MotoGP: DÄCKEN FÖR AVGÖRANDE

Jag tycker att det är ganska svårt att förstå hur stor betydelse dessa små (?) variationer i däckskvalitét egentligen har. Är det verkligen så att förarna ligger på en så pass hög nivå så att dessa små (?) skillnader i däcken spelar en så pass stor roll att det kan avgöra vem som vinner?

Eller är det kanske så att kvalitéten på däcken skiljer sig ganska mycket? Eller är Stoner mycket bättre än alla andra? Något måste det ju bero på att han vinner race efter race, relativt överlägset dessutom.

Lite tramsigt. I hur många år har Bibendumgummina regerat? Kaxiga uttalanden om att konkurrens välkomnas, utvecklande för sporten etc gäller inte längre när det andra fabrikatet klår Michelin, även på torrt och på europeisk asfalt.

:fakta

Det är intressant att se hur Michelin tappar från toppen förra året till medelmåttor i år. Är det verkligen sån skillnad på däckskraven mot förra året? :va
Nya däcksregeln till trots, Michelin visar bara på att de inte har lärt sig nåt under sina år i topp - att komma ihåg på en höft hur däcken ska vara på en viss bana vid ett visst väder. Att ta fram rätt däck under natten varje år har visst inte hjälpt dem i längden.

Ang. regeln så tycker jag de borde få två pass på banan innan de väljer däck. Säg t.ex. att de kör fredagspassen och sen väljer däck. Jag tycker dock inte det ska vara fritt utan en begränsning är bra, det gynnar oss konsumenter i slutändan - som någon skrev om 'mer generella däck'.

Som jag ser det så är inte problemet att Bridgestone (oftast) har dom bästa däcken, och Michelinförarna därför svår svårt att hänga med.

Problemet med den nya däcksregeln är att (som Edwards påpekat ofta) man i stort sett måste välja racedäcken redan på torsdagen när man kommer till banan.
När man sen har gjort sitt val, så har man ett begränsat antal däck att välja på i "däckshögen". Har man då inte "chansat" rätt på torsdagen, så har man inte en chans på söndagen hur duktig man än är som förare och team. Man kan jobba på som fan för att hitta en bra setup, och man kan veta till 100% vilken typ av däck som kommer att funka på söndagens race, men man har inte just dom däcken med i däckstraven som man tog fram på torsdagen.

Det gör det väldigt mycket en "crap shoot" för att citera just Edwards... Slumpen blir en för stor del i utgången på söndagens race....

Att den här däckshetsen och utvecklingen i MotoGP skulle gynna gatåkaren i slutändan har jag MYCKET svårt att tro.... Vilken teknologi, gummiblandning, stomme, osv tror ni en MotoGP hoj med 230hk som brottas runt på racebanan av världens bästa förare har gemensamt med en gathoj som körs till 99% i upprätt läge mellan korvkiosken och hemmet?

Personligen tror jag inte mycket skiljde i USA, studerade Stoners hoj och den vad man kunde se flög, sladdade och studsade ganska markant. Att skylla på däcken är ett sätt att frånta sig sin egna skuld i nederlaget.

Skönt att du från TV soffan kan bedömma greppet i dom olika däcken.... och dessutom komma till en annan slutsats än dom förarna som sitter på hojarna.... :tummenupp

Edit: Var inte meningen att låta SÅ dryg... ;)

Last edited:
Bridgestone har övertaget i en halv säsong och det börjar gapas. Michelin får skärpa sig helt enkelt!

Personligen har jag inget problem med att Bridgestone dominerar just nu, trots att jag innerst inne är lite av en Rossifan...

Det jag inte gillar är ju slantsinglingen som däckstillverkarna måste göra på torsdagen, vilket gör racen väldigt ojämna. Ena gången har inte Bridgestoneförarna en chans, och nästa gång är det tvärt om... Det tar lite död på spänningen tycker jag, och racen ska inte avgöras av däcksvalet på torsdagen...

Hade tyckt likadant om det var Rossi och Michelin som lett tabellen nu....

Sen kan jag väl tycka att det är lite väl mycket gnällande från Michelin förarna just nu... Så fort det går dåligt så är det däckens fel... Jag vet ju hur det är som förare, när man väl börja fokusera för mycket på nåt som man inte tycker funkar eller är dåligt. Till slut så börjar det påverka körningen...

Last edited:
Team Fiat Yamaha Whiners racing"!-vilka typer..tror de att bara för att nu när de inte vinner e michelins fel! ojojoj!..fy va lågt!
en släng av hybris var det inget annat!..

Ja och om det funkat bra för michelin och tvärtom för bridgestone...skulle vi hört detta uttalande då från yamahateamet där dom tycker däcken är avgäörande..knappast

Lugna er. Ingen från Fiat Yamaha eller Honda har väl sagt att teamens sämre resultat enbart beror på däcken?
Den kritik som har framförts är att med de nya reglerna så är resultaten mer beroende av däcksfabrikat än innan. Ena racet till Bridgestones fördel, andra racet till Michelins fördel.

Skönt att du från TV soffan kan bedömma greppet i dom olika däcken.... och dessutom komma till en annan slutsats än dom förarna som sitter på hojarna.... :tummenupp

Edit: Var inte meningen att låta SÅ dryg... ;)

Klart man inte kan bedöma det från tvsoffan men faktum kvarstår att Stoner studsade och sladdade så mycket för att jag skall tro det. :)

Last edited:
3071382 Klart man inte kan bedöma det från tvsoffan men faktum kvarstår att Stoner studsade och sladdade så mycket för att jag skall tro det. :)
Utan att vara expert så tyckte jag det såg ut som om Stoners hoj flexade och rörde sig ut ur svängarna pga grymt bra fäste och att de verkligen fick ner effekten i backen. Pedrosas hoj rörde sig och sladdade in i böjarna pga dåligt fäste.
Att en hoj rör sig behöver inte vara ngt negativt.

