MotoGP / Moto2 / 125 Silly Season 2010.

Kul att Dorna blickat framåt och vågar göra förändringar. Målet med Moto2 är ju enligt dem själva att ta fram de bästa förarna så därför ska villkoren vara så lika som möjligt.

Visst finns det fördelar med ren prototypracing men det är knappast något som gynnat publiken genom åren. Att bara ett fåtal ekipage kan vinna pga en bättre konstruktion är ju bara kul för den tillverkaren.

Då hade det varit vettigare med "enhetshojar", d.v.s som i redbull-rookies, eller GP2 med formelbilar.
Jag tror att moto2 kan bli rätt chansartat nästa år iom att utvecklingen är såpass försenad och instressad.
 
En bra förare är också en förare som har teknisk kunskap. Det kommer man mycket mera missa om man gör klassen innan den mest avancerade prototypklassen mera som en enhetsklass. Man behöver förarinput för att kunna jobba vidare snabbare. Enhetsmotorer som man inte får göra nått med, enhetsdäck och ingen TC mm mm gör att dom kommer mer ifrån MotoGP i kunskap om att utvekla en prototyphoj än vad dom är idag. Hade det bara varit hur man kör kunde dom ha tagit utagningarna till MotoGP via tv-spel/simulator..

Är motorn så jäkla bred att det inte går att lägga ner hojen om motorn sitter i normalhöjd?

Jag reagerade över att det ser ut som den är gjord för någon med extremt korta ben och extremt stora fötter! :)

Sen har dom låst fast sig med motor och sving infästningen med fasta lägen. Så är det fel måste dom bygga ny ram. Inget att justera där inte.. :brinnerup
 
Last edited:
En bra förare är också en förare som har teknisk kunskap. Det kommer man mycket mera missa om man gör klassen innan den mest avancerade prototypklassen mera som en enhetsklass. Man behöver förarinput för att kunna jobba vidare snabbare. Enhetsmotorer som man inte får göra nått med, enhetsdäck och ingen TC mm mm gör att dom kommer mer ifrån MotoGP i kunskap om att utvekla en prototyphoj än vad dom är idag. Hade det bara varit hur man kör kunde dom ha tagit utagningarna till MotoGP via tv-spel/simulator..
Nu tycker jag att du generaliserar lite väl mycket. Dorna och tillverkarna lever i en annan verklighet än vad vi som sitter bakom en skärm och skriver vad som vore häftigt och bra för GP gör. De har lite annat att tänka på än att ett fåtal tillverkare ska få förfina tvåtaktstekniken. Precis som de sägs i filmen är det inte så många som är intresserade av att forsätta utvecklingen av tvåtakt när de själva säljer mest fyrtakt.

Sen undrar jag vad som får dig att tro att de som driver team i MotoGP skulle vara intresserade av en klass som inte förser dem med de bästa förarna?

Jag har ingen insyn i MotoGP men som jag förstår och ser på TV verkar förarnas jobb vara att berätta vad de känner, inte vad som ska göras på hojen. Om det vore så att förarna visste exakt vad som skulle göras skulle ju teknikerna från Bridgestone, Öhlins etc kunna sitta på läktaren.

Chassi och fjädring är ju fritt (elektronisk fjädring är dock förbjudet) så förarna kommer nog att få lära sig lika mycket som dagens 250 förare, tror du inte det?
TC och andra elektroniska hjälpmedel handlar ju mest om att lära sig vad som passar en bäst själv. Det är ju ingen slump att Stoner har en heltidsarbetande person i sitt team som enbart jobbar med TC.
 
En bra förare är också en förare som har teknisk kunskap. Det kommer man mycket mera missa om man gör klassen innan den mest avancerade prototypklassen mera som en enhetsklass. Man behöver förarinput för att kunna jobba vidare snabbare. Enhetsmotorer som man inte får göra nått med, enhetsdäck och ingen TC mm mm gör att dom kommer mer ifrån MotoGP i kunskap om att utvekla en prototyphoj än vad dom är idag. Hade det bara varit hur man kör kunde dom ha tagit utagningarna till MotoGP via tv-spel/simulator..

