MotoGP 2022 #2: Pertamina Grand Prix of Indonesia

Som sofftittare tänker jag genast på Mat Oxleys (tror jag det var) artikel om Jorge Lorenzo på Honda där han via varvtiderna spekulerade i att Lorenzo bara körde 98% på Hondan, troligtvis för att undvika skador pga tillitsbrist till materialet.

Törs man spekulera i att Honda har i sammanhanget stora problem med att hojen är en vildhäst som gärna kastar av sin chaufför när den minst anar det och att Marquez trots detta verkligen försöker köra den så hårt det går? Inte roligt att vara påläggskalv alla gånger.
 
Som sofftittare tänker jag genast på Mat Oxleys (tror jag det var) artikel om Jorge Lorenzo på Honda där han via varvtiderna spekulerade i att Lorenzo bara körde 98% på Hondan, troligtvis för att undvika skador pga tillitsbrist till materialet.

Törs man spekulera i att Honda har i sammanhanget stora problem med att hojen är en vildhäst som gärna kastar av sin chaufför när den minst anar det och att Marquez trots detta verkligen försöker köra den så hårt det går? Inte roligt att vara påläggskalv alla gånger.

just i detta fallet har det väl handlat om att Marquez ännu inte kommit underfund med hur Hondan ska köras nu när 2022-modellen har balansen mer över bakhjulet och har inte den där finkänslan mellan grepp och släpp. Men ja, att han ändå överkör är ju tydligt.
 
Last edited:
Marc Marquez har ju haft otrolig tur med att undvika skador i sin karriär. För de flesta som krashat som han tidigare i karriären skulle det vara slut redan i Moto2.
Han har dock sjuk vinnarskalle och annat än ”All in” finns nog inte. Därav riskerna och skadorna nu när han inte läst av nya Hondan.

Mvh Kurt-Olsson Soffexpert i RR.
 
Hur kan man få till sådant fäste i ett regndäck?!!! Det går liksom inte att få in i skallen.
Vad har de blandat i egentligen?
Tydligen har den där banan sjukt bra grepp när det är vått. Det var tydligen nåt som de upptäckte redan med WSBK förra året.
 
Det verkar onekligen inte särskilt lovande. Hoppas bara att han tar denna nya episoden på allvar och inte ger sig tillbaka i racingen förrän han är helt läkt. Onödigt att skaffa sig livslånga handikapp för en ev fruktlös jakt på ytterligare titlar.
Gällande dubbelseendet så vetefasen när man kan anse det "helt läkt" med tanke på att det härstammar från så långt bak som 2011, när han kraschade i Malaysia (att han körde på Wilairot en vecka tidigare gjorde nog inte saken bättre för den delen), så är frågan om det nånsin blir helt läkt.
 
Gällande dubbelseendet så vetefasen när man kan anse det "helt läkt" med tanke på att det härstammar från så långt bak som 2011, när han kraschade i Malaysia (att han körde på Wilairot en vecka tidigare gjorde nog inte saken bättre för den delen), så är frågan om det nånsin blir helt läkt.
Sant. Jag tänkte mer om symtomen kan bli permanenta. Som det har varit nu har han ju ändå haft normal syn efter några månaders återställning efter de föregående två krascherna.
 
När går MMs kontrakt med Honda ut ? 2022 ?, 2023 ?, 2024 ?, ?
Vad vurpar MM med för Hjälmfabrikat på huvudet ?
 
Diskussioner pågår ju om att ta bort det helt.

Vad tror ni, kommer man ha det kvar?

