MotoGP försäsongstester 2017

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
View attachment 434253
Gårdagen

Finns hopp för framtiden

Får de upp toppfart på aprilia ser det hyggligt ut

Ser ju lite ut som om Aprilian lider lite av en svag motor på toppfarten. Men mycket intressant att se Aprilian i Aleix händer. Tänk hur det sett ut om de lyckats plocka någon av aliensarna till den. Även om Aleix är riktigt snabb är han ju inte bland det absoluta toppskiktet. Men, han har ju precis jobbat på att utveckla Suzukin, och den har ju sett ganska okej ut i år iaf.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
För första gången så följde jag testerna via MotoGP's live feed, och det var sjukt intressant. Nästan mera intressant än racehelgen faktiskt. Tack vare bra kommentatorer, och ett suveränt jobb av Matt som pitlane reporter som sprang runt och höll koll på vilken förare som åkte ut och på vilket material, vad dom testade, osv. Så blev det både underhållande och jäkligt intressant. Dessutom uppblandat med massor av korta och bra intervjuer med förare, crew chiefs, och team bossar i depån av Matt. Och lite längre insiktsfulla och ärliga intervjuer i kommentatorsbåset med bl.a Herve Poncharal och Alex Lowes.

Det tillsammans med live timing appen där man såg vilka som var ute, vart dom var på banan och alla mellantider, tillsammans med olika twitterkonton, gjorde det sjukt intressant... :tummenupp

Satt som klistrad framför datorn...

Kan STARKT rekommenderas till nästa tester på Sepang!!!!! :tummenupp
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Dylan Grey är det som springer runt i depån som ett jehu. Han är helt fantastiskt duktig och påläst. Förstår sig på både tekniken och körningen. Har ju också kört en hel del bana själv. Han är helt klart den största tillgången vid livesändningarna. Matt Birt är också väldigt duktig och analytisk. Nick Harris däremot..........

Men som sagt- fantastiskt spännande att följa de två dagarnas tester.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Dylan Grey är det som springer runt i depån som ett jehu. Han är helt fantastiskt duktig och påläst. Förstår sig på både tekniken och körningen. Har ju också kört en hel del bana själv. Han är helt klart den största tillgången vid livesändningarna. Matt Birt är också väldigt duktig och analytisk. Nick Harris däremot..........

Men som sagt- fantastiskt spännande att följa de två dagarnas tester.

Jo, det är ju inte helt ovanligt att Dylan rättar övriga kommentatorer när de kommer med knasiga påståenden under race heller. :hihi
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Dylan Grey är det som springer runt i depån som ett jehu. Han är helt fantastiskt duktig och påläst. Förstår sig på både tekniken och körningen. Har ju också kört en hel del bana själv. Han är helt klart den största tillgången vid livesändningarna. Matt Birt är också väldigt duktig och analytisk. Nick Harris däremot..........

Men som sagt- fantastiskt spännande att följa de två dagarnas tester.


Aaaah... just det... Dylan... Så heter han! :tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Trodde inte Rossi skulle få det jobbigt men Vinales förrän dom kom tillbaka till europa nästa säsong.....

Om jag ska tippa något redan nu, utan annat än magkänslan, så säger jag att titelkampen står mellan bägge moviestar-förarna precis som -15 och jag tror att Om Rossi är före så är det team-order eller skador som ser till det.

Jävla lågsäsong! Vad ska man göra nu då..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Trodde inte Rossi skulle få det jobbigt men Vinales förrän dom kom tillbaka till europa nästa säsong.....

Om jag ska tippa något redan nu, utan annat än magkänslan, så säger jag att titelkampen står mellan bägge moviestar-förarna precis som -15 och jag tror att Om Rossi är före så är det team-order eller skador som ser till det.

Jävla lågsäsong! Vad ska man göra nu då..

Annars kan ju nuvarande resultat bero på att Rossi har kört yamahan rätt länge, och är rätt med på vad den kan prestera så han gör tester och jämför prylar mer än vad han försöker sätta snabbast tid, men Viñales som är helt ny på hojen får känna mer på vad han och hojen kan prestera än vad de siktar på tester.

