MotoGP LeMans

Jäkla spännande race, synd att Gibernau lyckades sticka iväg lite på slutet. Var detta Checas obligatoriska topprace eller kommer han att vara med i toppen fler gånger? Redan nu verkar Gibernau, Biaggi och Rossi ha sorterat ut sig som titelkandidater. Alex Barros har nog passerat bäst före datum och Nicky Hayden måste börja visa att han förtjänar roadracingvärldens mest åtråvärda plats.

En annan som man med fog kan undra vad han håller på med är Johan Stigefelt, att säga att han underpresterar är ingen överdrift.
 
Chris Ash skrev:
Jäkla spännande race, synd att Gibernau lyckades sticka iväg lite på slutet. Var detta Checas obligatoriska topprace eller kommer han att vara med i toppen fler gånger? Redan nu verkar Gibernau, Biaggi och Rossi ha sorterat ut sig som titelkandidater. Alex Barros har nog passerat bäst före datum och Nicky Hayden måste börja visa att han förtjänar roadracingvärldens mest åtråvärda plats.

Ja, man kände sig lite blåst på konfekten när det inte blev någon ilsken uppgörelse mellan Checa och Gibernau.

Visst är det tydligt vilka som kommer slåss om titeln i år. Tycket det är tråkigt att Ducati har blandat bort korten och inte kunnat sätta en duglig maskin i händerna på Capirossi. Han och många med honom hade räknat med att han skulle vara en av titelkandidaterna. Men han har ju inte en chans. Ska bli intressant att se hur stort värde HRC sätter på Hayden som investering i framtida titlar. Även om han inte tar titeln på några år måste han nog vara uppe i den absoluta täten regelbundet för att inte hamna på planet tillbaks till US of A. Han har anledning att vara stressad.
 
Chris Ash skrev:
En annan som man med fog kan undra vad han håller på med är Johan Stigefelt, att säga att han underpresterar är ingen överdrift.
Va? Nu svor du väl i RR-kyrkan?
 
Nyteknik skrev:
Ja, man kände sig lite blåst på konfekten när det inte blev någon ilsken uppgörelse mellan Checa och Gibernau.

Visst är det tydligt vilka som kommer slåss om titeln i år. Tycket det är tråkigt att Ducati har blandat bort korten och inte kunnat sätta en duglig maskin i händerna på Capirossi. Han och många med honom hade räknat med att han skulle vara en av titelkandidaterna. Men han har ju inte en chans. Ska bli intressant att se hur stort värde HRC sätter på Hayden som investering i framtida titlar. Även om han inte tar titeln på några år måste han nog vara uppe i den absoluta täten regelbundet för att inte hamna på planet tillbaks till US of A. Han har anledning att vara stressad.


Det är inte bara tråkigt med Ducati, det är dessutom jäkligt förvånande. Ducati, med all sin erfarenhet av fyrtaktsracing och alla sina VM-titlar borde vara för bra för att helt supa bort en hoj på en säsong. Tycker riktigt synd om Capirossi, han är en av depåns snabbaste och hårdaste förare men lyckas alltid hamna fel. Loris nog den jag mest tycker förtjänar en vinnarhoj. Nicky Hayden blir inte kvar i Repsol om han fortsätter såhär. Aprilia, Kawasaki eller Proton är möjliga destinationer för Hayden 2005, han är för bra för att bli helt utelämnad i kylan. Han borde byta plats med McWilliams så vi får se Repsolhondan flyga omkring längst fram igen.....
 
Jag tror att Checa kan vara med högt upp i fortsättningen också och det är inte omöjligt med en seger om allt stämmer.
Undrar om inte Rossis seger i Sydafrika har hindrat honom lite nu eftersom han gör misstag som inte är riktigt Rossi-aktiga som vurpor, missade inbromsningar, problem med hojen på griden etc.

Synd attd et är tre veckor till nästa race där det blir dragrace på Mugello och jag blir förvånad om inte Honda tar hem det då.
 
Goodstuff skrev:
Undrar om inte Rossis seger i Sydafrika har hindrat honom lite nu eftersom han gör misstag som inte är riktigt Rossi-aktiga som vurpor, missade inbromsningar, problem med hojen på griden etc.

Hur skulle segern i Sydafrika vara ett problem, menar du?
 
Nyteknik skrev:
Hur skulle segern i Sydafrika vara ett problem, menar du?

Det gick för bra, för fort. De slog sig kanske till ro men jag tror inte det.
Tror iofs inte att det är därför han "bara" kommit fyra de två senaste racen men helt klart är ju fjärdeplatsen inte något som Rossi är nöjd med.
 
Goodstuff skrev:
Det gick för bra, för fort. De slog sig kanske till ro men jag tror inte det.
Tror iofs inte att det är därför han "bara" kommit fyra de två senaste racen men helt klart är ju fjärdeplatsen inte något som Rossi är nöjd med.

Svårt att säga varför han kom fyra och inte tvåa eller etta idag. Hade varit intressant att höra hans kommentarer efteråt.

Jag har mycket svårt att tänka mig att Rossi skulle lägga av med GP-racing efter en säsong då han inte är mästare. Alltså kommer vi troligen få se honom i sin vanliga småöverlägsna form på Yamahan om inte alltför länge. Tror jag.
 
