MotoGP - försäsongstugg!

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kan det ha lite med körstilen att göra, de som går av har lite mer vikt fram och därför blir släppen plötsliga?
De som kör mer "vik och sikta" än rundare, mjukare ingång alltså, Rossi har väl lagt över mer åt det hållet så kanske kommer se en krasch av han med senare.

Duccarna har väl haft framändsproblem sen Stonertiden så de kanske redan arbetat sig åt det hållet som behövs....

Gott, Äntligen är det igång igen! :D:D:D
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Som referens på Marquez snabbaste tid hittills idag (1:31.551) så körde han under helgens Q2 på 1m 30.499s. Känns som att han är uppe i bra fart redan nu.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ryktena säger att bakdäcken är fenomenala medan framdäcken är oberäkneliga och det visar ju kanske dagens två krascher, samt den mängd framdäck de tagit med till de föregående testerna.

Svårt att svara på hur de olika förarna kommer klara sig på de nya däcken men Pedrosa borde gå bra, oerhört bra på att plocka upp hojen och accelerera och inte lika beroende av framdäcket som Marquez som ju belastar det extremt.

Lorenzo kommer få det tufft, åtminstone till en början, eftersom hans körstil är så extrem jämfört med de andra. Är dock mjuk mot framdäcket så kommer nog inte att krascha i inbromsningarna lika mycket som Marquez men frågan är om han kommer ha det grepp som han behöver vid fullt nedlägg. Rossi tycker jag är svår att sia om hur han kommer att reagera på dels säsongen men även ändringarna.

Iannone ska bli spännande att följa liksom Petrucci. Kan dovi som varit en av de vassaste i inbromnsingarna hita förtroende för dte och komma tillbaka till toppen?

Bradley och Pol kommer vara stabila och ungefär som i år.

Kommer Viñales att spöa Aleix i år? Vore kul att se.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
En bra mästare skall kunna anpassa stilen till hoj och däck.

Får se vilken av våra "aliens" som "steps up". :)

Jag tror Aleix håller undan även i år.
Jag sätter två valfria smädningar (utan könsord!) samt 0,07 delar anseende. ;)
 

Johyy K

Medlem
Gick med
28 Aug 2015
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha WR450F, Suzuki DR650
Efter denna säsong med mycket som man inte trodde skulle bli som det blev :3freak så ser jag verkligen fram emot nästa säsong med nya ECU o Michelindäcken som jag hoppas kommer att få flera team där uppe att kunna slåss om vinster!!

Får Suzuki lite fart på spisen så tror o hoppas jag Viñales kan vara med där uppe iaf.

Tyvärr tror jag ändå att Yamaha o Honda kommer att äga större delen av 2016 men hoppas verkligen att jag har fel:tummenupp
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Lite snack från Laverty;



"Laverty is still using this year's Open ECU but said traction control works much better on the Ducati than the Honda."

"Eugene Laverty said he is testing with GP14.2 Ducati, with Ohlins. Has effectively matched his best lap time on Open Honda/Bridgestone from Sunday's race."

För övrigt så verkar Viñales leverera, fjärde bästa tid just nu - kul!
Undrar vilket material han åker på, dvs uppgraderingar på cykeln? Är det en fullfjädrad 2016?
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
En bra mästare skall kunna anpassa stilen till hoj och däck.
Det verkar gå bra med det för Lorenzo, åtminstone idag.
Tänkte mest att det kan ta lite längre om man har en stil som särskiljer sig från de andra.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
De flesta kör 2015 års elektronik även om alla team har hojar på plats med 2016 års elektronik. Det blri för många olika parametrar om man byter både däck och elektronik samtidigt antar jag.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Enhetselektronik och nya däck borde ju jämna ut fältet lite. :)

Många nämner ju Suzuki som "the best handling bike".
Men om de får till lite mer kraft ur motorn kommer den fortfarande vara "best handling" då? :va

Dags för Duccarna att ta nästa steg.
Jag tänkte "Nu j@vlar!" när Andreorna blev både två och trea redan i Qatar!
Men sedan kom det lixom av sig. :(
Känns som Ianonne varit den snabbare av de två under 2015.
Är faktiskt lite besviken på Dovis säsong då jag väntat mig mer av honom.

Kan Aprillia ta ett steg till?

Jag kommer iaf inte sluta titta för det finns mycket att se fram emot 2016! :fakta

Kan ha helt fel men jag tror att Iannone får Duccen att se bättre ut än vad den är. När kom Dovi senast långt efter en team-kamrat i poängställningen?
Gillar Ducati men skulle älska att se Iannone på en Repsol Honda eller fabriks Yamaha 2017!
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tycker det är otroligt intressant att Michelin fortfarande har samma karaktär som när de slutade för sju år sen: bra bakdäck, oroliga framdäck. Förhoppningsvis har de inte samma problem med hållbarheten utan har faktiskt kommit nånstans där.