Men nog ser VR ut att få det kämpigt redan från Qatar nästa år, vi får se hur MV står sig över rejsdistans på Yamahan, men så svårt får han det nog inte.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Annars kan ju nuvarande resultat bero på att Rossi har kört yamahan rätt länge, och är rätt med på vad den kan prestera så han gör tester och jämför prylar mer än vad han försöker sätta snabbast tid, men Viñales som är helt ny på hojen får känna mer på vad han och hojen kan prestera än vad de siktar på tester.

Men nog ser VR ut att få det kämpigt redan från Qatar nästa år, vi får se hur MV står sig över rejsdistans på Yamahan, men så svårt får han det nog inte.

Du måste ta med vad Vinales gjort i år och att han nu var snabbare än Rossis kvalvarv redan första trevande testerna, vad han ha för potential tycker jag syns tydligt och det bådar Inte gott för Rossi.

Kan garantera att om Rossi haft Minsta möjlighet att matcha skulle han gjort det, sen är ju "testprogram" en bra "scapegoat" kanske....
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Du måste ta med vad Vinales gjort i år och att han nu var snabbare än Rossis kvalvarv redan första trevande testerna, vad han ha för potential tycker jag syns tydligt och det bådar Inte gott för Rossi.

Kan garantera att om Rossi haft Minsta möjlighet att matcha skulle han gjort det, sen är ju "testprogram" en bra "scapegoat" kanske....

Glöm inte att det är en av Rossis problembanor.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Några tankar efter att ha följt testerna...

Till att börja med. Det är såklart just tester vi pratar om, och det ligger såklart mera bakom än bara tiderna man ser i resultatlistan. Även om man fick en kanske bra bild under sändningarna och intervjuerna, så har man inte nån exakt koll på vad som testades och varför. Men ändå... :)

Som jag ser det är var det ett antal positiva överraskningar under dom här två dagarna.

Självklart så imponerade Maveric Viñales mest av alla i mina ögon. Vad kan man annars säga om en förare som hoppar in i ett helt nytt team, på en helt ny hoj, och är snabbast första dagen. Viñales spenderade båda dagarna på en 2016 M1, och testade tydligen i princip ingenting från 2017 års hoj. Viñales kommer garanterat bli en av dom stadiga toppförarna 2017, och jag tror att Valentino kommer få fullt upp om han ska vara bästa Yamaha nästa år. Rykten säger att det redan börjar bli lite spänd stämning i Yamahaboxen... Det här kommer bli så sjukt kul... :)

Jag blev också sjukt imponerad av Iannone. Bara genom att titta i resultatlistan så ser man ju såklart att han gjorde ett grymt bra jobb. Slutade 4:a på en för honom helt ny hoj, och i ett helt nytt team. Men räknar man också in hans två ganska hårda krascher, som båda såklart kostade honom en hel del värdefull tid på hojen medans Suzuki kämpade för att pusslade ihop dom sargade hojarna. Men som också måste ha satt sina spår i huvudet. Två liknande framhjulssläpp, där den sista dessutom var i princip helt identisk med Rins krasch på den andra Suzukin (båda i kurva 12) där Rins senare bekräftades med frakturer på två ryggkotor. Iannone var märkbart skakad efter andra kraschen, och höll sig för ambågen, men ändå så hoppade han upp på en moppe, åkte tillbaka till depån och kvitterade ut ett nytt standard skinnställ från Dainese (han kraschade sönder båda sina specialsydda), och så fort Suzuki lappat ihop en cykel åt honom så var han ute och satte snabba varv igen, på en hoj som inte är den bästa i startfältet... Jag tror han kan bli farlig 2017!

Nästa positiva överraskning måste väl vara Aleix Espargare på Aprilian. Som jag förstod det så hade Aprilia inte några färdiga 2017 cyklar, så både Espargaro, Lowes, och nya testföraren Laverty, körde i princip på 2016 års cyklar, precis som dom gick under racet i söndags. I helgens race slutade dom på 10:e och 13:e plats, i händerna på två förare som hade kört på cyklarna hela säsongen, och Aliex slutade testet på en riktigt fin 9:e plats. Bara 0,141 sekunder långsammare än Lorenzos bästa tid på Ducatin, och bara 0,176 sekunder bakom Valentino Rossi. Det är faktiskt rätt så imponerande. Aleix sa i intervjun att han hade väntat sig att Aprilian skulle vara mycket sämre, och blev positivt överraskad.
Sam Lowes kraschade under första dagen, och körde sen inte något mer. Dom valde att vila hans kropp till nästa veckas tester.

