MotoGP 2022 #7: SHARK Grand Prix de France

Skulle säga att Q har chans på titeln i år också så länge han håller sig på hjulen och slutar fyra halvdåliga dagar istället för att krascha. De andra är lite ojämna förutom möjligen Espargaro då.
 
Om man håller Quarten bakom sig, hela racet. På Le Msns. Ja då får man nog anta att den lilla fabriken öster om prosecco-dalen gjort ett bra jobbbmed chassit och att den garvade piloten ändå har god styrka.
 
Maverick Vinalez… tycker Simon Crafar sa det bäst, han pushar ju inte det där extra någon gång utan har safat på sina hojar senaste 4 åren om han inte har en hoj som passar hans ”ridingstyle”. När crashade han senast på träning eller race? Så sjukt med hans blixtsnabba singelvarv men alltid i botten på varenda race.

Statistiken stöder tyvärr inte din tes. Bästa varvtid någonstans i mitten av fältet (trots trafik) och fjorton positioner upp - varav tiotalet är klockrena omkörningar - trots trafik och allt svammel om framdäck som överhettar om man följer någon. Jag skulle inte avfärda det som en förare som inte pushar…

Tyvärr är det den där lilla detaljen med att tappa tio positioner redan i starten som åter förstör hans race.
 
Morbidelli är riktigt deppig alltså. Man förstår ju förvisso att han hade hoppats på mer av sig själv så här långt men ändå, inget kul att se någon som är så knäckt.

 
Morbidelli är riktigt deppig alltså. Man förstår ju förvisso att han hade hoppats på mer av sig själv så här långt men ändå, inget kul att se någon som är så knäckt.

Så sorgligt. Jag blir ledsen av att se honom så.
En så skicklig och en så sympatisk förare som inte får till det. Skulle vara intressant att veta vad det är som gör sån skillnad för Morbidelli och Dovi gentemot Quarten.
 
Vad tror du detta beror på? Det var ju samma sak med Yamahan så han har haft samma problem på två olika märken.

Jag tror att han helt enkelt inte har någon bra startteknik och inte heller lägger tillräckligt fokus på att träna och utvärdera starter eller att köra in kopplingen så som många andra gör efter warm up’en eller ut på uppvärmningsvarvet.

Sedan hjälper det föga att han dessutom har lite svårt att pusha på de relativt kalla däck man har under första varvet. Det finns ju tillfällen då han faktiskt får till starten men sedan blir uppkäkad på två-tre kurvor.
 
Så sorgligt. Jag blir ledsen av att se honom så.
En så skicklig och en så sympatisk förare som inte får till det. Skulle vara intressant att veta vad det är som gör sån skillnad för Morbidelli och Dovi gentemot Quarten.

Jag tror att det hela måste studeras mer ur synvinkeln ”vilken körstil passar vilken hoj”.

Vilka förare är bra på upprätt inbromsning, vända runt en näst intill stillastående hoj mitt i svängen och snabbt lyfta upp hojen så upprätt som möjligt under acceleration…? Vilka förare är bra på att gå in i sväng och genom sväng med hög hastighet…? Vilken hoj lämpar sig för ”point and shoot” och V-formade svängar…? Vilken hoj lämpar sig för U-formade svängar med hög hastighet mitt i svängen…?
 
Jag tror att det hela måste studeras mer ur synvinkeln ”vilken körstil passar vilken hoj”.

Vilka förare är bra på upprätt inbromsning, vända runt en näst intill stillastående hoj mitt i svängen och snabbt lyfta upp hojen så upprätt som möjligt under acceleration…? Vilka förare är bra på att gå in i sväng och genom sväng med hög hastighet…? Vilken hoj lämpar sig för ”point and shoot” och V-formade svängar…? Vilken hoj lämpar sig för U-formade svängar med hög hastighet mitt i svängen…?
Morbidelli var runner up 2020 så antar M1 har ändrat skepnad ordentlig sen dess då? Han hade 2019-hoj 2020 om jag minns rätt
 
Jag tror inte att någon hoj i fältet har ändrat sin grundläggande karaktär eller skepnad helt och hållet på bara en eller två säsonger. Oddsen för att någon skulle få detta att fungera är helt osannolika.

Som vanligt handlar ändringarna om små detaljer och som vanligt kan idrottspsykologin spöka för de förare som inte riktigt får till det från början och detta kan nog göra att små detaljer uppfattas som väldigt mycket större saker.

Sedan är inget av detta svart eller vitt, utan snarare en gråskala. Hur mycket är tillverkarens ansvar att anpassa hojen till förarens körstil…? Hur mycket är förarens ansvar att anpassa körstilen till hojens starka sidor…? Kan man mötas på mitten eller vid något annat nummer…?
 
Nyheter
Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

Back
Top