Tack. Jag har försökt några ggr att framföra det men det når liksom inte riktigt fram.
Den som inte skruvat och vet vilka komponenter som påverkar olika beteenden hos hojen har väldigt liten möjlighet att snabbt och korrekt ställa in den för olika förhållanden och olika banor.
Tydligen är det en het potatis för många, men inte desto mindre så måste man ha förståelsen för sin hoj och hur olika delar samverkar om "hela paketet" ska funka.
 
Tack. Jag har försökt några ggr att framföra det men det når liksom inte riktigt fram.
Men utbilda oss då, å du outtömliga källa av roadracingens sanningar!

Jag trodde det var sånt som JB och de andra tog hand om i sina team. Vad gör de egentligen, lyssnar och säger åt mekanikerna att göra precis det som Rossi har sagt?
 
Nu tycker jag att du generaliserar lite väl mycket. Dorna och tillverkarna lever i en annan verklighet än vad vi som sitter bakom en skärm och skriver vad som vore häftigt och bra för GP gör. De har lite annat att tänka på än att ett fåtal tillverkare ska få förfina tvåtaktstekniken. Precis som de sägs i filmen är det inte så många som är intresserade av att forsätta utvecklingen av tvåtakt när de själva säljer mest fyrtakt.

Sen undrar jag vad som får dig att tro att de som driver team i MotoGP skulle vara intresserade av en klass som inte förser dem med de bästa förarna?

Jag har ingen insyn i MotoGP men som jag förstår och ser på TV verkar förarnas jobb vara att berätta vad de känner, inte vad som ska göras på hojen. Om det vore så att förarna visste exakt vad som skulle göras skulle ju teknikerna från Bridgestone, Öhlins etc kunna sitta på läktaren.

Chassi och fjädring är ju fritt (elektronisk fjädring är dock förbjudet) så förarna kommer nog att få lära sig lika mycket som dagens 250 förare, tror du inte det?
TC och andra elektroniska hjälpmedel handlar ju mest om att lära sig vad som passar en bäst själv. Det är ju ingen slump att Stoner har en heltidsarbetande person i sitt team som enbart jobbar med TC.

Hade du inte spelat över mig och gett mig åsikter jag inte har så hade jag svarat dig.. Du kan fortsätta tycka som du vill för du sitter bakom tv och dataskärmarna.
 
Kul att Dorna blickat framåt och vågar göra förändringar. Målet med Moto2 är ju enligt dem själva att ta fram de bästa förarna så därför ska villkoren vara så lika som möjligt.

Visst finns det fördelar med ren prototypracing men det är knappast något som gynnat publiken genom åren. Att bara ett fåtal ekipage kan vinna pga en bättre konstruktion är ju bara kul för den tillverkaren.

Tänk om man skulle göra helt tvärtom o säga att de som kör i "prototypVM" får inte sälja några hojar "kommersiellt".

Och de som vill sälja hojar får köra superbikeVM.

Obs! Detta är inget som jag tror är lösningen på allt. Men det tål att tänka på ett par sekunder.

Då skulle troligen de olika klasserna se mer olika ut. Nu får jag en känsla av att klasserna blir mer o mer lika.
Supersport = Moto2
Superbike = Motogp

Den utvecklingen gillar jag inte riktigt.:gnissla
 
Vad skulle han ha att frukta?

Han har ju vänt Yamahas MotoGP satsning från "crap bike of the year" till att vara det som anses vara depåns bästa. Om intresse finns skulle han säkerligen kunna utveckla Ducatin till att bli lika snabb och användarvänlig som Yaman....

sen när blev Ducatin inte lika snabb som yaman? viserligen svårkört och optimerad för en flugviktare som stoner, men långsam:D eller så har du helt rätt och Stoner är i dagsläget en betydligt snabbare pilot än Rossi:va
 
Hade du inte spelat över mig och gett mig åsikter jag inte har så hade jag svarat dig.. Du kan fortsätta tycka som du vill för du sitter bakom tv och dataskärmarna.
Det var inte min mening att ge dig någon annan åsikt än de jag kunde utläsa från ditt svar. Vill du inte diskutera så är det upp till dig.
 
sen när blev Ducatin inte lika snabb som yaman? viserligen svårkört och optimerad för en flugviktare som stoner, men långsam:D eller så har du helt rätt och Stoner är i dagsläget en betydligt snabbare pilot än Rossi:va

Det var väl just snabb och användarvänlig som var haken. Ducatin är ju uppenbarligen inte långsammare än Yamahan med rätt förare i sadeln men den verkar kräva mer av sin förare för att komma till sin rätt...
 