Närmast bakom Aleix Espargaro i listan hittar vi nästa två positiva överraskningar, Tech3 duon Folger och Zarco. Båda förarna är ju rookies precis upptagna från Moto2 till 2017, och gjorde sina första tester på en MotoGP cykel. Båda två började lite trevande, men jobbade sig sakta men säkert uppåt i listorna för att sedan sluta bara 0,9 resp. 1 sekund ifrån Viñales snabbaste tid. Båda förarna spenderade hela testet på en 2016 års M1, precis som Factory Yamaha körde i år. Det är också dom hojarna som dom kommer att ha hela säsongen verkar det som. I en längre intervju med Herve Poncharal så öste han beröm över dom två rookiesarna...



Vilka hade det lite tuffare då?

Valentino Rossi verkade inte ha nån superbra dag på jobbet. Han var ute och satte skapliga varvtider under början av första dagen på sin 2016 hoj. Men så fort dom började fokusera på 2017 års hoj, så vurpade han på vad jag tror var första stinten på 2017 den maskinen. Det såg inte så farligt ut, men det tog väldigt lång tid för Yamaha att pussla ihop den hojen, så Rossi fortsatte testa med 2016 års hoj, med 2017 års motor i. Den nya motorn skulle leverera mera effekt och bättre vrid i låg- och mellanregistret, men Rossi lät väldigt besviken i intervjuerna. Han tyckte att förbättringen var alldeles för liten, och att Yamaha hade mycket kvar att jobba på. Och när han kom ut på banan igen under dag två på den rena 2017 hojen, så såg han inte mycket nöjdare ut. Det verkade som att dom hade svårt att hitta en bra setup på den nya hojen. Han slutade 7:e i listan, 0,731 sekunder efter Viñales, och som jag förstod det så var den tiden satt på hojen med 2016 års chassie och 2017 års motor.




Honda då?
Ja, Marquez höll ju till i toppen av listorna under större delan av testet, vilket kanske inte är nån större överraskning. Man kunde se att Marquez testade en hel del på olika hojar. Som jag förstod det så hade Honda 3st olika hojar för Marquez och Pedrosa. En ren 2016 års hoj, som dom rejsade med på söndagen. En hybrid med 2016 års chassie, 2017 års motor,och 2016 års avgassystem. Och sen en ren 2017 års hoj. Dom första två hojarna var repsol lackade, medans 2017 hojen var svart. Så det gick skapligt bra att hålla koll på vilken cykel han var ute på. För att göra det lite mera komplicerat så verkar det som att Marquez fortfarande använt sin 2014 års ram på sin 2016 års hoj. Medan Pedrosa använt sig av den senaste genarationen av 2016 års ram.

Hos LCR så hade man två cyklar till Crutchlow. En ren 2016 års hoj, och en hybrid med 2016 års chassie och 2017 års motor. Den hojen hade LCR kåpor på, men Repsol lackad tank-cover, säte, och bakdel. Crutchlow verkade köra ungefär lika fort oberoende av vilkan av hojarna han använde så vitt jag kunde se.

Dom gladaste Hondaförarna var nog MarcVDS grabbarna Miller och Rabat. Dom fick nu äntligen den senaste versionen av 2016 års ram, som Crutchlow fick halvvägs in på säsongen, och båda förarna var väldigt nöjda. Rabat såg nästan lättad ut i intervjun med Dylan, där han sa att han ÄNTLIGEN fick en bra känsla och förtroende för framändan på hojen. Något han inte haft en enda gång sedan han flyttade upp till MotoGP.

Både Marquez, Pedrosa, och Crutchlow var väldigt fåordiga i intervjuerna, och sa i princip ingenting alls om varken dom nya motorerna eller det nya chassiet. Man märkte att dom verkligen ansträngde sig för att inte låta negativa, och ålade sig runt varje fråga likt en politiker stundtals. Men Marquez såg inte allt för nöjd ut med nya motorn. Han sa vid nåt tillfälle att det inte var mycket till förbättring, men att dom fortfarande använde mycket av elektroniken till 2016 års motor, så det fanns fortfarande mycket att göra.
Man kunde höra skillnad på dom olika motorerna, särskilt från ombordfilmerna. Den nya motorn hade en mycket dovare och mörkare ton, vilket leder en att tro att Honda valt att gå mot en mera long-bang tändföljd för att få lite mer kontrollerbar effekt. Något som Hondaförarna har klagat på så länge jag kan minnas tror jag...


