MotoGP: Elektronik regler skall ses över

är nog bara till fördel för publiken om en begränsning av elektroniken införs.
senaste åren har det bara blivit tråkigare o tråkigare race o kolla på,liknar mer o mer kollonkörningen i f1 .
 
Det är ju en del av grundtanken med WSBK.... Att genom differentierade regler försöka göra det så jämnt som möjligt oavsett om man har två, tre eller fyra cylindrar. Detta för att så månag tillverkare som möjligt ska satsa på klassen. Det kan väl knappast ha ungått någon som följt klassen mer än fem år?
Och du tycker att de lyckats bra med den regeln genom åren? Det har inte varit en Ducati-cup under ganska lång tid?
Osedvanligt korkad fråga men om det var så reglerna var skrivna i GP så skulle jag inte ha problem med det men nu är de inte det och där ligger ju en av skillnaderna mellan klasserna som gör att de får sina egenvärden.
Osedvanligt korkat svar.
Det var en hypotetisk fråga.
 
Fel tråd kanske men sedan 1988:
Ducati 851
Ducati 888 *2
Ducati 916*4
Ducati 996 *2
Ducati 999 *2
--------------
Honda 750 *3
Honda 1000 Twin *2
Honda 1000
Kawasaki 750
Suzuki 1000

Ducati 11, Japanare 8. 2003-2007 har cylindervolymen varit den samma, men reglementet för de olika cylinderantalen har ändå skiljt sig.

Jämförelsen haltar lite, då engagemanget variat kraftigt ifrån de olika fabrikaten genom åren. Iaf. får Honda anses ha gått lite kräftgång i sin insats i WorldSBK. När de satsat (€€€) har de ofta också levererat.
 
Och du tycker att de lyckats bra med den regeln genom åren? Det har inte varit en Ducati-cup under ganska lång tid?

Jo, ducati har haft övertag under rätt många år, men inte alla år, de fick ju ett tag konka på mer vikt för att de hade större cc.
Men, det schyssta är ju att det är helt ok för de andra fabrikanterna att tillverka en gatutwin om de vill ha en hoj som passar reglementet bättre?
Honde misslyckades ju inte direkt med sin VTR med Colin i sadeln?

Men WSBK har alltid varit såhär, det är ju samma sak i bilvärldens standardracing, ett satans dividerande fram och tillbaka i reglementena för att fixa "jämn" racing, och nästan alla inblandade blir besvikna vad som beslutas av förbunden.

GP har ju vart enklare på det sättet, vikt efter antal cylindrar och det är upp till tillverkaren att bestämma vilken konfig de tror är bäst runt banan.
 
det är ju samma sak i bilvärldens standardracing, ett satans dividerande fram och tillbaka i reglementena för att fixa "jämn" racing, och nästan alla inblandade blir besvikna vad som beslutas av förbunden.
Ja verkligen! Bak/framhjulsdrift. Fyr, fem eller sexcylindrigt. Straffvikter till poängplockare etc. Oftast ett helt obegripligt reglemente för mina små grå...
 
Jo, ducati har haft övertag under rätt många år, men inte alla år, de fick ju ett tag konka på mer vikt för att de hade större cc.
Men, det schyssta är ju att det är helt ok för de andra fabrikanterna att tillverka en gatutwin om de vill ha en hoj som passar reglementet bättre?
Det lustiga är att de flesta som förespråkar att 2-cyl motorer ska få vara större för att det blir mer rättvist, gång på gång kommer med påståendet att de andra fabrikerna också kan tillverka 2-cyl motorer. Att Ducati, som det handlar om, skulle bygga en 4-cyl motor är det dock inte tal om. Det är ju en så liten och unik tillverkare etc etc (lägg in valfria floskler).
 
Det lustiga är att de flesta som förespråkar att 2-cyl motorer ska få vara större för att det blir mer rättvist, gång på gång kommer med påståendet att de andra fabrikerna också kan tillverka 2-cyl motorer. Att Ducati, som det handlar om, skulle bygga en 4-cyl motor är det dock inte tal om. Det är ju en så liten och unik tillverkare etc etc (lägg in valfria floskler).

