MotoGP - Japans GP

anDURRs

Joråsåatte'
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
Ja
Det är väl lika bra att börja drömma om att Japans GP blir lika underhållande som det senaste GP:t i Spanien.

Spies kanske får chans att visa sina extrema sena bromsningar eftersom Motegi bjuder på en del riktigt hårda inbromsningar.
Sista kurvsektionen, är även den, alltid underhållande tycker jag.

Förra året startade inte Hayden (kommer någon ihåg varför?)
Hoppas han tar revanch i år, särskilt efter den fina körningen i Spanien.

Jag får en känsla av att det kan bli ett tätt Moto2-race, mycket slipstream och en hel del omkörningstillfällen.

Det var väl tidigt i det rejset Nicky blev torpederad bakifrån av Takahashi!

Ska bli intressant att se vad Ducati ger för besked efter Aragon (två på podiet) & Jlo:s snack senast om "trött&sliten" M1 motor eller är det kanske pokal nerver som börjat spöka för gode Jlo! Dani lär säkert som Honda HRC:s 1:a förare få fullt upp alla dagar i japan,mediaupptåg & jippon,ansträngande intervjuer & schemalagda autografskrivningar vilket annars troligen inte står högprioriterat i firma Puig/Pedrosas evenemangskalender!

Go Nicky Go ..

Last edited:
Det var väl tidigt i det rejset Nicky blev torpederad bakifrån av Takahashi!

Ska bli intressant att se vad Ducati ger för besked efter Aragon (två på podiet) & Jlo:s snack senast om "trött&sliten" M1 motor

Go Nicky Go ..

Lorenzo skulle börja använda ny motor till nästa race tyckte jag mig läsa
på nån hemsida.. så då kan han inte skylla på det iallafall :)

Men håller med... Nicky!! :yoparty

Motegi, hur kan den banan ens få va kvar i kalendern? Hade varit bättre & bygga om chikanen på Suzuka istället...

Last edited:
En inte allt för vild gissning är Hondas inflytande!

Honda äger Suzuka banan. Så du menar att det kanske är Hondas fel att dom inte bygger om chikanen så man kan köra GP där? Tror inte att Honda äger Motegi iaf.

Det borde väl finnas en tråd här på forumet sen innan om Japans GP då dom ställde in den pga vulkanutbrottet i våras? :)

Honda äger Suzuka banan. Så du menar att det kanske är Hondas fel att dom inte bygger om chikanen så man kan köra GP där? Tror inte att Honda äger Motegi iaf.

??

Honda constructed the 4.801km circuit, which also incorporates an Indy Car style oval, in 1997 in the hilly countryside 100kms north of Tokyo. It was a massive construction project and the complex also includes the famous Honda Museum and a hotel.

The Honda-owned Twin Ring Motegi Circuit has a comparatively long back straight but a series of slow corners and also two tunnels which allows the oval to run round the outside. The circuit staged its first grand prix in 1999, the very wet Japanese Grand Prix, which was won by the Kenny Roberts riding the Suzuki. Roberts won the Pacific Grand Prix the next year at the track but after that it became the domain of the circuit owners Honda and also the Honda Pons team.

Valentino Rossi won the 500cc race at the Pacific Grand Prix in 2001 but after that Sito Pons's Honda team have won three races in a row. Alex Barros won on his first appearance on the RCV four-stroke Honda in 2002. A year later Max Biaggi brought the Camel Honda team success and in 2004 Japanese Grand Prix, Makoto Tamada totally dominated the proceedings. Not only did he win the 24 lap race, but he also started from pole position and set the fastest lap, riding the Camel Honda.

Last edited:
Skämtar du? Motegi har haft många bra lopp, med spännande omkörningar.

Med många antar jag att du menar fler än två? Vänligen nämn tre (av de
sex man kört) lopp som varit bra och som bjudit på "spännande omkörningar", efter man övergav Suzuka.

Med många antar jag att du menar fler än två? Vänligen nämn tre (av de
sex man kört) lopp som varit bra och som bjudit på "spännande omkörningar", efter man övergav Suzuka.
Varför bara efter? 2001 Så kämpade t.ex. Rossi och Biaggi tight här. Av de man kör så minns jag bara fjorårets som tråkigt, men det var inte unikt för denna banan.
Däremot minns jag Suzuka 2003 som katastrofalt.

Det är inte chikanen som är problemet på Suzuka, det är 200R som ligger för nära bakrakan.

Nyckelbenet men vad f*n... Ok, gratz till VM 2010 Lorenzo.:brinnerup

Vilket surt VM-märke för Lorenzo. Oavsett om han skulle kört skjortan av alla andra den här säsongen, även om de varit skadefria, så har det ju öppnat för "what if"-spekulationer. Som sagts tidigare, så skulle nog Lorenzo hellre vinna över en frisk Rossi och en frisk Pedrosa för en mer "definitiv" VM-buckla.

Vilket surt VM-märke för Lorenzo. Oavsett om han skulle kört skjortan av alla andra den här säsongen, även om de varit skadefria, så har det ju öppnat för "what if"-spekulationer. Som sagts tidigare, så skulle nog Lorenzo hellre vinna över en frisk Rossi och en frisk Pedrosa för en mer "definitiv" VM-buckla.
Fast det har ju varit klart vem som varit snabbast totalt sett i år, till skillnad mot tidigare i VM-historien. :tungan

Placeringarna 2,1,1,2,1,1,1,2,2,3,2,4 är ju inget man snackar bort oavsett hur friska de andra varit.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick