MotoGp Monster Energy Grand Prix de France uppsnack

Absolut är det så. Hondan ser klart starkast ut, igen.
Det är ju också stor skillnad mellan Hondans och Ducatisn växellådor som David Emmett som förtjänstfullt visat.
Yamaha växlar på ca 35-40 ms, Ducatin på ca 20 ms och Honda på otroliga 9ms!
Jag tror att Yamaha är försiktiga för att de har inte råd att chansa och få ett växellådsras som spolierar ett race för då är det verkligen kört. Snackas om att den kommer efter Barcelona för testet, den kösr ju i Japan.

En svår fråga, men undra hur mycket det skiljer vid en acceleration från 0-400m med en låda som växlar på 35 ms kontra en som växlar på 9 ms förutsatt att det i övrigt är samma maskin. Tex En honda med seamless vxl låda och en honda utan...
Så man får en uppskattning på hur mycket det skiljer i tid när de korsar mållinjen efter 400 m ?
 
P€RRA;5809537 skrev:
Han och Yamaha har lite att fundera på nu. På gränsen till förnedrade av Hondorna.

Undrar fortfarande vad som är så förtvivlat svårt för Yamaha när det gäller deras "sömlösa" växellåda. Hur länge har Honda och Ducati haft sina?

Vi kan kalla den för en sömnlös växellåda. Risken är att Lorenzo ligger sömnlös tills han får den. :hihi

Skämt åsido, så handlar det väl om att de vill försäkra sig om att pålitligheten hos den lådan/motorn är tillräckligt hög. Sen kan man ju gissa att byte till den lådan innebär byte till ny motor, och motorer byter man ju inte hur som helst.
 
En svår fråga, men undra hur mycket det skiljer vid en acceleration från 0-400m med en låda som växlar på 35 ms kontra en som växlar på 9 ms förutsatt att det i övrigt är samma maskin. Tex En honda med seamless vxl låda och en honda utan...
Så man får en uppskattning på hur mycket det skiljer i tid när de korsar mållinjen efter 400 m ?

Den stora fördelen är väl egentligen inte acceleration på en raksträcka, om jag fattat det rätt, utan att man kan växla i kurvor med betydligt mindre risk då hojen blir mer stabil. Det spekuleras väl i att lådan kan ge uppemot en sekund per varv i skillnad.
 
P€RRA;5809552 skrev:
Då får vi för spänningens skull hoppas att de kan börja använda den nya lådan redan på Assen. Vore trist om DP och MM skulle turas om att vinna resten av säsongen.

Jag är rädd för att du övervärderar materialskillnaderna (växellådorna) och dess inverkan på resultat speciellt i detta race. Tror det handlar mer om skillnad på team/förares förmåga att få till en fungerande race-setup, vilket jag tycker Cal påvisar. Jag tror det kan vara några viktiga hundradelar som kan avgöra det sista i några fall men inget mer revolutionerande än så. Hondorna har ju tidigare ätit mer däck och har haft problem med det i slutet på racen, men jag tror det jämnar ut sig på en säsong.
 
Last edited:
Den stora fördelen är väl egentligen inte acceleration på en raksträcka, om jag fattat det rätt, utan att man kan växla i kurvor med betydligt mindre risk då hojen blir mer stabil. Det spekuleras väl i att lådan kan ge uppemot en sekund per varv i skillnad.

Jag tror det är rena spekulationer, Yamahan ser ju inte precis ut som att hamna efter i kurvorna utan på rakorna. Om det nu är så att det är främst i kurvorna det gör skillnad och upp till en hel sekund per varv så måste det betyda att Hondas chassie är värdelöst kontra Yamaha om de nu ses som lika där med olika lådor om detta antagande skulle stämma. 1 sekund är eoner av tid i GP även ett par tre tiondelar är det och Yamaha skulle nog sett till att ha en låda färdig långt tidigare.

Finns det data från Honda när de började med lådorna och om man kan se stora skillnader i varvtiderna under liknande omständigheter vid något test eller liknande?
 
Last edited:
Yamahan är ju bra i ingång och mitt i kurva. Hondan är bättre ut ur kurvan, och det är ju där växellådan används.

