MotoGP 2022 #16: Motul Grand Prix of Japan

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80, KTM 690 Duke -18.
Dags för bortamatch i Japan, Thailand, Australien och Malaysia.
Först ut är nu alltså Japan.

Tider för söndag 25/9:
Moto3 Race 05:00
Moto2 Race 06:20
MotoGP Race 08:00

Alla helgens tider från DjDiff här:

För er som har ett MotoGP-fantasy-lag kan ni gå med i League "Sporhoj.com".

Och här kan man gissa pole och vinna en Tissot-klocka.
 
Det blir att koka morgonkaffet lite tidigare på söndag men det är det värt! :tummenupp
Gillar verkligen att äta en rejäl söndagsfrukost till MotoGP.

Mitt Fantasy-lag har sedan länge fallit i spillror.
Tror inte alla mina fyra förare kommit i mål i ett enda race denna säsong. :(
Mest trist för dem såklart men lite trist för mig.

Riktigt tråkigt för Quarten senast men det blåste upp dörren till mästerskapet rejält.
Trion Aleix, Bestia och Bagnia kommer cirkla runt segern som hajar runt ett valkadaver.

Hoppas även Taka är kry nog att köra hemma-racet.
 
Har inte sett någon direkt anledning annat än ”annorlunda schema” ungefär. Jag gissar på grund av att de är i Japan och kör, så blir det mera tv-vänligt för oss européer ju senare de kör på eftermiddagen.

Sen start på fredagen…

”Friday sees our first track action, but with a different schedule to normal. Free Practice doesn’t begin until 13:15 local time, with Moto3™ up first for 40 minutes, before Moto2™ have their run out at 14:10. MotoGP™ concludes the day’s action then at 15:05, with a 1 hour 15 minute FP1.”
 
Har inte sett någon direkt anledning annat än ”annorlunda schema” ungefär. Jag gissar på grund av att de är i Japan och kör, så blir det mera tv-vänligt för oss européer ju senare de kör på eftermiddagen.

Sen start på fredagen…

”Friday sees our first track action, but with a different schedule to normal. Free Practice doesn’t begin until 13:15 local time, with Moto3™ up first for 40 minutes, before Moto2™ have their run out at 14:10. MotoGP™ concludes the day’s action then at 15:05, with a 1 hour 15 minute FP1.”
Ok, låter rimligt.
 
Ändringarna sägs vara för att det tar tid att frakta hela härligheten från Aragón till Japan.
 

Enbart för att de så kallade logistikexperterna hos Dorna vägrat lyssna på de japanska ingenjörerna…fram tills för någon vecka sedan…

Folk från Honda, Suzuki och Yamaha - som ju skickar delar och grejer mellan Europa och Japan mest hela tiden - har redan tidigt under säsongen ifrågasatt kalendern innan Japans GP. Varför lägga Japans GP veckan efter Aragon GP, när man samtidigt har en ledig helg mellan Misano GP och Aragon GP…?

De har helt enkelt varnat för att ha endast två dagar tillgängliga för en gigantisk frakt från Barcelona till Tokyo. Detta är - enligt dem - inte tillräckligt med tid och de har därför lobbat för att tidigarelägga Aragon GP.

Dorna vaknade för någon vecka sedan och responsen blev ett modifierat schema under Japans GP.
 
19(!) stycken inom 1 sekund på FP1.

Ställ klockan för Söndag morgon redan nu för detta blir årets bästa race. :)
 
Man saknar ju Suzuka, men det här kan bli riktigt bra!
 
Finns det någon regel som säger att en förare skall ges tillfälle till Z antal minuters träning på en bana innan det blir rejs? Och räknas kval som rejs, cykelhjälmarna måste ju vara på i depån?
(Jag förmodar att det inte finns någon gräns…)
 
Finns det någon regel som säger att en förare skall ges tillfälle till Z antal minuters träning på en bana innan det blir rejs? Och räknas kval som rejs, cykelhjälmarna måste ju vara på i depån?
(Jag förmodar att det inte finns någon gräns…)
Man är ju, oftast, mån om förarnas säkerhet men jag vet inte om det finns någon regel eller om teamen och RD tar besluten tillsammans?
Sen vill man ju också det bästa för fansen.

Imorgon ska det tydligen vara torrt igen.
Rins, Vinales och Aleix pratade om hur svårt det blir att välja däck med så lite träning i torrt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top