MotoGP Laguna Seca.

Lite andra hjälmdesigner på Laguna också.

Kenny Lee Roberts med Captain America stuk
p07.jpg

Hayden med Bubba Schobert replikadesign.
p03.jpg

#space skrev:
2323025 Ja mkt tyder på att Kenny jr gör ett bra kval Lördag o bra race på Söndag..Jo o Honda visar ju nu sin maktposition i moto gp med sedan innan flera mkt starka satelitteam o nu får vi glädjande lägga till Tamada o "Kenny jr" till den skaran.. :tummenupp
Varför ska man räkna in Tamada där? Han har ju haft factory support bra länge. Visst är det ett enmansteam men HRC vill gärna ha en japan på bästa materialet och nu är det Tamada.

#space skrev:
2323025Fråga: Kan man utläsa något speciellt av Camel Yamaha att Colin o Valentino sätter sina snabba varv så mkt tidigare på träningen än de övriga!!
Min tolkning är att de enbart kört för att leta race set-up. Sista 10 minuterna satte i princip alla sina snabbaste varv men åtminstone Rossi körde en stint med väldigt snarlika varvtider, till skillnad från Hayden som var ungefär jämn med Rossi, och efter Pedrosa hela träningen för att lägga två snabba varv sista tre minuterna. Olika strategier helt enkelt. Sedan tror jag att Rossi kommer starta från plats sex till nio ungefär men det löser han nog ändå.

Gustav O skrev:
2323029 Sedan tror jag att Rossi kommer starta från plats sex till nio ungefär men det löser han nog ändå.

Okey! Jo det är nog inget bekymmer för Valentino..Vad var det han sa för några år sen efter ett race..Typ: I just puch puch end then im go :tummenupp

R2 skrev:
2322696 looser cardoso skulle ju leka hem vilken svensk serie som helst, antagligen.

pengar måste han ha killen.
jag menar, det finns ju bättre förare än han för en motogp hoj,
men han lyckas få in foten då och då över åren..
Niklas C sa, då den här diskussionen var uppe tidigare, att Cardoso inte sitter på något fett personligt kontrakt.
Jag tycker inte heller att det är så spännande med honom i Motogp, men hur kan det då komma sig att d'Antin vill ha honom?
Han har ju kört för d'Antin flera säsonger tidigare så samarbetet mellan förare och team funkar nog bra, en spanjor i ett spanskt team.
Självklart måste han ha pengar med sig, d'Antin har ju ont om den varan och kör väl på Moto Gps tunnaste budget, sett per hoj.
Till Cardosos fördel är väl att han leverar stabila, om än mediokra, resultat längst bak i fältet utan att köra sönder hojar.
Omgivningens prestationer ger värde åt den egna, hade han kört i SS VM tror jag han skulle ha förutsättningar att göra topp 5 resultat.

Men visst hade det varit fräshare att se någon som har potential att "bli något" i Moto Gp få chansen.

Att Cardoso får vara med och leka kan nog bero på att DORNA har stor makt.

Ny (tillfällig?) sponsor för Stoner.

Lite blandade bilder:

Last edited:
Mighty Leif skrev:
2323583 Varför visas inte kvalet på Eurosport? :confused:
Visas inte? Det visas i direktsändning!

:7peta

I övrigt:

Det är så j-a ballt att KR är snabbast. Låt vara med Hondamotor. Låt vara på en hoj som KR Senior har lett utvecklingen av. Det är ändå osannolikt att han kör ifrån varenda fabriks-Honda, Rossi & Burgess och Ducati.

:banana

Last edited:
Ska bli kul med kvaölet senare i kväll. Allt annat än pole, varvrekord och seger med fem sekunder över mopedisterna måste vara en katastrof för Hayden. ;)

Checa. :yoparty

Pos. Rider Team Bike Time
1 Nicky Hayden Repsol Honda Team Honda RC211V 1:22.843
2 Kenny Roberts Jnr. Team Roberts KR211V 1:23.038
3 Casey Stoner Honda LCR Honda RC211V 1:23.248
4 Colin Edwards Camel Yamaha Team Yamaha YZR-M1 1:23.391
5 Dani Pedrosa Repsol Honda Team Honda RC211V 1:23.402
6 Marco Melandri Fortuna Honda Honda RC211V 1:23.556
7 Carlos Checa Tech 3 Yamaha Yamaha YZR-M1 1:23.558
8 Chris Vermeulen Rizla Suzuki MotoGP Suzuki GSV-R 1:23.665
9 John Hopkins Rizla Suzuki MotoGP Suzuki GSV-R 1:23.667
10 Valentino Rossi Camel Yamaha Team Yamaha YZR-M1 1:23.760
11 Loris Capirossi Ducati Marlboro Team Ducati Desmosedici GP-6 1:23.970
12 Toni Elias Fortuna Honda Honda RC211V 1:24.114
13 Shinya Nakano Kawasaki Racing Team Kawasaki Ninja ZX-RR 1:24.369
14 Sete Gibernau Ducati Marlboro Team Ducati Desmosedici GP-6 1:24.403
15 Makoto Tamada Konica Minolta Honda Honda RC211V 1:24.519
16 Randy De Puniet Kawasaki Racing Team Kawasaki Ninja ZX-RR 1:24.794
17 Alex Hofmann Team D'Antin Pramac Ducati Desmosedici GP-6 1:24.913
18 James Ellison Tech 3 Yamaha Yamaha YZR-M1 1:24.936
19 Jose Luis Cardoso Team D'Antin Pramac Ducati Desmosedici GP-6 1:26.047

