MotoGP: DÄCKEN FÖR AVGÖRANDE

3071627 Frågan är ju, vill vi ha bra sport just precis nu eller vill vi ha en utvecklande sport? Jag vill ha en utvecklande sport, annars hade jag kollat på Classic-racing och ratat dagens GP-stjärnor för de är fega med så bra grepp och traction control och inte sladdar sig med fetwobbel genom kurvorna.

Nu har jag dock accepterat att utveckling tar tid och man får leva med lite mellansäsonger, särskilt som det är nya hojar för tillverkarna att vänja sig vid också. Jag undrar bara hur de kan göra kvaldäcken så lika och jämna när de inte klarar av att göra racedäcken bra? :va
Hur menar du att utvecklingen står still i år? Eller missförstår jag dig när du pratar om mellansäsonger.

I GP satsar man aldrig på allrounddäck. Ska man köra 32 varv så vill man ha ett däck för 32 varv men sedan får det gärna ta sopslut.
 
Skit i vem som gynnas, vill vi ha jämna spännande race istället för däckstombola så vill vi ha bort Musse Pigg-reglementet.
Utan det nya däckreglementet har Michelin en fördel mot Bridgestone, tycker du att det är rättvist?
 
Utan det nya däckreglementet har Michelin en fördel mot Bridgestone, tycker du att det är rättvist?

Är det verkligen så? Förra året hade michelin ett litet övertag, det var väl väldigt jämnt dem emellan? Capirex hade chans på titeln och vann flera race.

Tycker det är lotto, även om det är lika för alla att välja däcken redan innan helgen.

Vad gäller michelins tillverkning över natten, så var det väl så att den skedde i depån? Något som bridgestone också skulle kunna göra, har väl knappast att göra vart deras fabriker är placerade? Bridgestone har väl fabrik i europa också? Dunlop har både i europa och japan iaf.

Ska man ha en däckbegränsningsregel tycker jag den ska gälla antalet däck, inte att man ska plocka ut dem innan helgen.
 
Hur menar du att utvecklingen står still i år? Eller missförstår jag dig när du pratar om mellansäsonger.

I GP satsar man aldrig på allrounddäck. Ska man köra 32 varv så vill man ha ett däck för 32 varv men sedan får det gärna ta sopslut.

Jag menade absolut inte att det står still i år, allting har utvecklats enormt iår i och med 800 cc och de nya däcksreglerna. Alla parter måste vara mera framsynta, ha erfarenhet av banan samt vädret som kommer vara där för att kunna välja och tillverka rätt däck.

Och vad jag menade med allrounddäck var att de kanske börjar tillverka däck som passar på mer än en bana, mer än en temperatur och mer än en väderlek och med rätt press och rätt utveckling kan dessa få samma grepp som förra årets Michelin - som specialtillverkades varje lördagnatt efter hela helgens tester.

Mellansäsongen blir då att alla måste vänja sig och konkurrensen blir inte knivskarp med tanke på alla nya faktorer alla måste vänja sig vid och då ibland blir det såhär.
 
3071658 Är det verkligen så? Förra året hade michelin ett litet övertag, det var väl väldigt jämnt dem emellan? Capirex hade chans på titeln och vann flera race.

Tycker det är lotto, även om det är lika för alla att välja däcken redan innan helgen.

Vad gäller michelins tillverkning över natten, så var det väl så att den skedde i depån? Något som bridgestone också skulle kunna göra, har väl knappast att göra vart deras fabriker är placerade? Bridgestone har väl fabrik i europa också? Dunlop har både i europa och japan iaf.

Ska man ha en däckbegränsningsregel tycker jag den ska gälla antalet däck, inte att man ska plocka ut dem innan helgen.
Michelin tillverkade sina däck "over night" i sin fabrik i Clermont Ferrand.
En skillnad mot tidigare är att det är Bridgestone som har flest team som de tillhandahåller med däck och de kanske får mer information från fler källor.

3071665 Jag menade absolut inte att det står still i år, allting har utvecklats enormt iår i och med 800 cc och de nya däcksreglerna. Alla parter måste vara mera framsynta, ha erfarenhet av banan samt vädret som kommer vara där för att kunna välja och tillverka rätt däck.

Och vad jag menade med allrounddäck var att de kanske börjar tillverka däck som passar på mer än en bana, mer än en temperatur och mer än en väderlek och med rätt press och rätt utveckling kan dessa få samma grepp som förra årets Michelin - som specialtillverkades varje lördagnatt efter hela helgens tester.

Mellansäsongen blir då att alla måste vänja sig och konkurrensen blir inte knivskarp med tanke på alla nya faktorer alla måste vänja sig vid och då ibland blir det såhär.
Problemet med ditt resonemang om allrounddäck i GP-VM är att greppet i fjolråsdäcken är för dåligt för dagens race.
 
Last edited:
Problemet med ditt resonemang om allrounddäck i GP-VM är att greppet i fjolråsdäcken är för dåligt för dagens race.

Så utvecklingen har gått framåt då och greppet är bättre trots att de inte får tillverka däck i sista minuten... :)

Jag trodde faktiskt att förra årets däck var bättre med tanke på att de kunde tillverka dem efter två dagars tester och med jätteaktuell väderinfo.

Men är det inte så så är det ju ännu bättre, för om två, tre år kanske det är så att Bridgestone och Michelin har tillverkat fyra, fem blandningar på fyra, fem olika stommar att välja på för förarna och de är helt enkelt jättebra. Då blir det helt plötsligt billigare eftersom de kan tillverka däcken i större volymer. Och det kanske drar ner kostnaden så pass att nåt team har råd med ytterligare en cykel. Ännu mer konkurrens. Bra! Mycket som hänger ihop om man drar det till sin spets... ;)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top