Motogp Catalunya 2012.

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Tycker RdP för oförtjänt mycket skit. Han är ju en av få förare som under alla år alltid gett järnet oavsett material och aldrig klagat.

Håller jag med om och har också alltid gillat honom. Om han inte hade gått till ducati och sen CRT efter att han satt på LCR hondan utan hade fått fortsätta på någon mer konkurrens kraftig hoj som satelit Honda eller Yamaha så tror jag att hade haft några pallplaceringar minst vid det här laget. Sån waste (om det nu stavas så) på talang att han fått harva runt på dom där skitcyklarna i flera år nu.
 
Om jag såg rätt satte Stoner sin bästa tid på det hårda bakdäcket = imponerande!

Pedrosa snabbast på FP3 och han körde det mjuka bakdäcket.

Rossi har bytt tillbaka till kolfiberswingen.

Dovi ser bättre och bättre ut på M1:an.
 
FP2:

Pos NR. TIME
1 99 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing Yamaha 334.0 1'42.099
2 19 Alvaro BAUTISTA SPA San Carlo Honda Gresini Honda 333.7 1'42.306 0.207 / 0.207
3 35 Cal CRUTCHLOW GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 334.0 1'42.447 0.348 / 0.141
4 4 Andrea DOVIZIOSO ITA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 335.6 1'42.592 0.493 / 0.145
5 8 Hector BARBERA SPA Pramac Racing Team Ducati 335.0 1'42.639 0.540 / 0.047
6 11 Ben SPIES USA Yamaha Factory Racing Yamaha 333.4 1'42.802 0.703 / 0.163
7 26 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 336.6 1'42.870 0.771 / 0.068
8 6 Stefan BRADL GER LCR Honda MotoGP Honda 336.0 1'42.943 0.844 / 0.073
9 69 Nicky HAYDEN USA Ducati Team Ducati 334.6 1'43.057 0.958 / 0.114
10 1 Casey STONER AUS Repsol Honda Team Honda 336.6 1'43.134 1.035 / 0.077
11 17 Karel ABRAHAM CZE Cardion AB Motoracing Ducati 332.7 1'43.341 1.242 / 0.207
12 46 Valentino ROSSI ITA Ducati Team Ducati 336.4 1'43.538 1.439 / 0.197
13 41 Aleix ESPARGARO SPA Power Electronics Aspar ART 316.6 1'44.738 2.639 / 1.200
14 14 Randy DE PUNIET FRA Power Electronics Aspar ART 320.7 1'44.771 2.672 / 0.033
15 51 Michele PIRRO ITA San Carlo Honda Gresini FTR 312.0 1'45.631 3.532 / 0.860
16 5 Colin EDWARDS USA NGM Mobile Forward Racing Suter 313.8 1'45.868 3.769 / 0.237
17 68 Yonny HERNANDEZ COL Avintia Blusens BQR 317.4 1'46.450 4.351 / 0.582
18 22 Ivan SILVA SPA Avintia Blusens BQR 316.0 1'46.500 4.401 / 0.050
19 54 Mattia PASINI ITA Speed Master ART 313.6 1'46.503 4.404 / 0.003
20 77 James ELLISON GBR Paul Bird Motorsport ART 312.0 1'46.836 4.737 / 0.333
21 9 Danilo PETRUCCI ITA Came IodaRacing Project Ioda 299.2 1'47.436 5.337 / 0.600
Weather Conditions:
* | **Track Condition: Dry| **Air: 29º|*Humidity: 37%| **Ground: 51º