Utan att vara expert så tyckte jag det såg ut som om Stoners hoj flexade och rörde sig ut ur svängarna pga grymt bra fäste och att de verkligen fick ner effekten i backen. Pedrosas hoj rörde sig och sladdade in i böjarna pga dåligt fäste.

Nej det är sant och kan kanske ligga närmare sanningen men Stoner hade ett par otäcka släpp in i kurvor också. Är ju så att när man inte litar på materialet kör man mer defensivt än när allt funkar så det blir både materialet och "psyket" som begränsar framfarten.

Edit: Det känner man själv när man vinglar runt på en bana och får sladd. Det går onödigt sakta förbi nästa varv. :)

Last edited:

Precis...

Och hur hojen ser ut att bete sig, beror ju inte heller bara på däcken. Sladdande, svajande, studsande bakdäck, osv beror ju lika ofta på setupen/körstil som hur bra fäste själva gummit har....

Det är dessutom nya chassin och klenare motorer. Ganska mycket att pussla ihop setupmässigt.

Och ja, som gatåkare lär man få nytta av att Michelins utvecklare just nu har röda bakar.

Min gummigubbe (gammal entusiast/räseråkare anno 70-tal) hävdar bestämt att dagens touringdäck har bättre grepp än ett sporthojsdäck hade för tio år sedan.

Personligen tror jag att dagens racedäck har samma eller bättre grepp än kvaldäcken hade för tio år sedan också.

För övrigt hade helgens race BBBM i listan där Gresinis skadade förare åkte fortare än HRC:s fabriksgubbe.

Det är dessutom nya chassin och klenare motorer. Ganska mycket att pussla ihop setupmässigt.

Och ja, som gatåkare lär man få nytta av att Michelins utvecklare just nu har röda bakar.

Min gummigubbe (gammal entusiast/räseråkare anno 70-tal) hävdar bestämt att dagens touringdäck har bättre grepp än ett sporthojsdäck hade för tio år sedan.

Och hur mycket har däckfabrikatens racedivisioner bidragit med i den utvecklingen då? Dom har ju kanske fler ingengörer som utvecklar däck än dom som jobbar med MotoGP.
Med tanke på hur mycket det kostar däckfabrikanterna att vara med i MotoGP cirkusen så kanske det t.o.m skulle gå fortare att utveckla nya gatdäck om dom la dom pengarna på det istället... ;)

Visst bidrar racingen till utvecklingen av gatdäck, men jag tror nog det är långt ifrån så mycket som folk hävdar...

Jaja, nog om det... vi skulle ju diskutera nya däckregeln här.. :D

Visst bidrar racingen till utvecklingen av gatdäck, men jag tror nog det är långt ifrån så mycket som folk hävdar...

Vad jag menade med att "Jag tycker dock inte det ska vara fritt utan en begränsning är bra, det gynnar oss konsumenter i slutändan - som någon skrev om 'mer generella däck'." var att om det finns en begränsning på däcken måste fabrikanterna göra mer allrounddäck vilket kan löna sig för oss som tävlar framförallt. Tänk dig att ha ett däck med bättre grepp än dagens soft-slicks fast med längre livslängd än dagens hard-slicks. Jag tror att ju mer de kämpar för att klara av att leverera "rätt" däck på torsdagen desto närmre den tanken kommer vi... :)

ett allrounddäck är alltid sämre än ett väl anpassat,
om man väljer ett sådant däck chansar man på att konkurrenten väljer fel,
då är det alltid bättre att försöka välja rätt själv.

Skit i vem som gynnas, vill vi ha jämna spännande race istället för däckstombola så vill vi ha bort Musse Pigg-reglementet.

Skit i vem som gynnas, vill vi ha jämna spännande race istället för däckstombola så vill vi ha bort Musse Pigg-reglementet.

Word... :tummenupp

Om man då utvecklar däcken till den grad att allrounddäcken inte är sämre då? Självklart måste man se till att ha däck som är anpassade efter banan och vädret men att göra däck som är mer generella gynnar ju alla parter. Kolla på Vermeulen sist som satte sin kvaltid på racedäck, bara tre tiondelar långsammare än Stoners kvaltid. Däck med bättre och bättre grepp och bättre och bättre livslängd är resultatet av att däcksfabrikanterna inte kan jobba natten innan med att tillverka däck, det finns inget negativt med det tycker jag - det är väl bara för Michelin att rycka upp sig.

jaha, var det så enkelt. dumma mig som inte tänkte på det. :huvet

Frågan är ju, vill vi ha bra sport just precis nu eller vill vi ha en utvecklande sport? Jag vill ha en utvecklande sport, annars hade jag kollat på Classic-racing och ratat dagens GP-stjärnor för de är fega med så bra grepp och traction control och inte sladdar sig med fetwobbel genom kurvorna.

Nu har jag dock accepterat att utveckling tar tid och man får leva med lite mellansäsonger, särskilt som det är nya hojar för tillverkarna att vänja sig vid också. Jag undrar bara hur de kan göra kvaldäcken så lika och jämna när de inte klarar av att göra racedäcken bra? :va

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...