MotoGP Istanbul 22/4 -O7

  • Thread starter Thread starter Zee
  • Start date Start date
Undrar just vilken kraftkälla som i detalj vore mest effektiv för att med dagens däck köra så fort som möjligt runt en asfalterad bana.

Är det verkligen givet att det vore en med tvåtaktskonfiguration? I så fall: med vilken cylindervolym, layout, cylinderantal etc. (och tänkbar överladdning) skulle man nå bästa möjliga kombination av effekt/vrid/körbarhet/vikt osv?

:va

Folk verkar av någon underlig anledning tro att bara man har så mycket effekt som möjligt så går det fortare. Jag skulle vilja se någon konstruera en turbomatad nitrometanhoj som presterar varvtider i samma klass som en 4-t 800 eller 2-t 500cc. Troligen skulle den få svårt att matcha en 250 om den skulle komma i mål överhuvudtaget.
 
Folk verkar av någon underlig anledning tro att bara man har så mycket effekt som möjligt så går det fortare. Jag skulle vilja se någon konstruera en turbomatad nitrometanhoj som presterar varvtider i samma klass som en 4-t 800 eller 2-t 500cc. Troligen skulle den få svårt att matcha en 250 om den skulle komma i mål överhuvudtaget.
Exakt. Vore intressant att se hur snabb en eldriven GP-hoj skulle kunna vara. Att alltid ha maximalt vridmoment tillgängligt i gashandtaget vore inte dumt. Å andra sidan är vikten ett uppenbart problem för elmotorer. Vore dock intressant. Läste nyligen om en eldriven mc i någon tidning. Den var förvånansvärt snabb. Vore rätt kul att bakom kåporna bara se en blank kub. Se bild. :D

Edit: rätt kul länk nedan angående olika motorer.

http://www.alibaba.com/countrysearch/CN-suppliers/Engine.html

Edit 2: jag trodde Highland var en svensk produkt!

http://sokuso.en.alibaba.com/product/50258644/51339463/Motorcycle_Scooter_Parts/950cc_Engine.html
 

Bifogat

  • Step_Motor.jpg
    Step_Motor.jpg
    13.3 KB · Visningar: 29
Last edited:
Folk verkar av någon underlig anledning tro att bara man har så mycket effekt som möjligt så går det fortare. Jag skulle vilja se någon konstruera en turbomatad nitrometanhoj som presterar varvtider i samma klass som en 4-t 800 eller 2-t 500cc. Troligen skulle den få svårt att matcha en 250 om den skulle komma i mål överhuvudtaget.

Nitrometan kan man kanske hoppa över men säg en turbo/kompressormatad 500cc 4t, borde ju bli betydligt lättare (ergo mindre gyrokrafter ergo högre kurvhastighet) än dito 800cc utan turbo men med motsvarande effekt. Ketchupeffekt, visst, men det kan väl inte vara någon nackdel för de som vill ha svårkörda hojar. Varför en sådan hoj skulle bli mindre driftsäker förstår jag inte (antar att det är vad du syftar på när du säger att den inte skulle komma i mål).
 
Nej men energikällan, dvs batterierna...
Det var underförstått.

Nitrometan kan man kanske hoppa över men säg en turbo/kompressormatad 500cc 4t, borde ju bli betydligt lättare än dito 800cc utan turbo men med motsvarande effekt. Ketchupeffekt, visst, men det kan väl inte vara någon nackdel för de som vill ha svårkörda hojar. Varför en sådan hoj skulle bli mindre driftsäker förstår jag inte (antar att det är vad du syftar på när du säger att den inte skulle komma i mål).
Jag tror att Chris menar att störst/starkast inte nödvändigtvis betyder snabbast.
 
Last edited:
Exakt. Vore intressant att se hur snabb en eldriven GP-hoj skulle kunna vara. Att alltid ha maximalt vridmoment tillgängligt i gashandtaget vore inte dumt. Å andra sidan är vikten ett uppenbart problem för elmotorer. Vore dock intressant. Läste nyligen om en eldriven mc i någon tidning. Den var förvånansvärt snabb. Vore rätt kul att bakom kåporna bara se en blank kub. Se bild. :D

Edit: rätt kul länk nedan angående olika motorer.

http://www.alibaba.com/countrysearch/CN-suppliers/Engine.html

Edit 2: jag trodde Highland var en svensk produkt!

http://sokuso.en.alibaba.com/product/50258644/51339463/Motorcycle_Scooter_Parts/950cc_Engine.html

Hade också velat se en eldrive raceprototyp. En ren kvalhoj med minimal batterilast bara för att se vad man faktiskt kan prestera för varvtider. (highland-motorn är väl en svensk konstruktion (Folan från början) men de har outsourcat en del av produktion till Kina om jag minns rätt). Men nu blir det rejält OT.

