MotoGP Legends

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Jag är lite förvånad att det inte dykt upp en tråd om att Hayden blev invald (?) i MotoGP Legends, men annat har som bekant legat i fokus de tre avslutande racen.

Är det bara jag som är förvånad över att Hayden får äran att tillhöra denna skara, när förare som Criville, Biaggi, Barros, Gibernau, etc. inte är med? Jag vet inte riktigt kriterierna annat än att man ska ha slutat i klassen, men förvånad blev jag likväl. Jag missunnar honom inte detta, men tycker att fler borde vara med i samlingen.

Låt nu bara inte detta bli ännu en tråd om huruvida hans titel var välförtjänt eller ej, tack.
 
Det har både nämnts, kommenterats och diskuterats i någon MotoGP-tråd för någon vecka sedan:tummenupp

Ptjaa, i det illustra sällskapet har han få racevister men är dock världsmästare i den stora klassen! Skulle tro att det i lika hög grad handlar om antal racestarter och att han gjort relativt bra ifrån sig i två fabriksstall?

Edit - i Valencia-tråden, kolla denna sammanställning från McQueen: http://www.sporthoj.com/forum/showt...t-Valenciana&p=6213918&viewfull=1#post6213918
 
Last edited:
Tack för det, hade missat de inläggen.

Jag tycker dock fortfarande att detta är oklart. Är det känt vilka kriterier som gäller? När man tittar på vilka som valts in och vilka som inte är med känns det som ganska mycket politik, eller något annat. Rena meriter eller sportsligt beteende verkar det ju inte vara. Salig Daijiro var väl inte precis mer framgångsrik än Capirossi men att och dött i en olycka borde heller inte ge en fribiljett in i denna samling, hur tragiskt det än är, eller? Jag förstår att det int eär en matematisk beräkning som ligger till grund för detta utan en bedömning, men det borde väl ändå finnas en motivering tycker jag.

Jag får känslan av att jag missat något, eller att det helt enkelt är ganska godtyckligt.
 
Sett till resultaten så finns det väl fler som kanske man kan tycka gå före i kön att bli invalda, men Nicky blev inte invald bara på resultat.
Han är där för att han genom åren i MotoGP har betytt väldigt mycket både som förare och reklampelare, inte minst för den amerikanska marknaden som är väldigt viktig att synas i.
samt att han alltid har betett sig hedersvärt trots svåra år i bla Ducati, aldrig sagt ett ont ord och jobbat hårt för att få resultat.... det kan man ju inte säga om dom andra som kört för stallet.
Han har varit en exemplarisk sportsman och ett föredöme, därför är han i Legends.
 
, inte minst för den amerikanska marknaden som är väldigt viktig att synas i.
samt att han alltid har betett sig hedersvärt trots svåra år i bla Ducati, aldrig sagt ett ont ord och jobbat hårt för att få resultat.... det kan man ju inte säga om dom andra som kört för stallet.
Han har varit en exemplarisk sportsman och ett föredöme, därför är han i Legends.

Precis, på motogp.com kan man läsa:

"For all of us, it's a great pleasure to give Nicky this award - this is not just because you've been Champion and you're one of the riders with most starts in the premier class, but also for your behaviour over all those years, your sportmanship and your friendship. It's a great pleasure to consider you one of our legends. Thank you for all you've done for the sport in all those years."

För mig så känns det minst sagt tunnt som motivering att INTE välja in Capirossi, Criville, Barros, etc. Jaja, så viktigt var det inte, men det känns som en flirt med amerikanska publiken, precis som du också skriver. Jag tror att det är precis det det handlar om, men skulle önska att det var annorlunda. Det har skrivits om att Spanjorer får fördelar, men detta tycker jag var tydligare även om det gäller en inte längre aktiv förare.
 
att han alltid har betett sig hedersvärt trots svåra år i bla Ducati, aldrig sagt ett ont ord .

Njaaa jag vill minnas att han va väldigt bitter sista året. Gick att läsa mycket mellan raderna i hans uttalanden. Men han sa kanske inget konkret illa
 
Njaaa jag vill minnas att han va väldigt bitter sista året. Gick att läsa mycket mellan raderna i hans uttalanden. Men han sa kanske inget konkret illa
Ja det är ju inte så konstigt om han var lite bitter... han visste antagligen rätt länge att det var kört för honom hos Ducati.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top