MotoGP 2022: Silly Season

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vilken mätbar egenskap använder du för att avgöra det?

Def är ju bara att kika på årets resultat. Aleix ligger nia, dvs 8 förare är bättre än honom och 19 förare som ligger sämre till i totalen. Det är väl ändå en ganska klar definition på att han varken är bäst eller sämst utan mittemellan…
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Davide Brivio sa något sånt i dokumentären Hitting the apex.
Ska kolla igen och se exakt vad han säger.

Inget konstigt med det, Davide Brivio vore väl knappast den första manaschern inom gemet som drar till med lite historieförfalskning för att höja sin egen fullkomlighet…? Nu vill jag i och för sig minnas att han faktiskt ormade sig in före säsongen 2002, men han kanske menar att de magra framgångarna under den första säsongen berodde på någon annan…?

I vilket fall som, jag är ganska säker på att Max Biaggi tog Yamahas första fyrtaktsseger på Brno 2002.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Def är ju bara att kika på årets resultat. Aleix ligger nia, dvs 8 förare är bättre än honom och 19 förare som ligger sämre till i totalen. Det är väl ändå en ganska klar definition på att han varken är bäst eller sämst utan mittemellan…

Annars räcker det väl att konstatera att han faktiskt har varit på pallen i MotoGP…?

Om man tittar world wide så tror jag att det är marginellt färre motorcyclister som kan stoltsera med detta jämfört med att aldrig någonsin ens komma nära…Således knappast en ”usel” förare…?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Se vad jag skrev när jag drog slutsatsen "usel förare". Inte subjektiv magkänsla, utan resultat.
Precis, din subjektiva bedömning av att materialet är bra men föraren är "usel". :)
Eller har du några objektivt bevis på det?
Eller objektiva bevis på att Aleix är sämre än tex Bastianini, Savadori eller Marini?
Eller objektiva bevis på att att Aprilian är bättre än Honda eller KTM?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Annars räcker det väl att konstatera att han faktiskt har varit på pallen i MotoGP…?

Om man tittar world wide så tror jag att det är marginellt färre motorcyclister som kan stoltsera med detta jämfört med att aldrig någonsin ens komma nära…Således knappast en ”usel” förare…?
Tror många glömmer bort att han alltid suttit på underdog material och aldrig fått ett färdigt konkurrenskraftigt paket. Först harvade han runt på CRT-material vilket gjorde att han fick en plats i suzukis fabriksteam vilket inte var i närheten av vad de är idag som sen valde bort honom för att de gillar "billiga" unga talanger vilket gjorde att han hamnade i aprilia som har honom att tacka för vad hojen är idag. Att lyckas ligga nia i mästerskapet med tolv fabrikshojar (inräknat pramac), den absolut minsta budgeten och en tämligen värdelös teamkompis är inget annat än ett under.

För övrigt när jag var på MGP i Barcelona var han en av de få som under grid walken gav så mkt av sin tid han kunde till besökarna medans de flesta andra knappt kom ut ur boxen.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...

Inte så oväntat men tråkigt då det brukar vara bra race där.

Misano x2 känns fördelaktigt för Qvarten och varför inte lägga racet på en av de populäraste banorna i kalendern MUGELLO. Redbull ring och Qatar x 2 är kanske de mest oönskade att ha dubbla race på. Skiter egentligen i politiken/omständigheterna bakom och Dorna är ju normalt "bra" på att skapa reglemente för bra racing och borde således vara smarta nog att lägga dubbelrace på populära banor.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Nu tror jag inte Vinales är rätt person för totalt förändra Aprilian till en vinnande maskin, och jag tycker inte man kan jämföra Vinales med Rossi heller. Rossi hade redan tre titlar i stora klassen med Honda innan övergången till Yamaha.

Men man ska ändå ha i åtanke att när Rossi klev över till Yamaha så hade Yamaha inte tagit en enda pallplats året innan. Övergången och utvecklingen Rossi hjälpte till med var visserligen till en helt ny hoj där Yamaha gick från 2t 500cc till 4t 1000cc.

Liknande har även hänt för Ducati som inte tog en enda vinst mellan 2011 och 2015, första segern sen Phillip Island 2010 kom inte fören 2016 av Iannone.

Men man vet aldrig, detta kan vara proppen ur för Aprilia, Vinales tog första segern för Suzuki. Något Aleix inte lyckats med, inte på något märke.
Nu har jag kollar dokumentären igen, det var från Fastest och där säger Davide att Yamahas fabriksteam inte tog en enda pallplats under 2003.

Detta stämmer, Yamaha som märker tog en pallplats, tredjeplats på Le Mans med Barros som körde för satellitteamet.

2003 kördes 16 race där tog Honda 15 segrar och Ducati tog en.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Luthi lägger hjälmen på hyllan efter den här säsongen och Viñales verkar få stå över åtminstonde Silverstone också.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Luthi lägger hjälmen på hyllan efter den här säsongen och Viñales verkar få stå över åtminstonde Silverstone också.
Luthi var lite av en favorit men han "lyfte" lixom aldrig tyvärr. :(

Kommer vi någonsin se Vinales i Monster Energy igen? :va
Enda skälet jag kan se är "tripple crown" och att Yamaha vill visa sig "stora" efter ursäkten.
Blir lite spännande att se vem man plockar in om inte Vinales kör.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Luthi var lite av en favorit men han "lyfte" lixom aldrig tyvärr. :(

Kommer vi någonsin se Vinales i Monster Energy igen? :va
Enda skälet jag kan se är "tripple crown" och att Yamaha vill visa sig "stora" efter ursäkten.
Blir lite spännande att se vem man plockar in om inte Vinales kör.
Dorna såväl som arrangören för Storbritanienns GP vill säkert se Crutchlow på banan i Silverstone. Biljettintäkter, merch, och PR överväger nog.
Personligen tror jag inte att Vinales kör fler race för fabriksYamaha. De kanske släpper honom i förtid mot att slippa betala lön för att han skall vara bänkad. Som jag förstått det tjänar han bra mot liten prestation just nu...
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Jag gissar att han har förbudsklausul mot att köra annat tills säsongen är slut?
Det kanske är bra för honom att få sortera ut sin skit i lugn och ro så han har en chans att vara stark med Aprilia under 2022
Om man bryter kontraktet så borde inte de reglerna gälla dvs om han avstår från återstående lön mm. annars vore det en dålig deal för honom.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Är väl en liknande situation som Zarco hade med KTM? Han ersatte väl Taka på Honda senare samma år?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Hmm men han kan inte göra wildcardinhopp med aprilia i år väl? Sånt ska vara bestämt i början på säsongen?
Wildcard söks senast 90 dagar innan. Så det är redan för sent att få plats till årets final ..

Ordinarie förare ska väll vara klara senast 28 februari.
 
Last edited:

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Wildcard söks senast 90 dagar innan och man kan max söka 2 per år. Så det är redan för sent att få plats till årets final ..

Ordinarie förare ska väll vara klara senast 28 februari.
Kan inte Savadori "behöva" vila efter sin skada och efterföljande operation? Då kan/måste de ju stoppa in en ersättare. ;-)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Kan inte Savadori "behöva" vila efter sin skada och efterföljande operation? Då kan/måste de ju stoppa in en ersättare. ;-)
Utan att ha läst regelboken känns det som att det "inte går" men OM det går: jag antar att man startar på noll poäng då. I så fall blir det två MV i tabellen? Kul paradox i så fall.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top