MotoGP Le Mans .

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Årets fjärde GP går av stapeln på Le Mans kommande helg.
Förra året var det Yamaha för hela slanetn med följande pall.

2008.
MotoGP
1. Rossi
2. Lorenzo
3. Edwards

250GP.
1. Debon
2. Simoncelli
3. Pasini

125GP
1. Di Meglio
2. Smith
3. Terol

OM Rossi vinner på söndag så har han chansen att ta sin 100:e GP seger på Mugello. Tror ni han är sugen på det?

Ofta regn under Le Mans helgerna där det förra året blev ett kort sprint race i 125cc pga detta och Debon vann i 250 på en upptorkande bana.

Nicky Hayden får ny crew chief till tävlingen då man tar in Juan Martinez som ersätter Cristhian Pupulin. Martinez fick stora framgångar med Sete Giebrnau i Telefonica Movistar Honda och jobbade även åt Sete då han körde för Ducati.
Ducati har också "lite ny elektronik" som ska hjälpa de övriga förarna att köra hojen. Målet är tydligen att: 'improving the consistency of the bike and facilitating the process of the riders' adaptation to it'

Tiderna för helgen, TV-sändingarna får någon annan leta fram.

Friday, 15 May 2009
125 FP1 12:40 - 13:40
MotoGP FP1 13:55 - 14:55
250 FP1 15:10 - 16:10

Saturday, 16 May 2009
125 FP2 09:00 - 09:40
MotoGP FP2 09:55 - 10:55
250 FP2 11:10 - 12:10
125 QP 13:00 - 13:40
MotoGP QP 13:55 - 14:55
250 QP 15:10 - 15:55

Sunday, 17 May 2009
125 WUP 08:40 - 09:00
250 WUP 09:10 - 09:30
MotoGP WUP 09:40 - 10:00

125 RAC 11:00
250 RAC 12:15
MotoGP RAC 14:00
 
Last edited:
91 läsningar och inget svar före mig. RISPEKCT Gustav! Alla nöjer sig med att läsa vad du skriver.

Le Mans är väl ett lotteri vad gäller vädret. Hoppas dock på mer spänning i MotoGP än tidigare lopp, att fler är med tåget där framme. Som vanligt hoppas jag också på att få se mer fart i "de andra" Ducatisarna. Sen vore det ju trevligt om Melandris nytändning på Hauaten visar sig bli bestående, och att Pedrosa håller nyvunnen ånga uppe, och Suzuki... Alla på pallen alltså, men det går ju inte. Alltså blir det som följer.

1.Rossi (Ovanligt tips för läktarspecialisten som alltid tippar med hjärtat)
2. Stoner (Bafatt det liksom inte går att tippa andra som 1-2 ännu)
3. My boy lollipop.

Tror mer på regn än torrt, och då går Pedrosa fetbort.
 
SETUP REPORT 11/05/2009
Fiat Yamaha hoping to repeat French podium raid

Valentino Rossi : Information
Age: 30
Lives: Tavullia, Italy
Bike: Yamaha
GP victories: 98 (72 x MotoGP/500cc, 14 x 250cc, 12 x 125cc)
First GP victory: Czech Republic, 1996 (125cc)
First GP: Malaysia, 1996 (125cc)
GP starts: 213 (153 x MotoGP/500cc, 30 x 250cc, 30 x 125cc)
Pole positions: 52 (42 x MotoGP/500cc, 5 x 250cc, 5 x 125cc)
World Championships: 8 Grand Prix (1 x 125cc, 1 x 250cc, 1 x 500cc, 5 x MotoGP)

Jorge Lorenzo: Information
Age: 21
Lives: London, UK
Bike: Yamaha
GP victories: 23 (2 x MotoGP, 17 x 250cc, 4 x 125cc)
First GP victory: Brazil, 2003 (125cc)
First GP: Jerez, Spain, 2002 (125cc)
GP starts: 114 (20 x MotoGP, 48 x 250cc, 46 x 125cc)
Pole positions: 31 (5 x MotoGP, 23 x 250cc, 3 x 125cc)
World Championships: 2 (250cc, 2006/7)

Le Mans: Record Lap
V. Rossi (Yamaha) 2008, 1'34.215

Le Mans: Best Lap D. Pedrosa (Honda) 2008, 1'32.647


Grand Prix Results: Le Mans 2008
1. V.Rossi (Yamaha) 44'30.799
2. J. Lorenzo (Yamaha) +4.997
3. C. Edwards (Yamaha) +6.805
 
Mmm... Hoppas det blir lite tajtare än förra året. Tiderna skiljer jun inte så mycket om man kolla bestlap.
 

