MotoGP - Catalunya

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
"Marquez tempted by 2014 chassis switch .."

Ändå lite pinsamt för Honda om de tvingas ner i källan för att rota fram gamla ramar ..

Frågan är ju om det räcker nu när konkurrenterna utvecklats.

Men att testa är ju en bra idé, kör han lika fort fast utan att krascha är det ju en rejäl vinst och sålänge han inte får spö av Pedrosa så är det rätt med, men är utvecklingspotentialen av det chassit uttömt så är det ju däremot en återvändsgränd och han kommer köra av lika mycket eller bli avhängd av konkurrenterna.

Spännande, har dom gett det tillräckligt med tid och testat nog mycket för att kunna avgöra om det är materialet eller föraren än tro.......

Tror det sett annorlunda ut om Pedrosa varit med från start i år, hade nog haft en helt annan Honda nu då, verkar behövas 2 förare för att driva utvecklingen framåt.
Är väl därför Pedrosa får förnyat förtroende varje gång det är dags att skriva nytt kontrakt.

Ed. När jag läste igenom min text så ser jag att den stora skillnaden mot de senaste säsongerna är att MM ensam stått för utvecklingen av hojen........
 
Last edited:

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
Men är det inte som så att årets Honda faktiskt är snabbare än förra årets men att dom andra fabrikaten förbättrat sig ännu mer.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Ed. När jag läste igenom min text så ser jag att den stora skillnaden mot de senaste säsongerna är att MM ensam stått för utvecklingen av hojen........
Tror Du slår hufvudet på spiken här, om Du läser mellan raderna här och där framgår nog en hyfsat tydlig bild av vem som bidragit till utvecklingen av Stoners och Marquez vinnarmaterial...:)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast sa ar det ju uppenbarligen inte. De hade bada nastan identiska varvtider storre delen av racet, med en liten fordel for Rossi. Lorenzo sa efter racet att han varit tvungen att ta risker hela tiden under de sista tio varven for att halla undan for Rossi, och att det har var ett av de tuffast racen pa lange.

Problemet med Rossis kvalprestationer ar enligt honom sjalv att han inte trivs med den nya kvalformen med bara en kvart att hitta formen, han behover formodligen mer tid att fa till de snabba varven. Kanske ar det har som aldern tar ut sin ratt, lite trogare att anpassa sig till nya forhallanden, jamfort med de yngre forarna?

Rossi får köra slött på FP1-3 så han får kör Q1 med, så får han ju en halvtimmes kvalande. :hihi
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Som jag tolkar Rossi's resultat, vilket även stämmer med hur jag uppfattar hans personlighet, är att han är en tänkare, en taktiker. Och jag tror att han även behöver en morot, ett mål, något att jaga, för att få inspiration till att utveckla sig.

Under racen syns ju det här tydligt. När han ser en hoj framför sig lyckas han alltid finna sätt att knapra in bit för bit.

Orsaken till kvalresultaten tror jag är samma. Under de gamla kvalen pågick de under lång tid. Rossi kunde gå ut och sätta en tid, och sedan komma tillbaka och jämföra med andras tider. Han fick då något att suga på, fundera lite på var han kunde förbättra sig, och gå ut igen. Sedan fortsätta på det sättet i en iterativ process. Det sättet innebär naturligtvis mindre risk för krasch, än att köra max på första stinten. Personlighet, körstil, och sannolikhetslära harmoniserar, och ger bra resultat. Få krascher under karriären, och ändå snabbast av alla över många säsonger.

Det nya kvalsystemet kräver att satsa allt på ett kort i princip. Rossi vill självklart inte ramla under kvalet, eftersom att det både leder till dålig startplacering, förlorat självförtroende, samt risk för skador som påverkar under lång tid. Därför håller han igen lite, får starta längre bak, och använder sin talang i en miljö som passar honom bättre - racet.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top