Det är många kurvor på ett varv, så jag tycker inte att Hondans chassie är värdelöst för att det är 50-100ms långsammare under de kanske 5 sekunder de kör in och genom kurvan.
 
Återigen föraren måste kunna utnyttja tekniken, Bautista och Bradl dominerar inte mot tex Crutshlow.
 
Yamahan är ju bra i ingång och mitt i kurva. Hondan är bättre ut ur kurvan, och det är ju där växellådan används.

Det är många kurvor på ett varv, så jag tycker inte att Hondans chassie är värdelöst för att det är 50-100ms långsammare under de kanske 5 sekunder de kör in och genom kurvan.

Om nu googlekalkulatorn stämmer.

200km/h så färdas man 5.5m på 100ms
100km/h så färdas man då ca 2.7m

Med likvärdigt chassie och med tesen om att det är i kurvorna det gör skillnad och då i utgången så skulle det iaf tjänas in 2meter / kurva. Vilket skulle vara en solklar omkörning vid tät körning utan att beakta någon slipstream.

Allt enbart av växellådan. Jag tvivlar starkt.
 
Last edited:
Marquez tog tio varv på sig för att klura ut hur han skulle köra i regn och sedan var han snabbast...
!
Pedrosa var först över mållinjen och satte snabbaste varv på väg dit, Markisen var på sin höjd näst snabbast eller tredje snabbast beroennde på hur man ser det
 
Jag sätter 100 spänn på att nästa wet race kommer ställa till det för Marquez. Som någon påpekade så hann det bli ganska torrt och det var nog det som räddade honom.

Hade det varit blött från början till slut så hade marquez troligtvis inte ens avancerat i position.
 
En svår fråga, men undra hur mycket det skiljer vid en acceleration från 0-400m med en låda som växlar på 35 ms kontra en som växlar på 9 ms förutsatt att det i övrigt är samma maskin. Tex En honda med seamless vxl låda och en honda utan...
Så man får en uppskattning på hur mycket det skiljer i tid när de korsar mållinjen efter 400 m ?
Den största vinsten är tydligen att de växlingen inte påverkar chassiet bnegativt öht utan de kan mata på gas varsomhelst utan att behöva ta hänsyn till att de behöver växla upp osv.
 
Pedrosa var först över mållinjen och satte snabbaste varv på väg dit, Markisen var på sin höjd näst snabbast eller tredje snabbast beroennde på hur man ser det

Sant. Marquez fick under andra halvan av racet dock endast stryk av Pedrosa. Inte illa pinkat på första försöket tyker jag. :)
 
Den största vinsten är tydligen att de växlingen inte påverkar chassiet bnegativt öht utan de kan mata på gas varsomhelst utan att behöva ta hänsyn till att de behöver växla upp osv.

Man kan även släppa lite av fokuset på att få växeltillfällen på rätt ställen när det gäller drevning och fokusera på annat vilket såklart är bra.
 
Lorenzo har väl flera gånger sagt att det är just ut ur kurvorna som han har problem att hänga på Hondorna?
 
Lorenzo en sekund långsammare per var än på wup pga inget fäste och misstankar om ett taskig bakdäck.
Var tydligen inget fel på däcket.

”As is always the case in these situations, his engineer thoroughly examined Jorge's race tyres which were found to be in good working condition. In addition, I examined the tyre myself and personally discussed the matter with the Yamaha engineers and we all agreed that Jorge's lack of rear grip was not attributable to his tyre.

Shinji Aoki
Manager, Bridgestone Motorsport Tyre Development Department
 
Jag skrev att det var deras, Lorenzos och hans teams, misstanke om varför det inte funkade på racet.

Vidare erkänner Bridgestone i princip aldrig att det är fel på deras däck...
 
Återigen föraren måste kunna utnyttja tekniken, Bautista och Bradl dominerar inte mot tex Crutshlow.

Amen. Lorenzo borde fundera mer på hur han kan förbättra sin körning än på att hans material är underlägset. Han börjar bli en riktig gnällspik, tyvärr. Han är förstås desperat att förklara varför han får stryk av Pedrosa och framförallt en rookie.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top