MotoGP 2022: Silly Season

Jag har personligen svårt att se hur detta ska förbättra något, eller ens minska risken att något liknande händer igen...?

Sammanstötningen mellan Zarco och Morbidelli var ju lite av det ovanligare slaget, med relativt ovanliga spårval längs en raka och redan innan inbromsning. Nu skapar man instället en inbromsning som bjuder in till omkörning genom att bromsa ut konkurrenter, något som enligt statistiken orsakar betydligt fler incidenter än full fart rakt fram.

Hastigheten blir marginellt lägre, men vad är det som säger att exakt samma sak inte kommer att hända mitt i chikanen istället...? Man har - om något - ökat risken för detta...?
 
Hade de kört åt andra hållet hade chikanen funkat bättre. Från andra hållet kommer man rakt in i chikanen, medans man måste svänga lite för att ta gamla bansträckningen (som är kvar och som korsar chikandragningen).
Nu blir det ju så att man måste svänga lite för att komma in i chikanen, medans den gamla bansträckningen går rakt fram. Därav om nån bromsar omkull sig vid svängen in i chikanen (som förvisso inte är skarp) så kommer ekipaget försvinna i tangentens riktning - dvs efter gamla bansträckningen. Lägg där till blött underlag...

Känns som ett perfekt recept för hojbowling/curling.
 
Jag har personligen svårt att se hur detta ska förbättra något, eller ens minska risken att något liknande händer igen...?

Sammanstötningen mellan Zarco och Morbidelli var ju lite av det ovanligare slaget, med relativt ovanliga spårval längs en raka och redan innan inbromsning. Nu skapar man instället en inbromsning som bjuder in till omkörning genom att bromsa ut konkurrenter, något som enligt statistiken orsakar betydligt fler incidenter än full fart rakt fram.

Hastigheten blir marginellt lägre, men vad är det som säger att exakt samma sak inte kommer att hända mitt i chikanen istället...? Man har - om något - ökat risken för detta...?
Chikanen är väl framförallt för att minska hastigheten i kurva tre, som ju egentligen är helt felbyggd säkerhetsmässigt med tanke på bansträckningen redan från början, och för det borde den ha effekt? men ja, introducerar man en ny risk så har man ju inte löst mycket. Antar att Hr Tilke inte ville tumma på sin ursprungliga bansträckning för F1 etc.
 
lite dyrt med alla andra kanaler som man Inte vill ha...
Enig. Och folk använder väl IPTV och dylikt idag på grund av att kostnaden är så hög.. Har aldrig förstått mig på sådant och VPN osv men verkar iaf som att det fått sportbolagen att erbjuda "skräddarsydda" sportpaket som är billigare.
 

Sjukt trist för mästerskapet om det inte är fake news...

ja, crash.net har samma rykte, sägs att personer i teamet ska ha informerats under dagen. Mycket trist om det är sant, suckan är ju en de av mest kompetenta hojarna på gridden, och med två riktigt vassa förare. Men känns ju verkligen som out of the blue (!) detta!
 
ja, crash.net har samma rykte, sägs att personer i teamet ska ha informerats under dagen. Mycket trist om det är sant, suckan är ju en de av mest kompetenta hojarna på gridden, och med två riktigt vassa förare. Men känns ju verkligen som out of the blue (!) detta!
Riktigt tråkigt för MotoGP om detta är sant. Suzuki ska vara med, BASTA. Har själv varit orolig för att Aprilia skulle slänga in handduken, då deras satsning inte känns så välfinansierad. Men hur är det, teamen har väl kontrakt med Dorna som ska "uppfyllas" också? Verkar ju som ett väldigt plötsligt avhopp.
 
Nu killgissar jag utan att veta nånting, men finns det inte "uppsägningstid" och är den i så fall inte längre än så?
 
Nu killgissar jag utan att veta nånting, men finns det inte "uppsägningstid" och är den i så fall inte längre än så?
Jo, Suzuki har avtal med Dorna till 2026.

När Kawasaki avslutade sin medverkan i MotoGP för tidigt fick de fortsätta köra ett år med ett förminskat team med hittepånamn (hayate = ”stormvind”) och fjolårshojen tills kontraktet var slut.

 
Last edited:
Riktigt tråkigt för MotoGP om detta är sant. Suzuki ska vara med, BASTA. Har själv varit orolig för att Aprilia skulle slänga in handduken, då deras satsning inte känns så välfinansierad. Men hur är det, teamen har väl kontrakt med Dorna som ska "uppfyllas" också? Verkar ju som ett väldigt plötsligt avhopp.
Ja, Suzuki borde ta lärdom av Aprilia istället, hur man driver ett team till begränsad budget, om det nu är pengarna som kniper.
 
Vore kul att se Mir på en yamma och Rins på KTM. :)

Vilka platser finns tillgängliga till 2023 egentligen?

Ett satellit-team med Aprilia kanske. :)
 
Haha, Dorna verkar inte heller jättepeppade på detta. De ”påminner” Suzuki om deras kontrakterade åtaganden…

 
Skittråkigt om Suzuki lämnar.
Antar isåfall att det är mest troligt att deras platser tas av två satellit ApriliaDet har ju ryktats att RNF pratar med Aprilia om detta.
Så kan VR46 teamet med Stiggy i faggorna ta över Yamahahojarna.

Om ryktet om Suzuki stämmer lär det ju få fart på förarmarknaden med Mir och Rins på jakt efter styrningar…
 
Alltså riktigt tråkigt om Suzuki drar sig ur motogp :(

Jag har länge undrat hur dom har råd att vara i motogp när dom inte har råd att köra i varken motocross vm eller supercross/nationals borta i USA.

Köra cross måste vara så mycket billigare än motogp. Särskilt i USA där dom måste köra cykeln relativt standard och befinner sig på samma kontinent hela tiden. Deras crosshoj är väl att betrakta som den sämsta på marknaden dock och den enda som fortfarande inte ha elstart.

Man undrar ju var de gick fel när dom på 00-talet dels släppte gixxer 1000 hojen som väl var typ den bästa literklubban då och radade upp mx/sx titlar med Travis Pastrana och Ricky Carmichael.

Från toppen till botten.

Hoppas dom kan vända skutan men känns tufft när dom inte ens verkar ha råd att ta fram bra produkter längre.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top