MotoGP Istanbul 22/4 -O7

• Thread starter Thread starter Zee
  • Start date Start date
De ska tydligen testa en ny mer effektstark hoj efter Istanbul.

Det kan bli spännande det här. Frågan är hur mycket pulvret från duccarna kan spela roll. Kommer nog bli en och annan fight alá Stoner/Capirossi bränner om Röd på långrakan sedan kör Röd om på kurvpartiet men blir omblåst igen på start/mål-rakan.

Hoppas nästan det blir dåligt väder på sön så man kan sitta o kolla på tv utan att få dåligt samvete.

Last edited:
Och 990 cc valdes bara för att helt säkert säkert döda av alla försök att rejsa tvåtakts 500:or.

Man visste från WSBK att en 750 fyrtaktsfyra på vissa banor gick lika fort som 2T 500:or. Hade man valt 4T med 800 cc från början i MotoGP hade säkert någon fortsatt att utveckla - och vinna med - tvåtaktare.

Och det hade varit f*n så mycket roligare att se på än dagens MotoGP.

:trött

ROSSI KOMMER VINNA!!!!!!!!!!!!11111111 :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty

Sådär, då var det sagt. Nu kan tråden kortas av med 200 inlägg.

men du har fel! Jag tror inte det är en favoritbana för Rossi, och Yamahan hänger inte med. Dessutom är det tråkigt om Vale vinner :trött
Jag tror Repsolhojarna kommer att vinna för första gången i år. Turkarna har ingen Bridgestone-vänlig asfalt, här gäller Bibendum-gummin :)

Last edited:
Tja, inte hade varit mindre intressant med ett blandat 2T/4T-fält där hojarna har olika starka och svaga sidor. Tror att det skulle reultera i tätare racing med många fler ansikten på pallen över en säsong.
Jag reagerade mest över att du tyckte att MotoGP med fyrtakt var trist, något jag inte kan hålla med om.
2-takt kommer inte tillbaka inom överskådlig framtid så varför älta ämnet om och om igen som så många gör?

Därför att det är trist att man inte rejsar med optimalt material i det som ska vara allra snabbaste klassen. Lite som mönstrade däck i F1...

Oj, nu blev jag verkligen nyfiken. Varför är 2-taktsmotorn optimal?

Därför att det är trist att man inte rejsar med optimalt material i det som ska vara allra snabbaste klassen. Lite som mönstrade däck i F1...
Vad är optimalt material? Turbo, lustgas, kompressor, nitrometan?
Oj, nu blev jag verkligen nyfiken. Varför är 2-taktsmotorn optimal?
Den är knappast optimal men en av de bättre av nuvarande motorkonfigurationer om man ser till effekten. En 800-kubiks tvåtaktare skulle ge betydligt mer effekt än en dito fyrtaktare. Vad det har för betydelse är jag dock inte heller med på :va

Den är knappast optimal men en av de bättre av nuvarande motorkonfigurationer om man ser till effekten. En 800-kubiks tvåtaktare skulle ge betydligt mer effekt än en dito fyrtaktare. Vad det har för betydelse är jag dock inte heller med på :va

Hehe. Jo, så mycket vet jag också Sandström. :) En 2-t tänder ju vart annan gång mot fyrtaktarens vart *trumvirvel* 4:e gång.

Men vad detta skulle ha med optimal motor för road racing att göra vetifanken. Om det är verkningsgraden som utgör optimaliteten borde alla tanka nitro och köra turbomotorer som du säger. Kanske raketer rent av (plastraketer förstås)?

Men jag hade uppskattat om bgix hade svarat på frågan. :)

1.Rossi
2.Stoner
3.Melandri
4.Pedrosa
5.Edwards

The Doctor är vass ;)

Hehe. Jo, så mycket vet jag också Sandström. :) En 2-t tänder ju vart annan gång mot fyrtaktarens vart *trumvirvel* 4:e gång.

Men vad detta skulle ha med optimal motor för road racing att göra vetifanken. Om det är verkningsgraden som utgör optimaliteten borde alla tanka nitro och köra turbomotorer som du säger. Kanske raketer rent av (plastraketer förstås)?

Men jag hade uppskattat om bgix hade svarat på frågan. :)

2t-Motorn är lätt med få rörliga delar, med mycket mer effekt per cc än fyrtakt, ger mindre gyrokrafter och lättare cyklar, som ger högre kurvhastigheter.
Fler cc ger mer gyrokrafter, tyngre motor lägg till 4t på det så får du också lägre effekt.
Turbo på hojar adderar mer vikt, och kräver 4t för att fungera.

I en bil så så påverkar inte gyrokrafter och några få kg särskilt mycket, men en hoj är betydligt känsligare för det ovan.
Sen har ju fyrtakt andra fördelar som att de är mer lättkörda på grund av snällare effektleverans och att de är enklare att bygga elektroniska insprutningar till.

Jag tycker som Bgix, det hade vart kul och se vad som hade vart "optimalt" på banan i VM, 800cc fyrtakt kontra 500cc tvåtakt..

Hehe. Jo, så mycket vet jag också Sandström. :)
Såklart visste jag det, du har ju lärt dig allt du kan av mig, dvs väldigt lite :hihi
Jag tycker som Bgix, det hade vart kul och se vad som hade vart "optimalt" på banan i VM, 800cc fyrtakt kontra 500cc tvåtakt..
Troligtvis inget av de två alternativen.

Jag skulle kunna tänka mig att en 990cc fyrtakt med turbo samt lustgas (som aktiverades på rakan) ihop med något exotiskt bränsle och ingen minimivikt skulle kunna åstadkomma ganska bra varvtider. Tror dock att intresset för att se vilken teknik som kan ta en hoj snabbast runt en bana bara tilltalar ett fåtal, de flesta vill nog se de bästa förarna tampas och struntar i om det är på 800-kubik, 900-kubik osv.

Last edited:
I en hypotetisk "free-for-all, race anything you like"-klass med tillräckligt feta morötter för vinnarna skulle tvåtaktarna regera suveränt.
Undrar just vilken kraftkälla som i detalj vore mest effektiv för att med dagens däck köra så fort som möjligt runt en asfalterad bana.

Är det verkligen givet att det vore en med tvåtaktskonfiguration? I så fall: med vilken cylindervolym, layout, cylinderantal etc. (och tänkbar överladdning) skulle man nå bästa möjliga kombination av effekt/vrid/körbarhet/vikt osv?

:va

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...