Som jag ser det så är inte problemet att Bridgestone (oftast) har dom bästa däcken, och Michelinförarna därför svår svårt att hänga med.
Problemet med den nya däcksregeln är att (som Edwards påpekat ofta) man i stort sett måste välja racedäcken redan på torsdagen när man kommer till banan.
När man sen har gjort sitt val, så har man ett begränsat antal däck att välja på i "däckshögen". Har man då inte "chansat" rätt på torsdagen, så har man inte en chans på söndagen hur duktig man än är som förare och team. Man kan jobba på som fan för att hitta en bra setup, och man kan veta till 100% vilken typ av däck som kommer att funka på söndagens race, men man har inte just dom däcken med i däckstraven som man tog fram på torsdagen.
Det gör det väldigt mycket en "crap shoot" för att citera just Edwards... Slumpen blir en för stor del i utgången på söndagens race....
Att den här däckshetsen och utvecklingen i MotoGP skulle gynna gatåkaren i slutändan har jag MYCKET svårt att tro.... Vilken teknologi, gummiblandning, stomme, osv tror ni en MotoGP hoj med 230hk som brottas runt på racebanan av världens bästa förare har gemensamt med en gathoj som körs till 99% i upprätt läge mellan korvkiosken och hemmet?
Personligen tror jag inte mycket skiljde i USA, studerade Stoners hoj och den vad man kunde se flög, sladdade och studsade ganska markant. Att skylla på däcken är ett sätt att frånta sig sin egna skuld i nederlaget.
Skönt att du från TV soffan kan bedömma greppet i dom olika däcken.... och dessutom komma till en annan slutsats än dom förarna som sitter på hojarna....
Edit: Var inte meningen att låta SÅ dryg...