Bifogat

  • tider.JPG
    tider.JPG
    104.7 KB · Visningar: 134
Tipset blir väl (lite feg tips men men vad gör man)
1. Rossi
2. Lorenzo
3. Pedrosa
4. Stoner
5. Edwards
6. Melandri
7. Hayden (dags för en förbättring och ny crew chief)
 
1. Rossi
2. Lorenzo
3. De Puniet
4. Pedrosa
5. Stoner

Hayden med ny elektronik, kan bli hur bra som helst.....;-)
 
1. Stonehead, dags att jobba ikapp Rossi.
2. Lorenzo, vill visa att han ska ta över kronan efter Rossi.
3. Randy, mr playboy tar hjälp av publik och håller sej på hjulen!
4. Det går frammåt för Melandri, han hjälper kawa tillbaks till Motogp.
5. Dovi, Tar över Pedrosas fart från förra racet.
6. Capirex, bästa Suzuki och best of the oldies.. (capirex vs texas-edwards)

Långt bak. Hayden, den nya elektroniken hjälper Stoner men inte Hayden.. Märkligt.. Oväntat..


Bayliss testar ducce 880.

Bayliss begins GP9 testing at Mugello
Tuesday, 12 May 2009

Troy Bayliss completed his first day of testing on board the Desmosedici GP9 at Mugello today alongside regular factory test rider Vittoriano Guareschi.


It was a first outing for the Australian on a MotoGP bike since the final round of 2006, when he followed up his second World Superbike title by competing in the final Grand Prix of the season at Valencia, scoring a sensational one-two for Ducati with victory ahead of his team-mate Loris Capirossi.

Today was also Bayliss' first taste of an 800cc MotoGP machine and his first track action of any sort since ending the 2008 WSBK title-winning season, and his legendary racing career, with a double race victory at Portimao.

"This is literally the first time I've ridden a motorcycle since we unveiled the 1198 after the end of last season at Portimao", said the Australian rider. "It was nice to shake off a bit of rust and with Mugello being such a physical circuit it was a good workout!"

"The last time I rode a GP machine was at Valencia, which was the 990cc, but the 800cc isn't exactly lacking power and I just spent today getting a feel for it. I can't wait to get back out there tomorrow and on Thursday and hopefully by the end of the session I'll be able to give some useful feedback to Filippo (Preziosi)."
 
Rossi och Lorenzo om Le Mans.

Valentino Rossi - "Special memories"
"My memories of Le Mans last year are amazing because it was my 90th career victory and I made the lap of honour with Angel Nieto on my bike with me, because I equalled his record. Also there were three Yamaha's on the podium, which was very special. Things are great in our team at the moment, we made a big step forward in Jerez; my bike was fantastic and it was great to win again. Le Mans is a very different track but the Yamaha is always fast there; this year a lot of things have changed but I hope we will still be quick! It's good to have a rest between races after two together and now we will arrive in Le Mans fully relaxed and ready to work on maximum power."

Jorge Lorenzo - "Another story"
"Le Mans is the next stop and the first after my crash in Jerez. I was very sad about what happened there but now it is another story, everything begins again and I must try to do things step by step. The team and I need to improve after Jerez and main target is to get back on the podium. I am fit and I like Le Mans, another historic circuit. For someone like me that loves films, Le Mans is a mythical place, close to one of the most beautiful cities in the world! I have had some difficult times there, and last year wasn't easy because I crashed twice during the weekend, but in the end the result was good. I've been on the podium in each category and I will remember forever the incredible Yamaha podium of last year. It was amazing! I can see now Valentino, Colin and I enjoying the moment with all the Yamaha people smiling! I hope this year we can repeat that moment. I will also remember that podium because it's the only one where I was on crutches!"
 
Består Fiat Yamaha egentligen av två team? Såvitt jag minns var Vale överst på podiet på Jerez.
Ja, de är väl så nära man kan komma två helt olika team men med gemensamt namn.
Tror ingen av dem delar data med den andre och de har ju skiljeväggen mellan sig kvar sen förra året då de hade olika däck.
 
Ja, de är väl så nära man kan komma två helt olika team men med gemensamt namn.
Tror ingen av dem delar data med den andre och de har ju skiljeväggen mellan sig kvar sen förra året då de hade olika däck.

Förvisso, men uttalandet var väl tydligt. Tror inte Rossi hade uttryckt sig på samma sätt. Dessutom kör de ju i samma team när räknas poäng i vm-tabellen.
 
Tror inte Rossi hade uttryckt sig på samma sätt.

Det är väl just det han gör:

Rossi skrev:
Things are great in our team at the moment, we made a big step forward in Jerez

En vinst och en vurpa för Fiat Yamaha så det är rätt tydligt att han menar teamet kring sig och inte hela Fiat Yamaha. Det är nog naturligt oavsett vägg eller inte då de har olika managers, teamchefer, mekaniker, m m. Det byggs ju ett komplett team kring varje förare även om de har samma huvudsponsor.
 
Roligaste är nog att vi har en Nordbo som kommer att köra för ett fabriksteam i helgen. När hände det senast? Kanske första gången det hänt.
 
Back
Top