Gustav O skrev:
2324294 Ska bli kul med kvaölet senare i kväll. Allt annat än pole, varvrekord och seger med fem sekunder över mopedisterna måste vara en katastrof för Hayden. ;)

Checa. :yoparty

Pos. Rider Team Bike Time
1 Nicky Hayden Repsol Honda Team Honda RC211V 1:22.843
2 Kenny Roberts Jnr. Team Roberts KR211V 1:23.038
3 Casey Stoner Honda LCR Honda RC211V 1:23.248
4 Colin Edwards Camel Yamaha Team Yamaha YZR-M1 1:23.391
5 Dani Pedrosa Repsol Honda Team Honda RC211V 1:23.402
6 Marco Melandri Fortuna Honda Honda RC211V 1:23.556
7 Carlos Checa Tech 3 Yamaha Yamaha YZR-M1 1:23.558
8 Chris Vermeulen Rizla Suzuki MotoGP Suzuki GSV-R 1:23.665
9 John Hopkins Rizla Suzuki MotoGP Suzuki GSV-R 1:23.667
10 Valentino Rossi Camel Yamaha Team Yamaha YZR-M1 1:23.760
11 Loris Capirossi Ducati Marlboro Team Ducati Desmosedici GP-6 1:23.970
12 Toni Elias Fortuna Honda Honda RC211V 1:24.114
13 Shinya Nakano Kawasaki Racing Team Kawasaki Ninja ZX-RR 1:24.369
14 Sete Gibernau Ducati Marlboro Team Ducati Desmosedici GP-6 1:24.403
15 Makoto Tamada Konica Minolta Honda Honda RC211V 1:24.519
16 Randy De Puniet Kawasaki Racing Team Kawasaki Ninja ZX-RR 1:24.794
17 Alex Hofmann Team D'Antin Pramac Ducati Desmosedici GP-6 1:24.913
18 James Ellison Tech 3 Yamaha Yamaha YZR-M1 1:24.936
19 Jose Luis Cardoso Team D'Antin Pramac Ducati Desmosedici GP-6 1:26.047
Wow - det är inte mycket i denna tabell man är van att se:

• Edwards sex platser före Rossi
• Rossi på tiondeplats (efter Vermeulen och Checa)
• Casey Stoner trea (första gången på Laguna Seca)
• Roberts tvåa

Men vi kan säkert räkna med att det mesta är sig likt efter ett par varv i morgon kväll. Hayden kommer såklart försöka ta ledningen och rycka - som förra året. Detta vet alla och han lär få det hett om öronen. Om Hayden inte tar starten eller ligger först vid första passeringen tror jag inte han vinner.

Nyteknik skrev:
2324309 Wow - det är inte mycket i denna tabell man är van att se:

• Roberts tvåa

Men vi kan säkert räkna med att det mesta är sig likt efter ett par varv i morgon kväll. Hayden kommer såklart försöka ta ledningen och rycka - som förra året. Detta vet alla och han lär få det hett om öronen. Om Hayden inte tar starten eller ligger först vid första passeringen tror jag inte han vinner.

Tycker iofs att det börjar bli en vana eller ovana av tex Valentino att kvala sämre än flera andra..Kenny jr ingen överaskning heller va! Colin ligger väl där han ska ligga..Casey kör ju såklart mkt bra av andledning Du nämner..
Däremot tror jag Capirex Marco Tamada Sete kommer förbättra sig i kväll.. :)

Nyteknik skrev:
2324309 Wow - det är inte mycket i denna tabell man är van att se:

• Roberts tvåa

Kvalen blir ofta ganska missvisande eftersom det blri stora skillnader med kvaldäck. Jag tycker det är roligare att kika på hur det ser ut under stora delar av passet när de flesta är ute för att förbättra sin race set-up. Edwards var ju före Rossi i fjol också om jag inte missminner mig. Stoner är snabb med kvaldäck och Roberts är ju glad&fet-Kenny nu för tiden.
Ska bli kul att se hur det blir i kväll. :)
Angående Haydens taktik är du nog rätt ute. Han vill upp i ledning asap och försöka rycka till sin predestinerade fem sekunders vinst över mopedisterna. :)

Strider skrev:
2324340 3 Jänkare på podiet och alla italienare i gruset, då skulle jag bli glad.
Du som så sent som förra året var Rossi de Luxe fan. :va
vilken jänkare ska inte få stå på pallen då?

Last edited:
Om man jämför förarnas tider så ser man följande. hur man ska analysera det är svårt att säga men en tolkning kan vara att Roberts har den bästa "race-pacen" medan Haydens snabbhet kan vara en skimär och att Rossis hoj verkligen inte funkar bättre med kvaldäck. Stoners tider är väldigt fina men han körde som mest fyra varv så det är svårt att säga vad han har för tempo över längre tid.
Nu är det dock en timmes körning kvar så vi får se.
Det pekar dock på att tempot kommer hamna på 1.23 tider för att sedan öka till 1.24. Nytt banrekord kommer det dock bli, 1.23.915 Colin Edwards nu.

Hayden
1.22 tider = 1 (kvaldäck)
1.23 tider = 4
1.24 tider = 10

Roberts
1.22 tider = 0
1.23 tider = 8 (en på kvaldäck, dock inte den snabbaste)
1.24 tider = 6

Stoner
1.22 tider = 0
1.23 tider = 9 ( Åtminstone ett på kvaldäck)
1.24 tider = 3

Rossi
1.22 tider = 0
1.23 tider = 6 (varav en verkar vara på kvaldäck, dock inte den bästa tiden)
1.24 tider = 6

Last edited:
Back