FP3




POS. NR TIME
1 26 Dani PEDROSA SPA Repsol
Honda Team Honda 334.4 1'41.646
2 1 Casey STONER AUS Repsol Honda Team Honda 335.0 1'41.966 0.320 / 0.320
3 4 Andrea DOVIZIOSO ITA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 334.8 1'41.993 0.347 / 0.027
4 8 Hector BARBERA SPA Pramac Racing Team Ducati 331.9 1'42.353 0.707 / 0.360
5 69 Nicky HAYDEN USA Ducati Team Ducati 334.8 1'42.433 0.787 / 0.080
6 99 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing Yamaha 334.3 1'42.697 1.051 / 0.264
7 6 Stefan BRADL GER LCR Honda MotoGP Honda 337.1 1'42.784 1.138 / 0.087
8 35 Cal CRUTCHLOW GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 334.0 1'42.906 1.260 / 0.122
9 46 Valentino ROSSI ITA Ducati Team Ducati 335.6 1'43.123 1.477 / 0.217
10 19 Alvaro BAUTISTA SPA San Carlo Honda Gresini Honda 333.5 1'43.133 1.487 / 0.010
11 11 Ben SPIES USA Yamaha Factory Racing Yamaha 333.6 1'43.440 1.794 / 0.307
12 41 Aleix ESPARGARO SPA Power Electronics Aspar ART 315.2 1'43.882 2.236 / 0.442
13 14 Randy DE PUNIET FRA Power Electronics Aspar ART 322.7 1'43.991 2.345 / 0.109
14 17 Karel ABRAHAM CZE Cardion AB Motoracing Ducati 329.6 1'44.585 2.939 / 0.594
15 54 Mattia PASINI ITA Speed Master ART 315.7 1'44.901 3.255 / 0.316
16 5 Colin EDWARDS USA NGM Mobile Forward Racing Suter 315.8 1'45.193 3.547 / 0.292
17 51 Michele PIRRO ITA San Carlo Honda Gresini FTR 312.0 1'45.670 4.024 / 0.477
18 77 James ELLISON GBR Paul Bird Motorsport ART 314.1 1'45.785 4.139 / 0.115
19 68 Yonny HERNANDEZ COL Avintia Blusens BQR 315.3 1'45.824 4.178 / 0.039
20 9 Danilo PETRUCCI ITA Came IodaRacing Project Ioda 298.6 1'45.942 4.296 / 0.118
21 22 Ivan SILVA SPA Avintia Blusens BQR 310.3 1'46.889 5.243 / 0.947
Weather Conditions:
* | **Track Condition: Dry| **Air: 24º|*Humidity: 46%| **Ground: 36º
Records:
Fastest Lap: Lap: 18 Dani PEDROSA 1'41.646 167.4 Km/h


Konstigt att flera förare inte kunde matcha sina tider från fp2 till fp3. Missade att kolla på fp3 också:3freak , är det nån av förarna som sagt vad det berodde på? Som lorenzo och spies tex?
 
Konstigt att flera förare inte kunde matcha sina tider från fp2 till fp3. Missade att kolla på fp3 också:3freak , är det nån av förarna som sagt vad det berodde på? Som lorenzo och spies tex?

Om du kollar på den information du precis presenterade så kan det ju lite ha med värmen i backen att göra. 51 grader gentemot 36. Luftfuktighetens inverkan har jag dock ingen aning om.

Anmärkningsvärt är ju annars att fältet har kastats om totalt. Lorre från första till sjätte, pedrosa sjunde till första m.fl.

Blir intressant att se hur det ser ut om ungefär en timme! :PÅPKÅRN!
 
Blir ju svårtippat till kvalet när dom kör sådär, men snart får vi svar det för nu är det kval!

Så vad tror ni? Tippa!
 
Om du kollar på den information du precis presenterade så kan det ju lite ha med värmen i backen att göra. 51 grader gentemot 36. Luftfuktighetens inverkan har jag dock ingen aning om.

Anmärkningsvärt är ju annars att fältet har kastats om totalt. Lorre från första till sjätte, pedrosa sjunde till första m.fl.

Blir intressant att se hur det ser ut om ungefär en timme! :PÅPKÅRN!

Ja det kan ju påverka med värmen i backen men att både lorenzo och spies mfl försämrade sina tider tror jag inte att det hade med tempen att göra när tex stoner och pedrosa mfl sänkte sina tider avsevärt.

Jag gör en tip med lite önskningsinslag:
1. Stoner
2. Spies
3. Lorenzo
4. Crutchlow
5. Pedrosa
 
Last edited:
Jag var på ett studiebesök hos Öhlins för några veckor sen. Där kommenterades et just kring chatter. Dom hävdade att det är egenfrekvensen i fälgen och däcket som gör att det uppstår vibrationer. Men att vibrationerna ska vara i motsatt riktning mot fjädringens arbetsriktning. Det kan ju vara så att dom inte vill ta på sig problemet oxå, men så sas det då.
Var på Öhlins för ett tag sen på föreläsning och kolla runt i lokalerna, dom sa att chatter inte har Något med fjädringen att göra utan att det enbart beror på däcken.
Nyfiken som jag är frågade jag Neil Spalding (expert i Eurosports sändningar och författare till böcker om MotoGP-teknik) och hans svar var att fjädringen påverkar mängden chatter och påverkas av chatter.

Med andra ord tror jag att Öhlins drar en liten vals för att skydda sig själva och skjuta över problemet på någon annan. Bridgestone gör säkert precis samma sak, dvs skyller på fjädringen.
 
Nyfiken som jag är frågade jag Neil Spalding (expert i Eurosports sändningar och författare till böcker om MotoGP-teknik) och hans svar var att fjädringen påverkar mängden chatter och påverkas av chatter.