Jo, visst kan ducati tillverka fyrcylindrigt också, gick ju rätt bra i GP. Nu är det iofs lite av deras image att bygga två-cylindrigt för gatan som inte är helt enkel att droppa.
Men, känt sen urminnes tider är att fler cylindrar=högre effekt på samma cc är ju en sanning idag, och då kan man ju tillåta lite olika konfigurationer för att alla ska ungefär lika mycket effekt trots olika antal cylindrar. Man finns/fanns? även en gräns för tre-cylindrigt så triumph kan vara med.

Skulle faktiskt tycka det vore tråkigt om WSBK enbart blev ett reglemente för enbart radfyror på 1000cc, vad skulle alla annars tjafsa om på forumen ;)
Men det är ju hela tiden en balansgång i reglementet för att inte premiera någon konfig mer än någon annan.
 
Håller med, och lite fler v-motorer med fler än två cylindrar igen :)
Det var lite roligare innan när fabrikanterna vågade göra lite mer vågade saker även för gatubruk.
Håller helt med, dreglat över RC30 och RC45 mer än en gång. Dock priset jämfört med t.ex. RC51 gör en mörkrädd - de är ju Ducati-R dyra :näsblod
 
Om det inte funnits vissa regler tex som att 2cyl får ha mer cc än 4cyl och 4t mer cc än 2t. Så borde ju alla börja bygga 2-taktare igen eller? Kollar man på crossen tex så kör dom väl 250 4t i samma klass som 125 2t eller är jag helt ute å cyklar???
 
Last edited:
Om det inte funnits vissa regler tex som att 2cyl får ha mer cc tex så borde ju alla börja bygga 2-taktare igen eller?
Ja, tvåtakt är mycket bättre än fyrtakt när det gäller effekt i förhållande till volym. Att man tog bort tvåtakt från MotoGP-klassen har nog mest att göra med att tillverkarna vill att MotoGP-hojarna ska sälja deras vanliga 600:or och 1000-kubikare. Sen har vi det där med miljön också men det är en annan historia.
 
Ja, tvåtakt är mycket bättre än fyrtakt när det gäller effekt i förhållande till volym. Att man tog bort tvåtakt från MotoGP-klassen har nog mest att göra med att tillverkarna vill att MotoGP-hojarna ska sälja deras vanliga 600:or och 1000-kubikare. Sen har vi det där med miljön också men det är en annan historia.
Var det verkligen det argumentet som gjorde att 2-takt förbjöds? Motogp-hojarna har ju lika lite med 600-1000cc gathojar att göra ändå, det är väl WSBK som ska marknadsföra gathojarna? Men som sagt jag vet inte, vore intressant o veta.
 
Last edited:
Om det inte funnits vissa regler tex som att 2cyl får ha mer cc än 4cyl och 4t mer cc än 2t. Så borde ju alla börja bygga 2-taktare igen eller? Kollar man på crossen tex så kör dom väl 250 4t i samma klass som 125 2t eller är jag helt ute å cyklar???

250f var den nya hojen som fick gå tillsammans med 125 klassen.
250cc 4-takt vs 144cc 2-takt verkar det bli nu.
 
En liten kompromiss kanske vore kul.

Föraren väljer att slå på eller av TC under tävlingen, där TC får vara aktivt under halva loppet. :-)

Typ som cart i usa där föraren kan smälla på extra HK vid en knapptryckning
under en begränsad tid..

Då blir det iaf inte stopp på utvecklingen och det kommer bli rolig rejsing när tex Casey kört upp sina varv med TC och rossi kommer stormande efter för han har sparat sina varv till slutet. :tummenupp :yoparty
 
En liten kompromiss kanske vore kul.

Föraren väljer att slå på eller av TC under tävlingen, där TC får vara aktivt under halva loppet. :-)

Typ som cart i usa där föraren kan smälla på extra HK vid en knapptryckning
under en begränsad tid..

Då blir det iaf inte stopp på utvecklingen och det kommer bli rolig rejsing när tex Casey kört upp sina varv med TC och rossi kommer stormande efter för han har sparat sina varv till slutet. :tummenupp :yoparty


Alla med TC får endast köra på köpegatdäck.
Alla utan TC får fortsätta som vanligt.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top