Det var väl just snabb och användarvänlig som var haken. Ducatin är ju uppenbarligen inte långsammare än Yamahan med rätt förare i sadeln men den verkar kräva mer av sin förare för att komma till sin rätt...

Nu får du vara lite enkelspårig. Ja vad säger du, är Stoner snabbare än Rossi? du får bestämma dig, du kan inte ha och äta kakan, välj ett alternativ.
Ducati snabb Stoner långsam eller
Ducati långsam Stoner snabb. :D
 
...Ja vad säger du, är Stoner snabbare än Rossi? ....
Ja, ibland är han det..
Nu i helgen t.ex. Men ibland (lite oftare) är det omvänt.
Se'n när blev racing en så exakt vetenskap att EN förare alltid är snabbast?
Lyckligtvis är det inte så...skulle bli förbannat tråkigt.

Så...man kan, som tur är, både ha kakan och äta den i det här fallet:D
 
Ja, ibland är han det..
Nu i helgen t.ex. Men ibland (lite oftare) är det omvänt.
Se'n när blev racing en så exakt vetenskap att EN förare alltid är snabbast?
Lyckligtvis är det inte så...skulle bli förbannat tråkigt.

Så...man kan, som tur är, både ha kakan och äta den i det här fallet:D

Så Stoner var snabb i detta fall och Ducatin långsam? i andra Race(de flesta) är Stoner långsam och Ducatin snabb... är det rätt uppfattat:va
 
Så Stoner var snabb i detta fall och Ducatin långsam? i andra Race(de flesta) är Stoner långsam och Ducatin snabb... är det rätt uppfattat:va

Det fattar väll vem som att med dom nya fräscha kåporna så skulle ju Ducatin vara skitsnabb i helgen :tummenupp .
Stoner bara växer och växer i mina ögon, kör en hoj som ingen annan kan köra, och smiskar kungen Rossi. Grymt att han är tillbaka och vilka uppställ han hade i helgen :yoparty t.o.m Rossi var imponerad och sa att the var "old fashion racing"

Rune är din Ducati snabb eller är det du som är snabb :va :arsele
 
Så Stoner var snabb i detta fall och Ducatin långsam? i andra Race(de flesta) är Stoner långsam och Ducatin snabb... är det rätt uppfattat:va
Näää, du har fattat fel. :tungan
Ge faan i att knapra dom där svamparna nu och gå ut i friska luften en stund :krama
 
Men utbilda oss då, å du outtömliga källa av roadracingens sanningar!
Nja, det skulle ju kräva som steg 1 att du lyssnade och tänkte till lite, inte bara hur man opponerar sig, utan hur man ställer relevanta motfrågor.
Jag trodde det var sånt som JB och de andra tog hand om i sina team. Vad gör de egentligen, lyssnar och säger åt mekanikerna att göra precis det som Rossi har sagt?
Om Rossi kommer in och säger att hojen inte går som han vill så är de inte särskilt mycket hjälpta. Men om han kommer in och berättar att i böj nr 7 så beter sig framgaffeln si och så vid t ex gaspådrag. Han kommer sannolikt med ideer om hur man justerar för att det ska bli bättre, men diskussionen med mekanikerna blir ju också om man kommer att förstöra flytet i andra svängar ... utan kunskap om hur gaffeln fungerar i stort, vad som påverkar vad och kännedom om vad man kan ändra på en gaffel så skulle det bli en jäkla gissningslek för mekanikerna.
 
