte tala om Ducati - verkar vara en helt hopplös hoj att köra för alla utom Stoner.

Och detta är i sanning anmärkningsvärt. Vad är det egentligen som gör att Stoner lyckas tämja Ducatin, när ingen annan lyckas. Vad är det i hans körstil som skiljer ut honom från mängden. Det kan inte rimligen bara handla om att han är "duktig". Så mycket bättre än Melandri, eller för den delen Capirossi, är han inte.
 
Och detta är i sanning anmärkningsvärt. Vad är det egentligen som gör att Stoner lyckas tämja Ducatin, när ingen annan lyckas. Vad är det i hans körstil som skiljer ut honom från mängden. Det kan inte rimligen bara handla om att han är "duktig". Så mycket bättre än Melandri, eller för den delen Capirossi, är han inte.
Det som har skrivits i frågan är att det är en ovanligt lyckad kombination mellan förare och maskin. Ett one hit wonder, så att säga. Kul för Ducati så länge Stoner är frisk.
 
Haydens aktier stod rejält högre 2003 än de gör nu. Om Edwards vill vara kvar hos Yamaha lär han knappast ersättas med Hayden.

Angående Kawasaki är det uppenbart att varken deras eller Suzukis hoj har vad som krävs för att vara något annat än utfyllnad. Framför allt Capirossi men även Hopkins kan bättre än deras resultat visar. För att inte tala om Ducati - verkar vara en helt hopplös hoj att köra för alla utom Stoner.
Det finns så oerhört mycket politik med i bilden också. Jag tror det för Dorna finns klart intresse av att ha kvar Hayden i MotoGP, han placeras ju i Ducatis fabriksteam av en del osv.
Asparteamet vill ju komma upp och köra i MotoGP med Bautista, som verkligen måste lära sig att inte krascha etc. Spies vill in i GP så helt otroligt att hayden får flytta är det inte och han har betydligt bättre och mer intressant ålder än Edwards tex. så tech 3 kan nog vara intresserade om Edwards flyttar på sig.
 
Det som har skrivits i frågan är att det är en ovanligt lyckad kombination mellan förare och maskin. Ett one hit wonder, så att säga. Kul för Ducati så länge Stoner är frisk.

Det är ju just så man uppfattar det, som ett "wonder". Finns inget försök till analys någonstans?
 
Tror faktiskt inte att någon vet exakt hur och varför han lyckas så bra och inet de andra. Har inet läst någon text eller intervju som tyder på det i varje fall.

Jag har hållit utkik efter just detta när jag scannar av de vanliga nätkällorna, men inte kunnat finna något, tyvärr. Det är nog som du säger, ingen som vet riktigt. Det kunde ju vara intressant med någon sorts jämförelse av Stoners och Melandris åkstilar till att börja med. Kanske finns där något att nysta i.
Or maybe Stoner's just made a deal with the devil.
 
Teamets datatekniker lär ju kunna se skillnader rent faktiskt i åkstilarna men de säger väl knappast flaska till journalister, tyvärr.
 
Det är ju just så man uppfattar det, som ett "wonder". Finns inget försök till analys någonstans?
Analys är väl mycket sagt, men såhär säger Filippo Preziosi:

“When we created our 800 we didn’t know Casey would be riding for us, so we were lucky because the bike’s character perfectly fits his riding style,” he says. “Casey used the engine the way it was designed to be used as soon as he sat on the bike, using high revs without us pushing him to do that.” Stoner’s fiery riding style is perfect for the fiery red Duke, and he obviously loves the bike. “I can’t say a bad thing about it,” he says

Capirossi:

“For my style the bike doesn’t turn well enough, especially on corner exits. I could turn the 990 using wheelspin, but the 800 doesn’t have the torque. I tried changing my style but that is fucking really difficult…”
 
Och detta är i sanning anmärkningsvärt. Vad är det egentligen som gör att Stoner lyckas tämja Ducatin, när ingen annan lyckas. Vad är det i hans körstil som skiljer ut honom från mängden. Det kan inte rimligen bara handla om att han är "duktig". Så mycket bättre än Melandri, eller för den delen Capirossi, är han inte.

Fast Capirossi var väl inte så dålig förra året, Han vann ju ett race och 2 andra platser samt en tredje om jag inte minns fel. Barros gjorde ju också några bra resultat. Svårkörd verka den vara så hitta rätt förare är nog inte det lättaste. Hade velat se Bayliss eller Haga på GP8 duccen. Tror de hade kunnat göra under.
 
Capirossi:
" I tried changing my style but that is fucking really difficult…”


Hahaha.. Han e ju för härlig.. :D

Har aldrig sett någon innan eller efter brottas så brutalt med en cykel som Loris, tror d va ett kval 2005/2006 på Brno.. Man satt ju bara och gapade. :tummenupp
 
Och detta är i sanning anmärkningsvärt. Vad är det egentligen som gör att Stoner lyckas tämja Ducatin, när ingen annan lyckas. Vad är det i hans körstil som skiljer ut honom från mängden. Det kan inte rimligen bara handla om att han är "duktig". Så mycket bättre än Melandri, eller för den delen Capirossi, är han inte.

Det där läste jag en god spekulation om i en gammal artikel. Förra året så undrade Hoffman samma sak och fick kika på datat från Stoners hoj. Tydligen så använder Stoner bakbromsen väldigt flitigt och modigt i förhållande till andra Ducatiförare, vilket ska stabilisera Ducatin vid hårda inbromsningar och hjälpa hojen runt böjarna.

En teori som inte förklarar allt men kanske är en del av svaret åtminstone.
 
Det där läste jag en god spekulation om i en gammal artikel. Förra året så undrade Hoffman samma sak och fick kika på datat från Stoners hoj. Tydligen så använder Stoner bakbromsen väldigt flitigt och modigt i förhållande till andra Ducatiförare, vilket ska stabilisera Ducatin vid hårda inbromsningar och hjälpa hojen runt böjarna.

En teori som inte förklarar allt men kanske är en del av svaret åtminstone.
Då borde den passa Fredde W då. :)
 
Fast Capirossi var väl inte så dålig förra året, Han vann ju ett race och 2 andra platser samt en tredje om jag inte minns fel. Barros gjorde ju också några bra resultat. Svårkörd verka den vara så hitta rätt förare är nog inte det lättaste. Hade velat se Bayliss eller Haga på GP8 duccen. Tror de hade kunnat göra under.

Capirossi är aldrig dålig. :) Resultaten förra året skiljer sig dock väsentligt från Stoners och när säsongen började trodde i vart fall inte jag att Stoner skulle göra bätre ifrån sig än Capirex. Det intressanta i detta sammanhang bör vara varför Stoner lyckades så mycket bättre.
 
Capirossi är aldrig dålig. :) Resultaten förra året skiljer sig dock väsentligt från Stoners och när säsongen började trodde i vart fall inte jag att Stoner skulle göra bätre ifrån sig än Capirex. Det intressanta i detta sammanhang bör vara varför Stoner lyckades så mycket bättre.
Först blev han pappa och sedan bytte han ner sig till Suki som inte vill spinna igenom böjarna på samma sätt som GammelDuccen gjorde.

Han är dock alltid en glad skit som bjuder på sig själv, jag gillar den typen av förare.
 
Först blev han pappa och sedan bytte han ner sig till Suki som inte vill spinna igenom böjarna på samma sätt som GammelDuccen gjorde.

Han är dock alltid en glad skit som bjuder på sig själv, jag gillar den typen av förare.

Jag tror han hade kunnat bli mästare 2006, om inte Sete fällt honom på Catalunya.:fakta
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top