MotoGP: Brno

sandstream skrev:
2398271 Jag försökte förklara varför jag anser att Rossi i det långa loppet är en mycket bättre förare än Capirex.

För att förtydliga så gillar jag Capirex starkt och har alltid gjort men han har inte haft den jämnhet som krävs för att vinna titeln i största klassen.

Förstår helt vad du menar. Vad jag menar är att man ändå måste inse hur lite det är som skiljer, och detta försökte jag illustrera genom att titta på varvtiderna.

sandstream skrev:
2398271 Jag försökte förklara varför jag anser att Rossi i det långa loppet är en mycket bättre förare än Capirex.
Men ingen ifrågasätter ju att Rossi är en bättre förare än Capirossi.

Vad jag skrev var att man inte kan förenkla racing och säga att om förare A "är bättre" än förare B ska också A alltid vinna över B. Det är inte så enkelt eftersom skillnaderna är så små; vilket många som kallar Rossi "överlägsen" inte förstår.

Slappa skrev:
2398022 Ja tror Rossi har tappat gnistan, han kan ju om han vill det såg man dom sista 5 varven när han bara ökade o ökade för o slippa ha snorungen i koppel bakom.
Fast han ökade inte de fem sista varven. Varv tretton till nitton körde Rossi 1.59 tider, liksom Pedrosa, men varv 20 och 21 klämde han i med två höga 1.58 tider så ökningen var marginell samtidigt som Pedrosa missade på varv 19 och tappade sex tiondelar, det var här den stora luckan kom för Rossi, så var han mindre än två tiondelar efter Rossi på varv 20 och 21.
Rossi har inte tappat gnistan och hade inte kunnat vinna bara han velat.

Gustav O skrev:
Rossi har inte tappat gnistan och hade inte kunnat vinna bara han velat.

Nej det tror inte ja heller att han hade kunnat, inte påstått de heller.

Har han inte tappat gnistan så har han börjat röka på, verkar ta allt så lugnt nu ju:D

Nyteknik skrev:
2398304 Men ingen ifrågasätter ju att Rossi är en bättre förare än Capirossi.

Vad jag skrev var att man inte kan förenkla racing och säga att om förare A "är bättre" än förare B ska också A alltid vinna över B. Det är inte så enkelt eftersom skillnaderna är så små; vilket många som kallar Rossi "överlägsen" inte förstår.
Dessutom är ju faktiskt RR (iaf på den nivån) en lagsport. Det är ett helt team av både folk och material som ska vara i toppform :)

newstead skrev:
2399423 Dessutom är ju faktiskt RR (iaf på den nivån) en lagsport. Det är ett helt team av både folk och material som ska vara i toppform :)
Det är nog ingen tillfällighet att vår tids två mest framgångsrika förare har haft samma teamchef.

Nyteknik skrev:
2399520 Det är nog ingen tillfällighet att vår tids två mest framgångsrika förare har haft samma teamchef.
Nej det är det säkert inte. Det är lätt att glömma bort alla som jobbar bakom kulisserna i ett team...

Nyteknik skrev:
Det har jag inte heller påstått, att man kan förenkla så.
Men i ett historiskt perspektiv är det lätt att se vem som var bäst av två förare.
Capriex får betyg 8 av 10, Rossi 10 av 10 :)

Vermeulen testade ett nytt chassi på måndagens tester på Brno och både han och Hopper testade nya svingar samt en ny framgaffel från Öhlins specialgjord för GSV-R.

Hoppas det kan ge lite bättre fart till nästa race :)

sandstream skrev:
2403203 Högsta hönset på Bridgestones tävlingsavdelning för MotoGP har en del intressant att säga angående Capirex vinst:
http://roadracingworld.com/news/article/?article=26809

haha här fiskas det.

Ja Rossis däck var säkerligen mycket sämre än Capirossis

sandstream skrev:
2400680 Det har jag inte heller påstått, att man kan förenkla så.
Men i ett historiskt perspektiv är det lätt att se vem som var bäst av två förare...

Historiskt så har Michelin gjort bättre däck?

:tungan

Kan det kanske bara lite, väldigt lite varit så att Capirossi verkligen körde bättre än Rossi eller är det helt totalt omöjligt?

Last edited:
Så här såg det iaf ut för alla utom en :)

Bifogat

• rear.jpg
    rear.jpg
    83 KB · Visningar: 76
Gustav O skrev:
2403843 Det där är väl GP7:an och inte GP6:an som Capirossi vann med? GP6:an har ju dubbla utblås.
Fan va du va vaken såhär dags ... :)
Fast, de var så långt efter så de såg nog ingen skillnad :tummenupp
Tror dessutom att däcksvärmaren var borta ...

elwe skrev:
2403949 Fan va du va vaken såhär dags ... :)
Plus att det satt en liten pygmé på också. Ska man dessutom vara riktigt petig så var det nog knappt Rossi såg ens så mycket av hojen under större delan av racet. :

Hayden vs Rossi.. :)

Bifogat

• fucker.jpg
    fucker.jpg
    52.2 KB · Visningar: 54
MagnusK skrev:
2403556 haha här fiskas det.
Ja Rossis däck var säkerligen mycket sämre än Capirossis
Det har jag ingen aning om, tyckte bara att det var intressant att läsa vad sagt.
MagnusK skrev:
Historiskt så har Michelin gjort bättre däck?
Ingen aning, det historiska perspektivet gällde Rossi vs Capirex, inte däck...
MagnusK skrev:
Kan det kanske bara lite, väldigt lite varit så att Capirossi verkligen körde bättre än Rossi eller är det helt totalt omöjligt?
Capirex hade ett bättre "paket" än Rossi den här gången.
Med exakt samma material kör Rossi ifrån Capirex, pungt!

elwe skrev:
2403949 Fan va du va vaken såhär dags ... :)
Nej, man har inga insekter på en MotoGP-hoj.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back