Nu får du vara lite enkelspårig. Ja vad säger du, är Stoner snabbare än Rossi? du får bestämma dig, du kan inte ha och äta kakan, välj ett alternativ.
Ducati snabb Stoner långsam eller
Ducati långsam Stoner snabb. :D

Världen är inte svart/vit utan det finns ett antal nyanser däremellan.
Vissa banor gillar man mer än andra och på de banorna får man flyt.
Vissa banor passar ens hoj till bättre än andra, oavsett hur man försöker ställa in den.
Kombinationen av dessa båda parametrar är grunden till hur fort ekipaget tar sig runt.
Utöver det så kommer finliret med hur vinden blåser den dagen, vilken luftfuktighet du har, vilken temperatur det är, osv. Ibland har man inte exakt den utväxling man skulle vilja ha eftersom de tillgängliga kombinationerna av nödvändighet inte är kontinuerliga utan diskreta.

Eftersom VM avgörs på 16-18 banor så får man ändå till slut ett mått på vilket ekipage som bäst anpassar sig till olika förhållanden.
Kunde vara kul att se vad som hände om Rossi och Stoner hade bytt hoj och kört ett race till på PI, en bana bägge gillar :)
 
Nja, det skulle ju kräva som steg 1 att du lyssnade och tänkte till lite, inte bara hur man opponerar sig, utan hur man ställer relevanta motfrågor. Om Rossi kommer in och säger att hojen inte går som han vill så är de inte särskilt mycket hjälpta. Men om han kommer in och berättar att i böj nr 7 så beter sig framgaffeln si och så vid t ex gaspådrag. Han kommer sannolikt med ideer om hur man justerar för att det ska bli bättre, men diskussionen med mekanikerna blir ju också om man kommer att förstöra flytet i andra svängar ... utan kunskap om hur gaffeln fungerar i stort, vad som påverkar vad och kännedom om vad man kan ändra på en gaffel så skulle det bli en jäkla gissningslek för mekanikerna.
Jag kan också se på TV att Rossi kommer in i boxen, tar fram banskissen, pekar på skissen, gestikulerar för att förklara vad han menar och sedan brukar teknikerna försvinna medan Rossi torkar svetten ur pannan och dricker lite.

Det jag missar, och som du hävdar sker, är alltså att Rossi förklarar för sin Öhlins-tekniker att eftersom det känns si och så kurva 7 borde de byta till en något trögare fjäder fram och minska på oljan/gasen samt justera 8 klick på förspänningen bak, som ett exempel?

Eftersom VM avgörs på 16-18 banor så får man ändå till slut ett mått på vilket ekipage som bäst anpassar sig till olika förhållanden.
En korrekt summering av säsongen 2006. Tack!
 
Last edited:
Det fattar väll vem som att med dom nya fräscha kåporna så skulle ju Ducatin vara skitsnabb i helgen :tummenupp .
Stoner bara växer och växer i mina ögon, kör en hoj som ingen annan kan köra, och smiskar kungen Rossi. Grymt att han är tillbaka och vilka uppställ han hade i helgen :yoparty t.o.m Rossi var imponerad och sa att the var "old fashion racing"

Rune är din Ducati snabb eller är det du som är snabb :va :arsele

Jag gillar inte att du lägger upp det så där..:fatta!... blir ju svårt att slingra sig ur....:mattias
Ducatin snabb..... jag långsam....:hojraket
 
Det jag missar, och som du hävdar sker, är alltså att Rossi förklarar för sin Öhlins-tekniker att eftersom det känns si och så kurva 7 borde de byta till en något trögare fjäder fram och minska på oljan/gasen samt justera 8 klick på förspänningen bak, som ett exempel?
Mest kunskap vinner! Han kommer så klart in och säger till dem att han vill ha en ny fjäder där fjäderkonstanten är ca 0,10-0,12N större. Att fjäderbenen verkar behöva en ny ytbehandling för lägre friktion samtidigt som han ömt viskar formulan för legeringen av sagda ytbehandling i örat varpå han högt påpekar att det är han som har världspatentent. Så passar han på att ge dem lite tips hur de kan bearbeta materialet för att få ned den ofjädrade vikten.
Måtte de aldrig komma på något så hemskt som enhetsfjädring, där alla kör på samma fabrikat. Det skulle ta död på sporten om alla satt på låt oss säga Öhlinare?
Pedrosa, den siste Showaren :D
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top