MotoGP - försäsongstugg!

Finns det ingen kanal som filmar från testerna ? (som också är streambart någonstans? ) - förutom motogp.com
 
Njae, förstår jag det rätt fokuserar de på 2015 programvara och Michelin-däck. De två testförarna däremot kör enligt uppgift med standardprogramvara 2016.

Ja jag läste det jag med, men tänkte om de körde så första dagen för att enskilt kunna säga hur mycket däcken spelar roll för att idag även lägga på mjukvaran för att testa hela paketet..
 
crash.com skrev:
Valencia test ends with Marquez fastest from Vinales, Pedrosa, A. Espargaro, Lorenzo, Crutchlow, Rossi

Jaha, vad drar vi för slutsatser av det då? :va
Att det är för tidigt att dra några slutsatser förstås. ;)

Men att det hittills iaf verkar vara fler som kan blanda sig i toppstriden kanske. :)

Och förstås att Michelin får titta över framdäcket lite till. :hihi
 
Jaha, vad drar vi för slutsatser av det då? :va
Att det är för tidigt att dra några slutsatser förstås. ;)

Men att det hittills iaf verkar vara fler som kan blanda sig i toppstriden kanske. :)

Och förstås att Michelin får titta över framdäcket lite till. :hihi

Suzuki konstant med i topp. Dock ingen Ducati med där på toppen kan ju oroa den inbitna Ducatiano eller Ducatistan!! Tidigt för att dra några slutgiltiga slutsatser förstås :tungan
 
Last edited:
Körde Suckorna med 2015s ECU idag med? Tycker tiderna känns misstänkt bra. Det som glädje mig mest idag var att Baz var så snabb!
 
Körde Suckorna med 2015s ECU idag med? Tycker tiderna känns misstänkt bra. Det som glädje mig mest idag var att Baz var så snabb!

Vet inte om Suzuki körde med 2016 års elektronik men troligen inte.
Yamaha och Honda körde med 2016 års elektronik och med tanke på kommentarerna från Lorenzo och Rossi om hur mycket bättre de blev över natt så tror jag det är en indikation om att Yamaha och Honda ganska snabbt kommer vara bäst igen eftersom de har bäst personal för att få ut mest ur systemen, inklusive däcken.

Väldigt kul att Baz gick så bra! 1.31.7 idag mot 1.33.2 på racet och 1.31.8 på kvalet.
 
Dum fråga, men kommer Cal vara ensam förare för LCR nästa säsong? Eller vem ryktas(?) komma in?
 
Tack!
Då hade jag förstått det rätt.
Tycker det är lite lustigt, men det finns alldeles säkert en fenomenalt bra förklaring. Stålar kanske...
 
Vet inte om Suzuki körde med 2016 års elektronik men troligen inte.
Yamaha och Honda körde med 2016 års elektronik och med tanke på kommentarerna från Lorenzo och Rossi om hur mycket bättre de blev över natt så tror jag det är en indikation om att Yamaha och Honda ganska snabbt kommer vara bäst igen eftersom de har bäst personal för att få ut mest ur systemen, inklusive däcken.

Väldigt kul att Baz gick så bra! 1.31.7 idag mot 1.33.2 på racet och 1.31.8 på kvalet.

Nej, Suzuki körde med 2015 års ECU, men de tror att 2016 års är bättre än den egna. De tänkte testköra den på Sepang.
 
... så tror jag det är en indikation om att Yamaha och Honda ganska snabbt kommer vara bäst igen eftersom de har bäst personal för att få ut mest ur systemen...
Ja, än har vi väl inte glömt när AEsp på Forward-Yamman tvålade till fabriksteamen i test efter test men att ordningen trots allt återställdes när säsongen kom igång och flaggan föll i Quatar?

Är allt normalt får man ta försäsongstesterna med en stor nypa salt, det går aldrig att veta i vilken fas varje team är och förekommer säkert en hel del tjuv- och rackarspel både mellan och inom teamen.

Normalt sett upplever jag att Marquez och i viss mån JLo är enklast att läsa av medan Dani och särskilt Rossi ägnar mycket tid åt detaljer och utveckling. Vi vet sedan tidigare att bägge dessa två är djupt engagerade i detaljer och setup och förmodligen kräver en mycket genomanalyserad maskin för att prestera sitt bästa.

Det team som ska kunna utmana torde vara Ducati, där deras GP16 dyker upp först på Sepang. Och Suzuki då - där blir det roligt att följa vad den maskinen går för om motorprestandan äntligen börjar matcha de övriga teamen.

Min personliga uppfattning är att prestanda 2016 kommer att ligga mycket nära om inte bättre än 2015, förändringarna till trots:tummenupp
 
Ja, än har vi väl inte glömt när AEsp på Forward-Yamman tvålade till fabriksteamen i test efter test men att ordningen trots allt återställdes när säsongen kom igång och flaggan föll i Quatar?

Är allt normalt får man ta försäsongstesterna med en stor nypa salt, det går aldrig att veta i vilken fas varje team är och förekommer säkert en hel del tjuv- och rackarspel både mellan och inom teamen.

Normalt sett upplever jag att Marquez och i viss mån JLo är enklast att läsa av medan Dani och särskilt Rossi ägnar mycket tid åt detaljer och utveckling. Vi vet sedan tidigare att bägge dessa två är djupt engagerade i detaljer och setup och förmodligen kräver en mycket genomanalyserad maskin för att prestera sitt bästa.

Det team som ska kunna utmana torde vara Ducati, där deras GP16 dyker upp först på Sepang. Och Suzuki då - där blir det roligt att följa vad den maskinen går för om motorprestandan äntligen börjar matcha de övriga teamen.

Min personliga uppfattning är att prestanda 2016 kommer att ligga mycket nära om inte bättre än 2015, förändringarna till trots:tummenupp

Ja, däcken verkar ju inte vara så avgrundskassa som en del förutspått, så när teamen får ordning på geometri och inställningar för däcken så kan det nog bli lite spännande. Mjukvaran kan ju ställa till det lite den med, men förhoppningsvis jämnar det ut fältet lite iaf. Fabrikerna sitter ju på den skarpaste personalen, så de kommer vara snabbast lite oavsett.
 
Med tanke på hur Petrucci kör så borde han kanske göra det redan nu.



Petrucci är ett utropstecken för mig, tycker han gör det förbaskat bra och kommer med intresse följa honom nästa säsong.

Vore ju kul att få se Casey Stoner ösa Ducati som wildcard också, tror att han står sig riktigt bra i konkurrensen än :yoparty

Usch, lång väntan nu...
 
Någon mer som gissar på att Redding kommer köra förbaskat bra 2016? Av testerna att döma :)
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top