MotoGP: Elektronik regler skall ses över

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
KTM ?
Control electronics?
Fri 28 Dec, 10:15 AM

MotoGP may have narrowly avoided the introduction of a control tyre rule for 2008, but Dorna CEO Carmelo Ezpeleta has revealed that 'control electronics' could be on the horizon.

Ezpeleta is interested in the use of a standard ECU throughout the grid to limit the influence of complex electronic control systems, which have substantially tamed MotoGP machines in recent seasons.

"[Electronics] are the next thing we are working on" Ezpeleta told Motosprint magazine. "We need to regulate it and the ideal solution would be to have a standard [ECU] unit for everyone, but the manufacturers don't like the idea. It needs to be discussed further and I will talk with the riders, technicians and everybody involved."

Formula One, which already has a control tyre rule, will introduce a standard ECU in 2008.

En enhets-ECU vore förståss rättvist.
Iaf vad avser förmågan att reglera saker som gör att föraren inte trillar av.
Men fabrikerna är väl rädda för att de tappar viss förmåga att kunna styra prestandan optimalt, om de får en ECU som är enklare/annorlunda utformad än deras egen.
Självklart skulle man som fabrikant känna att ens förmodade försprång skulle kunna ätas upp av en sån här lösning.

Last edited:
Personligen vore jag inte nöjd förrän man förbjöd TC. Att inte låta tillverkarna konkurrera om att vara bäst på det som kallas för EC låter inte alls som GP.

Last edited:
[ironi mode]
Jag tycker man skall ha enhetsregler och endast en leverantör inom
*ECU
*Däck
*bensin
*motor
*chassi
*fjädring
*bromsar
*allt annat också.
Då blir det ju faktiskt bara upp till förarna.
[/ironi mode]

VARFÖR??? Prototyp racing SKALL leda utvecklingen på alla fronter. Reglera Superbike och andra klasser som skall vara "standard" betonade istället!

mina 2c

Standard ECU är att föredra, det enda trovärdiga. Att låta fabrikanterna konkurrera på reglerteknik, men föbjuda reglering av vissa tänkta parametrar är bara svårt att förstå och kontrollera.

[ironi mode]
Jag tycker man skall ha enhetsregler och endast en leverantör inom
*ECU
*Däck
*bensin
*motor
*chassi
*fjädring
*bromsar
*allt annat också.
Då blir det ju faktiskt bara upp till förarna.
[/ironi mode]

VARFÖR??? Prototyp racing SKALL leda utvecklingen på alla fronter. Reglera Superbike och andra klasser som skall vara "standard" betonade istället!

mina 2c
Fast en dag ligger hojarna på rels efter varann och då finns det inte en käft som kollar på sporten och den läggs ner.

Ju mer de talar om förbud desto roligare blir Superbike.

Fast där ska alltid ducati få ha större motorer när de inte vinner samtliga rejs enbart för att de envisas med att utnytja den tillåtna volymen genom att köra på twin. Det är väl deras problem om de väljer den metoden att förbränna sås på.:mad:

Last edited:
Kommer det till slut bli så att det dyker upp en annan serie. Kanske "grottgp" ,där "elmotorcyklar" är bannlysta allt plötslig blir på riktigt igen.

Föredrar nog fritt allt som idag men TC har ju gjort det lite tråkigare som kanske skulle bort men känns fel att öka olycksrisken. Förbjud Start kontroll kontroll och bromskontroll.

Det bästa vore väl om dom utvecklar ett highsider skydd :tummenupp som blir std på alla hojar och sen kan man ju sätta en begränsning på, låt oss säga max 0,5 m bredsladd för att inte försvåra omkörningar för mycket:yoparty

Kommer det till slut bli så att det dyker upp en annan serie. Kanske "grottgp" ,där "elmotorcyklar" är bannlysta allt plötslig blir på riktigt igen.

Jag gillade duccarnas första 4-taktare i gp. Faen vad det sladdade och for och förarna hängde efter som chimpansungar. Kul som fan.

och sen kan man ju sätta en begränsning på, låt oss säga max 0,5 m bredsladd för att inte försvåra omkörningar för mycket:yoparty

Varför inte min 0,5 m bredsladd för ökad crowdpleaser.:yoparty

Last edited:
Last edited:
Är det förbjudet med TC i SBK ? Både Kawa och Ducati har ju det std på sina konsument versioner av Stockholmsmodellerna
TC har varit tillåtet i WSBK minst ett par år. Suzuki körde det på sin 05:or.

Fast där ska alltid ducati få ha större motorer när de inte vinner samtliga rejs enbart för att de envisas med att utnytja den tillåtna volymen genom att köra på twin. Det är väl deras problem om de väljer den metoden att förbränna sås på.:mad:
Självklart ska den pyttelilla tillverkaren som bygger ett par hundra hojar för hand varje år ha egna regler. Eller så kan japanerna bygga twinnar, Ducati har ju tydligt visat att man med samma cylinder volym kan bygga lika starka motorer...

:rolleyes:

Last edited:
I WSBK/SS har man ju sedan starten haft differentierade kubikgränser beroende på motortyp. Vad är problemet? Det är olika vikter i GP för olika motorkonfigurationer också.

de kunde införa förgasare igen och endast el till tändningen som styrs av brytare:yoparty

I WSBK/SS har man ju sedan starten haft differentierade kubikgränser beroende på motortyp. Vad är problemet? Det är olika vikter i GP för olika motorkonfigurationer också.
Så bara för att det funnits sen början så är det rätt/bra?
Enligt dig vore det alltså inget problem om Ducati körde med en 2-cyl 990-kubikare tex i MotoGP?

Så bara för att det funnits sen början så är det rätt/bra?
Enligt dig vore det alltså inget problem om Ducati körde med en 2-cyl 990-kubikare tex i MotoGP?
Det är ju en del av grundtanken med WSBK.... Att genom differentierade regler försöka göra det så jämnt som möjligt oavsett om man har två, tre eller fyra cylindrar. Detta för att så månag tillverkare som möjligt ska satsa på klassen. Det kan väl knappast ha ungått någon som följt klassen mer än fem år?

Osedvanligt korkad fråga men om det var så reglerna var skrivna i GP så skulle jag inte ha problem med det men nu är de inte det och där ligger ju en av skillnaderna mellan klasserna som gör att de får sina egenvärden.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...