MotoGP: Elektronik regler skall ses över

Var det verkligen det argumentet som gjorde att 2-takt förbjöds? Motogp-hojarna har ju lika lite med 600-1000cc gathojar att göra ändå, det är väl WSBK som ska marknadsföra gathojarna? Men som sagt jag vet inte, vore intressant o veta.
Nja, de verkliga skälen kan vi väl bara spekulera om men att Honda ville sluta producera tvåtaktshojar och att de har mycket att säga till om är ingen hemlighet. Oavsett hur lik en MotoGP-hoj är en gathoj så tävlar tillverkarna för att sälja hojar. Titta bara hur Renault säljer småbilar med floskler som "Med arv från F1-banorna" (eller hur det nu var de skrev i sina annonser) etc etc.

Sen finns det säkert en och annan teknik från MotoGP-hojarna som kan leta sig ner till produktionen av gathojar efter några år.
 
"Differences in the technical and sporting regulations regarding the car's electronics are the headline changes for 2008, with the introduction of the McLarenElectronic Systems-produced SECU [standard electronic control unit] and the removal of a host of a driver aids - including traction control, engine braking and electronically-assisted start systems - meaning that management of the differential, engine and gearchange are much simpler. The SECU consists of a single control unit and a software system, the development of which ends as the season begins."

Snart även i motogp:D
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top