Intressant är också att det kommer bli blott andra säsongen som det finns Michelin-däck på en Ducati som bytte till Bridgestone tillsammans med Suzuki till säsongen -04.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Kan ha helt fel men jag tror att Iannone får Duccen att se bättre ut än vad den är. När kom Dovi senast långt efter en team-kamrat i poängställningen?
Gillar Ducati men skulle älska att se Iannone på en Repsol Honda eller fabriks Yamaha 2017!

Glöm inte att Dovi haft en hel del skumma tekniska bekymmer på sin ducce. Det har inte iannone i samma utsträckning
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Många intressanta noteringar på Twitter ikväll, bl a:

- Redding upp över öronen nöjd med sin Ducce.
- Det tog Smith 5 varv att tangera sitt tidigare PB på fabriksyamman.
- Rossi tror att det blir bättre rejsing med Dorna programvara då det inte blir lika lätt att köra hela lopp utan misstag.

Edit - Hoppla, hoppla! VR46 och MM93 tydligen överens om att den nya programvaran är en hetare potatis än däcksfabrikatet: http://m.crash.net/motogp/news/225051/1/rossi-marquez-2016-ecu-step-back-in-time.html

Lorenzo inne på samma spår: http://m.crash.net/motogp/news/225052/1/lorenzo-new-ecu-poses-stiff-challenge.html

Synd att dagens varvtider inte är tillgängliga som PDF längre, hade varit spännande att jämföra MMs tider mitt på dagen (när även han körde Contol-software) med VRs. Men som sagt - det är inte lätt att jämföra tider under dessa testdagar då man aldrig vet vad de testar, brukar väl vara eftermiddagen dag 2 på Sepang som är den första värdemätaren...?
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
lite OT. (dock från dagens körning)

Jag har alltid tyckt att "grispitten" till avgasavslut är extremt estetiskt misslyckad. Ni som har koll, har den där böjningen någon exakt betydelse. Om inte bör d med omedelbar verkan räta ut skrotet :)

Screenshot_2015-11-10-21-00-40.jpg
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Jag har alltid tyckt att "grispitten" till avgasavslut är extremt estetiskt misslyckad. Ni som har koll, har den där böjningen någon exakt betydelse. Om inte bör d med omedelbar verkan räta ut skrotet :)
Om Du tänker på 360-gradersböjen så är det väl för att längden på röret styr mottrycket i avgasröret och avstäms mot önskad effektkurva. Livsviktigt under tvitaktseran, mer tveksamt för fyrtaktare. Honda har väl individuella rör för samtliga cylindrar, ska jag spekulera kan de ha olika längd för att i någon mån ge cylindrarna individuella register.

Vid ett givet avgasflöde kan man i teorin generera samma motstånd genom att minska diametern och korta ned röret, dock avgör maximalt avgasflöde i praktiken minsta möjliga diameter (man kan inte tillåta hur höga flödeshastigheter som helst).

Det är lite bonntrimmserfarenheter, menar Du något annat eller om någon annan har mer exakta teorier kan Ni väl tycka till :)

Nån som vet om Suzuki kastat i den "sömlösa" lådan än?? :va
Jag tror inte det, läste att Suzuki liksom Ducati kommer med sin 2016 först till Sepang. Gör ju inte Vinzales resultat mindre imponerande :)
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Tack roffe :tummenupp

VR ang antar första intryck av nya ECU enheten.!
“I tried the new electronic for next year and it will be a big problem - I mean it is like we make a jump in the past. Like [our factory software] in 2008-2009.”

VR har ju onekligen då någon/några slags referenser/känsla av vad det handlar om;)
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Javisst. Marquez, Lorenzo och Pedrosa är alla eniga med VR om att framför allt TC är den stora ändringen - se tidigare länkar och Pedrosas ingående analys:http://m.crash.net/motogp/news/225055/1/pedrosa-there-is-a-lot-of-work-to-do.html

Även Millers kommentarer är intressanta, efter att ha klagat på den skitprogramvara de fått leva med på openhondan hela säsongen var han eld och lågor, skulle enligt egen utsago känna det som ett barn som får godisburken undanryckt framför näsan när det blir dags att återgå till 2016 års setupstrategi... :)

Riktigt skoj då att se Iannones kommentar: http://m.crash.net/motogp/news/225056/1/iannone-for-me-the-front-tyre-is-perfect.html

Karln är ju skitnöjd med framdäcket, lär sätta en hel del myror i huvudet på de övriga :) Jag tror dessutom att Ducati redan kört med Dorna-programvara under denna säsong så helt plötsligt kan de ju ha en hel del försprång när det gäller 2016 års setupstrategi...

Redding var i alla fall idel leenden och körde hela dagen med nästa års programvara. Han blir intressant att följa under morgondagen
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ang. Duccarna, jag har ju tidigare gissat mig till att de inte får ner effekten i de långsammare böjarna och bak skulle väl vara bättre nu. Deras gamla tc kanske även varit lika undermålig som de andra anser den nya är så det är same same med programvaran och bättre bak nu, klart dom gillar det om det nu är så. :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top