L. Mäkinen
Gudomlig sporthojare
Ponera att man tappar balansen lite grann och hojen rör sig lite utan att ens passera den vita linjen; ska man ta få 20-30 sekunders tidsförlust och låta en multimiljoninvestering den helgen (och eventuellt avgöra titeln om ett halvår) gå upp i rök? Är det verkligen ett rimligt straff? Framförallt; gynnar det sporten?
I min värld är det enormt stor skillnad om man håller in kopplingen helt eller försöker slira på dragläget för att få en så bra start som möjligt. I min värld är det enormt stor skillnad på om man passerar den vita linjen eller ej.
I BSB valde de att inte ge straff för den här tjuvstarten, baserat på att det inte fanns någon vinning för tjuvstarten.
https://twitter.com/i/status/1112441457653305348
Det är skillnad på att knuffa hojen framåt och inte avsluta rörelsen när man släpper kopplingen och att rulla den bakåt igen när man klantat sig.
Jag tror att det gynnar sporten att straffa de förare som bryter mot reglerna. De flesta kommer att stå still i nästa race. Hade han inte fått något straff och bilderna blivit uppmärksammade hade alla gett en liten knuff precis innan de släpper kopplingen.
De utdrag jag sett ur regelboken är tydliga. Man ska stå still. Som en polis en gång sa till mig vid en stoppskylt "Det är alltså då hjulen har samma hastighet som marken.".