MotoGP=Damernas sjukamp hellre än MotoGP

På gott och ont gagnar utvecklingen och oss, titta på nya sh, radiellt monterade bromsar, slirkoppling.. allt detta kommer från racebanorna från början...
Det ser rätt fränt ut och ser bra ut i faktabladet. Men handen på hjärtat: är radiellt monterade bromsok och slirkoppling till stor nytta på landsväg? Jag hade hellre sett att vi fick vad som verkligen definierar en racer: v-motorer, kolfiber, fullständigt justerbar förarposition, alutank, elakt effektregister osv. I alla fall som originaltillbehör så att man likt lego relativt lätt kunde bygga om sin CBR till en skapligt trovärdig RCV.

Last edited:
Det ser rätt fränt ut och ser bra ut i faktabladet. Men handen på hjärtat: är radiellt monterade bromsok och slirkoppling till stor nytta på landsväg? Jag hade hellre sett att vi fick vad som verkligen definierar en racer: v-motorer, kolfiber, fullständigt justerbar förarposition, alutank, elakt effektregister osv. I alla fall som originaltillbehör så att man likt lego relativt lätt kunde bygga om sin CBR till en skapligt trovärdig RCV.

Kanske ett skott helt från fel planhalva, men vad i hela friden gör att en V-motor defineras som en racer ?
Och elakt effektregister, är det verkligen essensen i racing eller var det enda sättet att hålla effekten uppe "in the good old days" ?

Nej, jag har inte kört en superkittadextraalltdeluxeexgp 250cc rääcer men jag personligen har extremt svårt att se hur en motorkonfiguration kan vara mer "rejsigt korrekt" än en annan,
//P

Jag fattar inte heller vad som är spännande med att se fem fjunisar slipstreama varandra på rakan. Fast å andra sidan mekar jag ju inte med tvåtaktsmotorer, så vad vet väl jag.

Hur tänkte du nu? Vad är till nytta på en landsväg då? Du framhäver vikten av massor av effekt och låg vikt, medan komponenter som bra bromsar och koppling är lite skit samma? Om det skall definera en racer och inspireras därifrån, är det då inte alls spännande med "sist på bromsen in i kurvan"? bra grepp och stabil "väghållning" ut ur eller in i en kurva? Tackar gärna ja till allt det du nämner också, men förstår inte riktigt vad du menar bara...

Sedan vad du och sandstream har otalt med varandra har jag inte koll på, men det e ju lustigt att du nämner lego som liknelse i ditt exempel. Va fan, låt folk uppskatta den klassen de vill. Personligen ser jag inte riktigt någon grund för att diskussionen skall övergå till idiotförklaring som den gör. I alla fall inte mer åt ena än åt andra hållet i så fall.

Last edited:
@bagerah
Ett mkt bra förtydligande av det jag inte lyckades uttrycka i mitt tidigare inlägg.
//P

Hur tänkte du nu? Vad är till nytta på en landsväg då? Du framhäver vikten av massor av effekt och låg vikt, medan komponenter som bra bromsar och koppling är lite skit samma? Om det skall definera en racer och inspireras därifrån, är det då inte alls spännande med "sist på bromsen in i kurvan"? bra grepp och stabil "väghållning" ut ur eller in i en kurva? Tackar gärna ja till allt det du nämner också, men förstår inte riktigt vad du menar bara...
Radialmontrade bromsok och slirkoppling är inget som gör en sporthoj mer duglig. Radialmonterade bromsok är en modegrej. Dessa bromsars prestanda är knappast mätbart bättre i det utförande som sitter monterade på produktionsmodeller som R1. Min poäng är att om en tillverkare verkligen har tänkt sig att bygga en replika av the real thing, låt oss då få komponenter som verkligen är racing och som gör att det är möjligt att uppleva känslan av racing. En väsande radfyra, radialmontrade bromsok och "slirkoppling" är skådebröd utan funktion eller utstrålning för den som vill se ut och känna sig som en GP-förare.

MotoGP är vad dessa diskussionerna skulle vara utan NyTeknin och Vermu.. menar sandlåda.

Dina förhoppningar om poletter som ska trilla ner för alla andra är så tröttsamma att man... :trött

Detsamma gäller dig. Minst sagt. Vi kan alla ha olika åsikter men varför ska man vara så otrevlig som du är hela tiden? Din totala brist på självinsikt är fantastisk.

Ontopic håller jag med att något måste göras åt MotoGP-klassen. Det har blivit för slätstruket. Bort med TC till att börja med.

Ontopic håller jag med att något måste göras åt MotoGP-klassen. Det har blivit för slätstruket. Bort med TC till att börja med.
Finns inte mycket belägg för att det skulle bli mindre slätstruket genom att förbjuda TC. Däremot återinförandet av 990 kanske? Eller låta Stoner köra på LCR/Honda/Michelin igen? :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman