MotoGP 2022: Silly Season

Vilken mätbar egenskap använder du för att avgöra det?

Def är ju bara att kika på årets resultat. Aleix ligger nia, dvs 8 förare är bättre än honom och 19 förare som ligger sämre till i totalen. Det är väl ändå en ganska klar definition på att han varken är bäst eller sämst utan mittemellan…
 
Davide Brivio sa något sånt i dokumentären Hitting the apex.
Ska kolla igen och se exakt vad han säger.

Inget konstigt med det, Davide Brivio vore väl knappast den första manaschern inom gemet som drar till med lite historieförfalskning för att höja sin egen fullkomlighet…? Nu vill jag i och för sig minnas att han faktiskt ormade sig in före säsongen 2002, men han kanske menar att de magra framgångarna under den första säsongen berodde på någon annan…?

I vilket fall som, jag är ganska säker på att Max Biaggi tog Yamahas första fyrtaktsseger på Brno 2002.
 
Def är ju bara att kika på årets resultat. Aleix ligger nia, dvs 8 förare är bättre än honom och 19 förare som ligger sämre till i totalen. Det är väl ändå en ganska klar definition på att han varken är bäst eller sämst utan mittemellan…

Annars räcker det väl att konstatera att han faktiskt har varit på pallen i MotoGP…?

Om man tittar world wide så tror jag att det är marginellt färre motorcyclister som kan stoltsera med detta jämfört med att aldrig någonsin ens komma nära…Således knappast en ”usel” förare…?
 
Se vad jag skrev när jag drog slutsatsen "usel förare". Inte subjektiv magkänsla, utan resultat.
Precis, din subjektiva bedömning av att materialet är bra men föraren är "usel". :)
Eller har du några objektivt bevis på det?
Eller objektiva bevis på att Aleix är sämre än tex Bastianini, Savadori eller Marini?
Eller objektiva bevis på att att Aprilian är bättre än Honda eller KTM?
 
Annars räcker det väl att konstatera att han faktiskt har varit på pallen i MotoGP…?

Om man tittar world wide så tror jag att det är marginellt färre motorcyclister som kan stoltsera med detta jämfört med att aldrig någonsin ens komma nära…Således knappast en ”usel” förare…?
Tror många glömmer bort att han alltid suttit på underdog material och aldrig fått ett färdigt konkurrenskraftigt paket. Först harvade han runt på CRT-material vilket gjorde att han fick en plats i suzukis fabriksteam vilket inte var i närheten av vad de är idag som sen valde bort honom för att de gillar "billiga" unga talanger vilket gjorde att han hamnade i aprilia som har honom att tacka för vad hojen är idag. Att lyckas ligga nia i mästerskapet med tolv fabrikshojar (inräknat pramac), den absolut minsta budgeten och en tämligen värdelös teamkompis är inget annat än ett under.

För övrigt när jag var på MGP i Barcelona var han en av de få som under grid walken gav så mkt av sin tid han kunde till besökarna medans de flesta andra knappt kom ut ur boxen.
 

Inte så oväntat men tråkigt då det brukar vara bra race där.

Misano x2 känns fördelaktigt för Qvarten och varför inte lägga racet på en av de populäraste banorna i kalendern MUGELLO. Redbull ring och Qatar x 2 är kanske de mest oönskade att ha dubbla race på. Skiter egentligen i politiken/omständigheterna bakom och Dorna är ju normalt "bra" på att skapa reglemente för bra racing och borde således vara smarta nog att lägga dubbelrace på populära banor.
 
Nu tror jag inte Vinales är rätt person för totalt förändra Aprilian till en vinnande maskin, och jag tycker inte man kan jämföra Vinales med Rossi heller. Rossi hade redan tre titlar i stora klassen med Honda innan övergången till Yamaha.

Men man ska ändå ha i åtanke att när Rossi klev över till Yamaha så hade Yamaha inte tagit en enda pallplats året innan. Övergången och utvecklingen Rossi hjälpte till med var visserligen till en helt ny hoj där Yamaha gick från 2t 500cc till 4t 1000cc.

Liknande har även hänt för Ducati som inte tog en enda vinst mellan 2011 och 2015, första segern sen Phillip Island 2010 kom inte fören 2016 av Iannone.

Men man vet aldrig, detta kan vara proppen ur för Aprilia, Vinales tog första segern för Suzuki. Något Aleix inte lyckats med, inte på något märke.
Nu har jag kollar dokumentären igen, det var från Fastest och där säger Davide att Yamahas fabriksteam inte tog en enda pallplats under 2003.

Detta stämmer, Yamaha som märker tog en pallplats, tredjeplats på Le Mans med Barros som körde för satellitteamet.

2003 kördes 16 race där tog Honda 15 segrar och Ducati tog en.
 
Luthi lägger hjälmen på hyllan efter den här säsongen och Viñales verkar få stå över åtminstonde Silverstone också.
 
Luthi lägger hjälmen på hyllan efter den här säsongen och Viñales verkar få stå över åtminstonde Silverstone också.
Luthi var lite av en favorit men han "lyfte" lixom aldrig tyvärr. :(

Kommer vi någonsin se Vinales i Monster Energy igen? :va
Enda skälet jag kan se är "tripple crown" och att Yamaha vill visa sig "stora" efter ursäkten.
Blir lite spännande att se vem man plockar in om inte Vinales kör.
 
Luthi var lite av en favorit men han "lyfte" lixom aldrig tyvärr. :(

Kommer vi någonsin se Vinales i Monster Energy igen? :va
Enda skälet jag kan se är "tripple crown" och att Yamaha vill visa sig "stora" efter ursäkten.
Blir lite spännande att se vem man plockar in om inte Vinales kör.
Dorna såväl som arrangören för Storbritanienns GP vill säkert se Crutchlow på banan i Silverstone. Biljettintäkter, merch, och PR överväger nog.
Personligen tror jag inte att Vinales kör fler race för fabriksYamaha. De kanske släpper honom i förtid mot att slippa betala lön för att han skall vara bänkad. Som jag förstått det tjänar han bra mot liten prestation just nu...
 
Last edited:
Jag gissar att han har förbudsklausul mot att köra annat tills säsongen är slut?
Det kanske är bra för honom att få sortera ut sin skit i lugn och ro så han har en chans att vara stark med Aprilia under 2022
Om man bryter kontraktet så borde inte de reglerna gälla dvs om han avstår från återstående lön mm. annars vore det en dålig deal för honom.
 
Är väl en liknande situation som Zarco hade med KTM? Han ersatte väl Taka på Honda senare samma år?
 
Hmm men han kan inte göra wildcardinhopp med aprilia i år väl? Sånt ska vara bestämt i början på säsongen?
Wildcard söks senast 90 dagar innan. Så det är redan för sent att få plats till årets final ..

Ordinarie förare ska väll vara klara senast 28 februari.
 
Last edited:
Wildcard söks senast 90 dagar innan och man kan max söka 2 per år. Så det är redan för sent att få plats till årets final ..

Ordinarie förare ska väll vara klara senast 28 februari.
Kan inte Savadori "behöva" vila efter sin skada och efterföljande operation? Då kan/måste de ju stoppa in en ersättare. ;-)
 
Kan inte Savadori "behöva" vila efter sin skada och efterföljande operation? Då kan/måste de ju stoppa in en ersättare. ;-)
Utan att ha läst regelboken känns det som att det "inte går" men OM det går: jag antar att man startar på noll poäng då. I så fall blir det två MV i tabellen? Kul paradox i så fall.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top