MotoGP 2022 #15: Gran Premio Animoca Brands de Aragón

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Men positivt att Cal klarade sig så bra i detta race och håller sig Bastianini bara lite mer på hjulen lär ju nästa säsong bli högst intressant. Aleix är ju så rolig att se i detta skede av karriären, han ger i alla fall intryck av att stortrivas. Vinales glömmer nog gärna detta race.

Jaja, nu blir det spännande med återstående tävlingar, så mycket vet vi i alla fall?
Att en 36-årig testförare på inhopp i ett satellit-team blir bästa Yamaha med tio sekunders marginal är sannerligen inte snyggt för övriga inblandade. Men det är väldigt kul att ha honom tillbaka som så och han är uppenbarligen skicklig.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Att en 36-årig testförare på inhopp i ett satellit-team blir bästa Yamaha med tio sekunders marginal är sannerligen inte snyggt för övriga inblandade. Men det är väldigt kul att ha honom tillbaka som så och han är uppenbarligen skicklig.
Vilket osökt för in en på vad som hänt med Morbidelli? :va
Det var inte länge sedan jag såg honom som en av griddens bästa förare.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vilket osökt för in en på vad som hänt med Morbidelli? :va
Det var inte länge sedan jag såg honom som en av griddens bästa förare.
Man undrar ju. Men jag klandrar inte honom ensam, det finns ett team bakom och det vore svinintressant att få lite inblick i hur det jobbas bakom ridåerna.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Enligt BTSport hade Cal uttryckt att han inte kunde hitta en bekväm förarställning på hojen. De hade testat ett otal olika kombinationer men inte hittat nåt. Det spekulerades i att det kanske skulle behövas en större förändring, men att man knappast bygger om hojen så pass drastiskt när den passar alldeles utmärkt för FQ20.
Kanske kan vara så att samma problem med att hitta en bekväm förarställning är en delorsak till att de andra Yamaha-förarna har svårt att prestera?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Enligt BTSport hade Cal uttryckt att han inte kunde hitta en bekväm förarställning på hojen. De hade testat ett otal olika kombinationer men inte hittat nåt. Det spekulerades i att det kanske skulle behövas en större förändring, men att man knappast bygger om hojen så pass drastiskt när den passar alldeles utmärkt för FQ20.
Kanske kan vara så att samma problem med att hitta en bekväm förarställning är en delorsak till att de andra Yamaha-förarna har svårt att prestera?

Samtidigt har väl Honda på ett föredömligt sätt demonstrerat vad som händer när man bara ser till att fixstjärnan är nöjd.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Enligt BTSport hade Cal uttryckt att han inte kunde hitta en bekväm förarställning på hojen. De hade testat ett otal olika kombinationer men inte hittat nåt. Det spekulerades i att det kanske skulle behövas en större förändring, men att man knappast bygger om hojen så pass drastiskt när den passar alldeles utmärkt för FQ20.
Kanske kan vara så att samma problem med att hitta en bekväm förarställning är en delorsak till att de andra Yamaha-förarna har svårt att prestera?
Samtidigt har inte Cal kört Yamahan sen typ 2013?

Jag tänker att från 2020 när Franco vann tre race till 2021/2022 när han körde riktigt dåligt så kan inte hojen ändrat speciellt mycket i sittposition.

Fabio är 177cm lång, Franco är 176cm lång och Cal är 170cm lång.
Inga större skillnader i längd, men kanske funkar hojen bättre om man är lite längre, vad vet jag.
 
Last edited:

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Tänkte också på att Cal verkligen är en värdemätare för Yamaha. Om han kan göra ett inhopp efter så pass lång frånvaro och prestera på det sättet så kan inte hojen vara allt för dålig. Lutar då istället åt att Morbidelli gravt underpresterar, frågan är varför? Motivation? Självförtroende efter skadan? Att hojen inte passar honom tror jag inte på, den har väl trots allt inte genomgått någon revolutionerande förändring sen Franco utmanade Mir om titeln för två år sedan.

Funderar också på ride-height devises, kanske är det just sådana saker som Marcs krasch med Nakagami som kan få dem förbjudna. Säkerhetsargument brukar ju kunna ha genomslagskraft
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Samtidigt har inte Cal kört Yamahan sen typ 2013?

Jag tänker att från 2020 när Franco vann tre race till 2021/2022 när han körde riktigt dåligt så kan inte hojen ändrat speciellt mycket i sittposition.

Fabio är 177cm lång, Franco är 176cml lång och Cal är 170cm lång.
Inga större skillnader i längd, men kanske funkar hojen bättre om man är lite längre, vad vet jag.
Du var snabbare ? tänker samma
 
  • Gilla
Reaktioner: P-E

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Är han inte testförare för Yamaha?
Jo, men han har inte tävlat med Yamaha sen 2013 och blev testförare 2021, så han har nog inte kört jättemycket med den. Men samtidigt så bör sittställningen ha varit ett problem för honom även 2021, så lite märkligt att han lyfter det nu.

Jag vet inte vad det är, men att vara så långt efter Fabio känns som att det är mer ett fel hos honom än på hojen. Han kanske är omotiverad, ledsen för att Rossi slutat eller bara tröttnat på att köra hoj.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Fortsätter det så här kommer det bli tre mer eller mindre bortkastade år på Morbidelli. Har man åtta förare på griden så kan man säkert anse sig ha råd till det men Yamaha som har fyra och snart bara två?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fortsätter det så här kommer det bli tre mer eller mindre bortkastade år på Morbidelli. Har man åtta förare på griden så kan man säkert anse sig ha råd till det men Yamaha som har fyra och snart bara två?
Har jag inte ens tänkt på. :tummenupp
Frågan är ju hur mycket tålamod Yamma har?
Så länge man har alien-Quarten har man ju lite buffert men har man bara två förare vill man nog att båda presterar.

Nåja, jag gillar Morbidelli så hoppas han hittar formen snart. :)
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Bästa resultat för Franco i år är en sjundeplats och näst bästa en elfte, det är alldeles för dåligt för en fabriksförare. Förra året kan man ju känna att han kan ursäktas av skadan. Sen verkar ju roadracingförare generellt vara mycket mindre påverkade av benskador än överkroppsskador. Borde vara något som sitter i huvudet.
Känns tyvärr som om det vore mycket mer spännande att se Toprak på den hojen nästa år.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top