FIM Grand Prix World Championship

Decisions of the Grand Prix Commission

The Grand Prix Commission, composed of Messrs. Carmelo Ezpeleta (Dorna, Chairman), Paul Duparc (FIM), Herve Poncharal (IRTA) and Biense Bierma (MSMA), assisted by Jorge Viegas (FIM President), Carlos Ezpeleta (Dorna), Mike Trimby (IRTA, Secretary of the meeting) and Corrado Cecchinelli (Director of Technology), in an electronic held on 18 March 2022, made the following decision:

Technical Regulations

EFFECTIVE SEASON 2023

MotoGP Class
RIDE HEIGHT DEVICES

During the meeting of the Commission held in Lusail on 4 March 2022 the Grand Prix Commission delegates were asked to consider two alternative proposals on this matter. Both had the objective of preventing further performance improvements and development cost increases.
After consideration of the proposals the following regulation was approved unanimously.
The use of any device that modifies or adjusts the motorcycle’s front ride height while it is moving is forbidden.
The decision of the Technical Director will be final when determining what constitutes a front ride height device; devices that only operate one-shot at the race start (i.e. “holeshot” devices) are allowed.
 
FIM Grand Prix World Championship

Decisions of the Grand Prix Commission

The Grand Prix Commission, composed of Messrs. Carmelo Ezpeleta (Dorna, Chairman), Paul Duparc (FIM), Herve Poncharal (IRTA) and Biense Bierma (MSMA), assisted by Jorge Viegas (FIM President), Carlos Ezpeleta (Dorna), Mike Trimby (IRTA, Secretary of the meeting) and Corrado Cecchinelli (Director of Technology), in an electronic held on 18 March 2022, made the following decision:

Technical Regulations

EFFECTIVE SEASON 2023

MotoGP Class
RIDE HEIGHT DEVICES

During the meeting of the Commission held in Lusail on 4 March 2022 the Grand Prix Commission delegates were asked to consider two alternative proposals on this matter. Both had the objective of preventing further performance improvements and development cost increases.
After consideration of the proposals the following regulation was approved unanimously.
The use of any device that modifies or adjusts the motorcycle’s front ride height while it is moving is forbidden.
The decision of the Technical Director will be final when determining what constitutes a front ride height device; devices that only operate one-shot at the race start (i.e. “holeshot” devices) are allowed.
Kom på en fin slogan ( tycker jag):
Ducati, too good for MotoGP !
 
Som sofftittare tänker jag genast på Mat Oxleys (tror jag det var) artikel om Jorge Lorenzo på Honda där han via varvtiderna spekulerade i att Lorenzo bara körde 98% på Hondan, troligtvis för att undvika skador pga tillitsbrist till materialet.

Törs man spekulera i att Honda har i sammanhanget stora problem med att hojen är en vildhäst som gärna kastar av sin chaufför när den minst anar det och att Marquez trots detta verkligen försöker köra den så hårt det går? Inte roligt att vara påläggskalv alla gånger.
Det är ju lite " intressant" att även årets Honda, som ju ska vara helt omgjord, fortfarande verkar lida av "highsider-syndromet".

Men än så länge så är det väl bara M. Marquez av Hondaförarna som råkat ut för det på 2022-modellen? Han var ju nära en highsider tidigare under helgen också..

Skulle faktiskt inte bli förvånad om Marquez lägger hjälmen på hyllan nu. Att ha ont i kroppsdelar är nog relativt lätt att "glömma" och bita ihop, men skallen är ju en helt annan grej.

Jag misstänker att han har haft ett mindre h*lvete under sin rehab sen 2019, även om han väljer att inte prata om det.

Här är en artikel om hockeyspelaren Johan Fransson som berättar om sviterna efter sina hjärnskakningar, Marquez lär uppleva liknande saker, det kan nog få även den tuffaste idrottsmanen att bli rädd på riktigt.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/ddWWWo/johan-franzens-tarar-var-valdigt-morka-tankar
 
När går MMs kontrakt med Honda ut ? 2022 ?, 2023 ?, 2024 ?, ?
Vad vurpar MM med för Hjälmfabrikat på huvudet ?
Hjälm var ju lät hitta på webben, bara sök.
Och hos Bike
 
Last edited:
Back
Top