Det var underförstått.

Jag tror att Chris menar att störst/starkast inte nödvändigtvis betyder snabbast.

Det har han förstås rätt i. Men annars tycker jag att en turbomatad 4t hoj med lägre kubikgräns vore ett intressant alternativ i MotoGP.

On-topic: Jag tror faktiskt att Rossi kommer ta hem detta ändå. Vore roligt om Hopkins kom på pallen också (även om det nog inte är så troligt på en Istanbul).
 
Last edited:
Då kanske du borde skrivit "elfordon" istället för "elmotorer"?!
Tack för tillrättavisningen. Vad fint att du i alla fall kan märka ord när det känns för svårt att tillföra diskussionen något av intresse. Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna. Som sagt.
Hade också velat se en eldrive raceprototyp. En ren kvalhoj med minimal batterilast bara för att se vad man faktiskt kan prestera för varvtider.
Vore verkligen intressant. Vilken osannolik uppenbarelse det vore som susar fram med ljudet av däcken mot asfalten som högsta ljudkälla.
Men annars tycker jag att en turbomatad 4t hoj med lägre kubikgräns vore ett intressant alternativ i MotoGP.
Absolut.
 
Last edited:
Förmodligen inte konstigare än vad det låter, teoretisk toppfart för en motorcykel/bil whatever det nu är de räknat på, med ett visst antal hästkrafter och en given vikt.

Jo tack jag kan också läsa. Bara undrar hur de beräknar denna teoretiska toppfart. Det går ju typ inte - beror ju helt på vad som körs, med vilka däck, down force, utväxling mm.

Alltså: Hur beräknar de teoretiska toppfarten? Är det någon standard som används banor världen över?
 
De ska tydligen testa en ny mer effektstark hoj efter Istanbul.
...och den beräknas inte bli klar för race förrän efter Kina. Två banor där gott om effekt är ett stort plus lär bli svettiga för Rossi men han är ju ändå Rossi så inget är omöjligt.
 
Jo tack jag kan också läsa. Bara undrar hur de beräknar denna teoretiska toppfart. Det går ju typ inte - beror ju helt på vad som körs, med vilka däck, down force, utväxling mm.

Alltså: Hur beräknar de teoretiska toppfarten? Är det någon standard som används banor världen över?

Inte menat att idiotförklara dig, jag förstår precis vad du menar.

Om det är en sida som presenterar MotoGp är det säkert en GP-hoj. Annars skulle jag gissa på F1-bil.
 
Om det är en sida som presenterar MotoGp är det säkert en GP-hoj. Annars skulle jag gissa på F1-bil.
Jag googlade lite när Björn frågade och det verkar vara banans egen info för den återkom gång på gång i olika sammanhang.
 
Tror dock att intresset för att se vilken teknik som kan ta en hoj snabbast runt en bana bara tilltalar ett fåtal, de flesta vill nog se de bästa förarna tampas ....

YES!!!

Kunde inte ha sagt det bättre själv! :tummenupp
 
Randy de Puniet is ready to make another step forward in the development of the Ninja ZX-RR after the successful two-day test that the Kawasaki Racing Team did in Jerez after a race at which the results were below expectations. The new rear suspension and chassis settings as well as some improvements on the engine side..

RdP på en vässad zx-rr i Turkiet blir riktigt farlig för d övriga :tummenupp
 
Men Sandstreams referens till "olika tekniker" var väl med avseende på mitt inlägg om motorkonfiguration/layout/cylindervolym osv? Inte "IT-gubbarnas" elektroniska styrmedel.

Det var det nog, men uttalandet stämmer precis lika bra in i debatten om TC och liknande utrustning som tar bort "skicklighetsmoment" från förarna :)
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top