Nyteknik skrev:
Svårt att säga varför han kom fyra och inte tvåa eller etta idag. Hade varit intressant att höra hans kommentarer efteråt.
Inte speciellt konstigt; motorstrul hela helgen, med upprepade motorstopp. Tjuvstopp på motorn inför uppvärmningsvarvet, panikstart och stress. Bra tempo bakom Biaggi, när en tear off fastnade och gav en totalt missad bromsning. Tillbaka i rytmen igen, körde ihop med Biaggi. Inte lätt att komma tillbaka då.
 
Nyteknik skrev:
Svårt att säga varför han kom fyra och inte tvåa eller etta idag. Hade varit intressant att höra hans kommentarer efteråt.

Jag har mycket svårt att tänka mig att Rossi skulle lägga av med GP-racing efter en säsong då han inte är mästare. Alltså kommer vi troligen få se honom i sin vanliga småöverlägsna form på Yamahan om inte alltför länge. Tror jag.

Rossi kör garanterat ett år till oavsett om han vinner eller inte, tror Yamaha skulle surna ur ordentligt om han inte fullföljde sitt kontrakt.
Han var ju inte superlångt efter idag heller så det är nog bara en tidsfråga innan han är överst igen.

"When everything goes well with this bike then it is very easy to ride, but here set-up difficulties have made it more tricky," he explained. "We've spent two days trying to fix the problems but unfortunately it has not been possible for this race; we need some more time to work it out. We have organised a one-day test tomorrow so I hope that we will be able to fix the problem then.

"Carlos was very strong today and he has more experience than me with this bike. We are not too far behind and Mugello is going to be a brilliant fight," he added with a smile."
 
valmers skrev:
Inte speciellt konstigt; motorstrul hela helgen, med upprepade motorstopp. Tjuvstopp på motorn inför uppvärmningsvarvet, panikstart och stress. Bra tempo bakom Biaggi, när en tear off fastnade och gav en totalt missad bromsning. Tillbaka i rytmen igen, körde ihop med Biaggi. Inte lätt att komma tillbaka då.


Instabilitet vid inbromsningarna har varit det största problemet för Rossi tydligen.
 
Goodstuff skrev:
Undrar om inte Rossis seger i Sydafrika har hindrat honom lite nu eftersom han gör misstag som inte är riktigt Rossi-aktiga som vurpor, missade inbromsningar, problem med hojen på griden etc.

Ja..man är då verkligen inte van att se honom göra såna tabbar. :7peta
Han verkar lite disträ, minst sagt.

Synd där, att han inte lyckades hålla sig kvar framför Biaggi när han gjorde ett ryck på slutet. Erkänner dock att Biaggi verkar ha hittat formen rejält.

Men Rossi är ändå bäst..!! :tummenupp
 
Goodstuff skrev:
Men enligt Rossi själv var inte utgången problemet för honom utan inbromsningarna.
Hondan har ju ett klart och tydligt effektövertag, så Yamaha-förarna får nog verkligen kämpa på en bana som Le Mans, med väldigt sena bromsningar som sätter chassit på prov. Fast å andra sidan åkte ju Checa väldigt fort?
 
Checa körde riktigt bra, men i stort sett alla 4 i fronten gjorde misstag. Det är helt enkelt hårdare.
Lite besviken på att Biaggi inte gick om Checa, för då hade det kunnat bli en fight om förstaplatsen.
Rossi hade en strulhelg, och det var väl heller ingen direkt överaskning att allt inte skulle gå som på räls för Rossi, även om han vann första racet på yamman.
 
Nicky Hayden

"I'm real disappointed. The weekend started out so good but we then found it so difficult to go forward. Everything we tried with the bike and myself didn't seem to work. We pretty much stayed the same speed all weekend while everyone else went faster. In the race I made an okay start but lost a few places on the first lap when it all got pretty tight. I guess I got a little frustrated and ran off into the dirt and spent the rest of the race trying to catch up. We've got a test here tomorrow when we have to re-group and try a few things. I feel really bad for my team * they all work so hard and I made a mistake. I guess we've gotta' look forward and learn from here."

Alex Barros

"At the start of the race the light seemed to be on for a long time and when it eventually turns I have no clutch so I lost many places. I then nearly get caught in the crash on the first lap and have to concentrate to work up the field. The most difficult task was to overtake was Capirossi; I lost time trying to get past then I ride on my own for a long time with a large gap ahead. I'm obviously not pleased with the result although I'm happy to have climbed from 13th to seventh - but not for the final result. We just couldn't get the machine to work the way we wanted all weekend and the result of the race shows; the top guys were all lapping in the '34's and my best lap was 1'35.1. At this level we have to be more competitive."
 
valmers skrev:
Hondan har ju ett klart och tydligt effektövertag, så Yamaha-förarna får nog verkligen kämpa på en bana som Le Mans, med väldigt sena bromsningar som sätter chassit på prov. Fast å andra sidan åkte ju Checa väldigt fort?

Visst har Honda ett toppfartsövertag men skillnanden är mindre än förra året och Yamaha kommer närmare hela tiden känns det som. Det var ju inte mycket som skilde mellan toppförarna från respektive team.
Ska bli intressant med Mugello där det ju verkligen är toppfarts-VM, iofs gick Apriliorna snuskigt fort där ifjol men inte över hela varvet.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top