MotoGP - GRAN PREMIO bwin DE ESPAÑA

Rossis hoj kan överföra mer kraft till marken än Pedrosas pga att Rossi väger mer och ökningen är direkt proportionell mot skillnaden i vikt.

Ingen tjänar - eller förlorar - på viktskillnader så länge kraften som ska överföras överstiger vad som kan överföras mellan däck och mark.

Denna diskussion skulle må väl av att folk repeterade gymnasiefysiken - ovederhäftigt tyckande gör att snacket nu mest liknar absurd teater.

Men du har själv bidragit med den formel som är den absolut styrande i det hela, och som även motsäger din ståndpunkt: Kraft = Massa x Acceleration

Ett konkret exempel jag kom att tänka på, ...dom som sett en & annan F1-tävling känner ju till att teamen använder startbränslemängd (läs startvikt) som strategivariabel beroende på om dom vill plocka positioner i starten på bekostnad av tidigt depåstopp, eller vice versa.

Det exemplet ryms dessutom inom ditt exempel där greppet är otillräckligt i förhållande till tillgänglig effekt (och därmed skulle göra massamängden extra ovidkommande enl dig).

Så antingen har F1-teamen lurat sig själva under alla år, eller så får du ta och bikta dig nu. :tungan


Att Rossi outbrakear Pedrosa (och alla andra) trots sin större vikt, beror på att han (fortfarande) är den överlägset bäste bromsaren (nåja, senaste racet undantaget då :gnissla ).
 
Last edited:
En betraktelse. Under årens lopp har alltid samma argument framförts här på sporthoj.

Pedrosas fördelar under acceleration är enbart beroende på hans vikt. Hans inbromsningar däremot är beroende av hans egna tillkortakommanden. Dvs han är ingen fighter.

Däremot så är de tyngre förarna fantom bromsare, men handikappas av av sin vikt vid acceleration.

Är det ingen mer än jag som ser det skeva i det argumentet?

Hade Rossi´s karriär varit lika framgångsrik om han hade vägt 51kg?
 
En betraktelse. Under årens lopp har alltid samma argument framförts här på sporthoj.

Pedrosas fördelar under acceleration är enbart beroende på hans vikt. Hans inbromsningar däremot är beroende av hans egna tillkortakommanden. Dvs han är ingen fighter.

Däremot så är de tyngre förarna fantom bromsare, men handikappas av av sin vikt vid acceleration.

Är det ingen mer än jag som ser det skeva i det argumentet?

Hade Rossi´s karriär varit lika framgångsrik om han hade vägt 51kg?
 
Jag köper det som sägs i intervjun men i slutänden finns det en anledning till att en majoritet av förarna i MotoGP är korta och lätta: Det är en fördel.
 
Kan inte det mest bero på att det är en fördel i de mindre klasserna där det är viktigare, och att det är den vanligaste vägen dit? Visst kan det vara en fördel, men utan att ha kollat så tror jag inte att det är speciellt tydligt i kungaklassen att de lättare kommer före de tyngre. Säkert finns det någon som vill göra en multivariatanalys med vikt, längd och framgångar. Det är dock inte jag...
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top