Med andra ord tror jag att Öhlins drar en liten vals för att skydda sig själva och skjuta över problemet på någon annan. Bridgestone gör säkert precis samma sak, dvs skyller på fjädringen.

Jo, det stämmer alldelens säkert att chattret uppstår i däck och fälg.
Sen ska ju fjädring och chassie hantera det och där skiljer det säkert en del.

Vore det lätt skulle dom ju aldrig ha problem.
 
Hehe, hyffsad tippning jag fick till. Nästan:rolleyes:
Mitt tips:
1. Stoner
2. Spies
3. Lorenzo
4. Crutchlow
5. Pedrosa
Så top 5 var ju rätt men bara 2 rätt om det ska va rätt följd:tungan

Facit:
Stoner
Lorenzo
Crutchlow
Spies
Pedrosa
 
Jo, det stämmer alldelens säkert att chattret uppstår i däck och fälg.
Sen ska ju fjädring och chassie hantera det och där skiljer det säkert en del.

Vore det lätt skulle dom ju aldrig ha problem.
Swing, fjädring, fälg och däck tillsammans skulle man kunna säga :)
 
Jo, det stämmer alldelens säkert att chattret uppstår i däck och fälg.
Sen ska ju fjädring och chassie hantera det och där skiljer det säkert en del.

Vore det lätt skulle dom ju aldrig ha problem.

Under den här säsongen så vill jag inbilla mig att jag har hittat ett mönster ang. chatter och jag tycker det verkar som att varenda gång som det har varit chatter problem så är det Honda som blivit mest utsatta och vid dom tillfällen så har dom använt asymmetriska däck. Nu vet jag inte om dom kör med såna däck den här helgen?
Men vid dom tidigare helgerna har jag sett ett tydligt mönster att när dom använt såna däck så har Honda haft chatter problem.
Kanske är det anledningen till chatter, att det uppstår vibrationer för att däcken har olika gummiblandningar som kan väga olika mycket på olika sidor av däcket? Och dessa däck kan väl också ha olika böjningar på själva greppytan på vänster/höger sida också? Om ni förstår hur jag menar..
 
Vill inte ta någonting från dig men det är ungefär som att tippa Stoner, Pedrosa och Lorenzo på pallen :)

Ja det är ganska lika fast ca 10 ggr svårare när det är 5 personer och ett kval än en prispall som i stort sett haft dom tre som du nämnde på pallen under några års tid:)
 
Lustig krash i moto2. Jag är ingen expert men det känns väl som killen kör om och stänger dörren och inte lämnar plats?
 
Tycker RdP för oförtjänt mycket skit. Han är ju en av få förare som under alla år alltid gett järnet oavsett material och aldrig klagat.

Det händer alltid nåt runt RdP. Glömmer aldrig hans körning i ett lopp med satellit-Hondan 2010 där hans däck var tokslut och han slogs om en femteplats. Bromsade på sig i varje böj sista varvet och loosa den fighten, men det var riktigt kul att se.

Sen tror/hoppas jag att Stoner inte gör samma misstag som förra gången det var wetrace, när han fick spö av Lorre och Rossi pga att han inte fick upp tempen i däcken. Det var ju åtminstone det han "skyllde" lite på.
 
Jag måste bara kommentera super slowmo sekvenserna de visar, det är ren poesi :yoparty:yoparty

Där ser man att det verkligen är aliens som framför dessa hojar!! :tummenupp

Sant! Ruggigt vad dom kör. :)
Sist jag låg så där lågt fick jag sitta å plita ner försäkringsnummer på skadeanmälan efteråt. ;)
 
Nån mer än jag som asgarvade åt Milovanovic's lilla skämt idag under kvalet?

"Stoner är den enda förare jag vet som faktiskt är ute och går på banan för att leta efter ställen på insidan asfalten där han kan kroka fast sitt framhjul och sladda runt.... Nä, jag skojja bara."

Haha det lät helsjukt när man hörde det för det var ju egentligen inte roligt, mer sättet att säga "Nä jag skojja bara" på som blev så plötsligt. Haha, jag och farsan fick oss ett gott skratt iaf.

Trevligt med Spies lite längre upp. Iannonne på 4de, gillas skarpt.
 
Nyfiken som jag är frågade jag Neil Spalding (expert i Eurosports sändningar och författare till böcker om MotoGP-teknik) och hans svar var att fjädringen påverkar mängden chatter och påverkas av chatter.

Med andra ord tror jag att Öhlins drar en liten vals för att skydda sig själva och skjuta över problemet på någon annan. Bridgestone gör säkert precis samma sak, dvs skyller på fjädringen.

Ja, det är nog så. :)

Tänker men efter så är det väl klart att hela paketet behövs.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top