Ok, Lorenzo och Ducati då?
Lorenzo var ute på GP16 hojen i stort sett hela första dagen, och tog bara ut GP17 hojen för ett par installationsvarv i slutet på dagen verkade det som. Dom verkade jobba mycket på sittpositionen på hojen då man såg dom tejpa på- och ta bort grejer både på sätet och tanken mellan i stort sett varje pass. Och flyttade fotpinnarna väldigt ofta. Vid ett tillfälle såg det ut som att dom tog bort hela sadeln. Men till slut verkade dom hitta en bra ställning för Lorenzo, som redan från första passet såg rätt så bekväm ut på Ducatin. Det såg sådär odramatiskt och lugnt ut, som det alltid gör när Lorenzo kör, vilket kanske är lite oroväckande för dom andra teamen. Det såg sedan ut som att Lorenzo spenderade i pronciip hela andra dagen på GP17 hojen, och tog bara ut GP16 hojen för vad jag antog var ett par varv för en sista jämförelse i slutet på dagen.
Lorenzo fick såklart inte prata med media på grund av sitt kontrakt med Yamaha, men dom man intervjuade från Ducati hade alla mycket positivt att säga från Lorenzos första test på Ducatin.
Ducati hade både ett nytt chassie och en ny motor på GP17 hojen. Dom jobbade för att få upp farten mitt i sväng, något som Ducati har varit lite dåliga på, och som Lorenzo verkligen behöver för sin körstil. Den nya motorn skulle också ha en mer kontrollerbar effektkurva, kanske för att motverka wheelies nu när dom måste ta bort sina enorma vingar.
Dovi jobbade på lite i skymundan, men slutade dagen på en riktigt fin 3:e plats, med en tid satt på GP17 hojen, medans Lorenzo lutade en bit längre ner på 8:e plats.


Både media, och kommentatorerna öste beröm över Lorenzo, och pratade om hur bra han hade kommit överrens med Ducatin redan från första passet. Och alla var tämligen överrens om att det var en riktig framgång. Men jag är mera skeptisk...

Kollar vi i resultatlistan så hamnade han nere på 8:e plats. Ett helt okej resultat för en förare som precis bytt till ett nytt team och en ny hoj såklart. Men borde vi inte förvänta oss mer av Lorenzo? Jag menar, både Iannone och Dovi har ju under året bevisat att Ducatin är en riktigt bra hoj. Och tittar man på toppfarterna så tror jag Ducati hade dom 6 snabbaste hojarna nedför raken, och där Lorenzo och Dovi låg i snitt kanske 10 km/h högre än resten av fabrikaten. Och borde man inte förvänta sig att Lorenzo, en av startfältets klart mest talangfulla förare, kanske skulle vara lite närmare sin teamkamrat?

Självklart så är han på en ny hoj, men det var ju även Viñales (1:a) som var snabbare än sin något mer erfarna teamkollega. Och Iannone (4:a) på en klart sämre hoj, och dessutom med två rätt hårda krascher. Dessutom var Lorenzo bara 0,141 sekunder snabbare än Aleix Espargaro på en klart mycket sämre hoj. Och bara typ 0,2 sekunder snabbare än MotoGP rookiesarna Zarco och Folger på Tech3 Yamaha.

Jag tror att problemet är att nästan alla i media fortfarande jämför Lorenzos flytt till Ducati med Valentinos. Men glömmer bort att den hojen som Valentino satte sig på var ett helt annat odjur än den GP16 och GP17 som Lorenzo nu fått i händerna. Situationen inom Ducati är ju också väldigt annorlunda nu med Gigi Dall'igna vid rodret. Jag tycker det är mera rättvist att jämföra Lorenzos flytt till Ducati med Viñales och Iannones byte av tillverkare, och då har faktiskt Lorenzo lite att jobba på...

Självklart... Tester är tester, och jag är säker på att när vi rullar ut på FP1 i Qatar så kommer Lorenzo att vara med där uppe i toppen igen. Men jag är inte övertygad om att hans första test på Ducati var så överdrivet lyckat som dom flesta verkar skriva. Ducati har lite att jobba på, och det blir inte enklare av att Lorenzo inte får sitta på hojen förrän nästa officiella test på Sepang i slutet på januari...

Vore sjukt intressant att hör Alatalos syn på testerna!

Kommentatorerna sa att Öhlins hade med sig tre nya famgafflar för Marquez, Lorenzo, och Rossi att testa. Men jag hörde aldrig om dom hann med det...
 
Last edited:

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Bra sammanfattning Macke :tummenupp

Enligt Dylan i depån så verkar de vara en big bang motor i nya Hondan. Han försökte förklara skillnaden vid något tillfälle på tisdagen. Han vet väl inte till 100% hur motorn är uppbyggd såklart men lät inte som att det var någon större hemlighet.

Marquez sa att problemet med att hojen wheelar som fan ut ur kurvorna inte blivit något bättre med nya motorn.

Får hålla med om ett utmärkt reprotage från testet. Gick med testet i hörlurar på jobbet som en slags webbradio och slet upp telefonen och glodde om jag hörde att de hände något speciellt.

Reportagen från kommande test kommer nog tyvärr inte vara alls lika bra om det är som förra året. På detta testet så är ju alla kameror och produktion redan på plats sen racen i helgen men dom riggar inte upp allt bara för ett test. Vintertesten förra året bestod av mycket studio och någon enstaka kamera i depån. I princip inget från banan. Skall givetvis följas iaf men skruva inte upp förväntningarna för mycket.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Lorenzo gjorde 1.29,4. Dominerade han hela säsongen? Inte ens nästan. Jag hävdar att det är för tidigt att dra några större slutsatser.

1.29 i ljuset av de andras resultat Och helgens kvaltider!
Det på en hoj han är Helt ny på och knappast ens fått till mer än en grundinställning på, jo du, Vinales Är absolut ett Stort hot mot Rossi, och resten av fältet......

Ungefär som när MM gjorde debut på Hondan eller som när Stoner lämnade Ducati.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
1.29 i ljuset av de andras resultat Och helgens kvaltider!
Det på en hoj han är Helt ny på och knappast ens fått till mer än en grundinställning på, jo du, Vinales Är absolut ett Stort hot mot Rossi, och resten av fältet......

Ungefär som när MM gjorde debut på Hondan eller som när Stoner lämnade Ducati.

Jo, det är ju helt klart jävligt mycket bättre än väntat, men hojen och teamet har ju gått en hel racehelg på banan redan, och om han dessutom har en körstil som påminner om Lorenzos eller Rossis så har de ju ganska mycket data att ta av. Inte så att jag försöker förminska hans prestation, för det är inte många som kört under 1:29 på Valencia på MC.

Sedan är det ju kul att Folger och Rins varit med så bra också. Det bådar gott inför när gamlingarna hänger in stället i garderoben, mycket hård och tajt rejsing att se fram emot även utan VR, DP, JL...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Minnet är kort och analysförmågan dålig men nog tusan hade Lorenzo svårt att hitta rätt på Yamahan de första åren?
Mycket mycket detaljpill, många krascher och sedan assnabb och otroligt jämn?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är väl 2 till, de 2 senaste världsmästarna. . . :Bugar ed. Under 1.30 då, under 1.29 vet jag ingen. . . ;)

Doh.... Jag skyller på att jag var trött. :hihi
Men, ja, det spelar ju ganska liten roll om han hade en bra setting från starten tack vare race och två snabba förare i stallet. Att köra lika snabbt som bara två andra lyckats med innan andra dagen man kör en hoj är ändå imponerande. Sedan ska det bäras över till race pace och race distance, men det kommer nog inte vara något problem. Mycket tester kvar att få till det på, samt att han är ju redan en vinnare så han vet vad som behövs. Teamet vet definitivt också redan vad som behövs för att ta vinster. :hihi
MV lär nog vara med redan från Qatar och stångas om vinsten, så där får jag definitivt ändra mig. JL tror jag nog fortfarande kommer att behöva halva säsongen för att komma in i striden fortfarande.

Sedan får vi se om VR bockar ut om MV visar sig vara helt galet överlägsen. Han gillar ju inte alls att vara andreföraren.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top