MotoGP 2022 #11: Motul TT Assen

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Lin Jarvis har protesterat i ett öppet brev (eftersom straffet inte kan överklagas). Han jämför med liknande incidenter under årets MotoGP som inte åsamkat den vållande något straff. Jag är benägen att hålla med - det har varit flera krascher orsakade av för mycket iver i alla klasserna, en del får straff - andra inte.
Vad jag kunde se på repriserna så fanns det plats på insidan och Quarten laddade inte som en störtbombare. Fick ex. Nakagami något straff för att han fällde Bagnaia?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Att straffen verkar utdömas lite random är ju ingen nyhet direkt. :)
Inte minst...hrm...Marc...hrm kom ju undan med en hel del...

RD skriver så här i sin förklaring till Taka's icke-straff:
The established threshold for such incidents to incur a penalty is for a rider to clearly be seen carrying much too much speed, with no reasonable expectation of making the corner.

Det kan man ju diskutera i båda fallen kanske?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Visst, det är alltid tråkigt när en förare får sitt race förstört på grund av en annan förares manöver. Men det är ju samtidigt en del av sporten.

Som vanligt kan ingen beskylla RD för att hålla en konstant linje och det blir ju inte bättre av att de själva känner sig tvingade till en motivering som inte tillför något.

RD = Random Decisions…?
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Aleix hade kanske vunnit racet med tanke på farten han hade. Men ändå var det han själv som tjänade mest på Qs manöver. Tog han in 10p i mästerskapet?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Aleix hade kanske vunnit racet med tanke på farten han hade. Men ändå var det han själv som tjänade mest på Qs manöver. Tog han in 10p i mästerskapet?
Så är blev det ju.
Men om Quarten inte knuffat Aleix Så kanske Aleix vunnit och Quarten kanske hade kraschat ändå.
Om inte om fanns...:)
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Jag tycker inte heller att omkörningsförsöket i sig var vårdslöst om än ambitiöst. Efter att ha kollat på reprisen flera gånger så anser jag att det finns plats för en omkörning. Kanske tar Fabios hand (och broms) i Aleix arm precis vid omkörningen?, vilket skulle ha kunnat orsaka låsning av framhjulet. Bedöm själva. https://www.youtube.com/watch?v=muBb1GhPvgo
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Lin Jarvis och Quarten om straffet.

De dom hakar upp sig på verkar inte vara straffet i sig utan bristen på konsekvens.
Dom är nog ombord på Alatalos utmärkta definition av RD. :hihi
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag tycker inte heller att omkörningsförsöket i sig var vårdslöst om än ambitiöst. Efter att ha kollat på reprisen flera gånger så anser jag att det finns plats för en omkörning. Kanske tar Fabios hand (och broms) i Aleix arm precis vid omkörningen?, vilket skulle ha kunnat orsaka låsning av framhjulet. Bedöm själva. https://www.youtube.com/watch?v=muBb1GhPvgo
Hm, sett uppifrån skulle det kunna vara så.
När man ser dem framifrån på klippet tycker jag det ser ut som hjulet viker innan Quarten är ikapp Aleix.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Riktigt jävla snygg uppkörning, synd att det är sommarlov nu när han lärt sig hur hårt han måste pusha för att vara med så han kanske hinner glömma den känslan till omstarten, tyckte den hojen och däcken såg ut att få bekänna färg på riktigt emellanåt!

Typ som när de bästa tar ut det sista i en fight, någon som minns Marc/Rossi på assen det året dom inte var vänner längre?
Då var det nästan avåkning i varje böj när det drog ihop sig...

Hårt straff, sett betydligt värre som går ostraffat förbi men så är det när de synligaste hamnar i blickfånget, "något måste göras"....
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Rossis uppkörning 2015 i Valencia tycker jag inte räknas
Rossis sista plats till fjärde i Valencia 2015 måste väl också höra till det bästa som gjorts i race-väg?

Nja, där släppte väl ändå hälften av förarna förbi Rossi för att ge honom en ärlig chans.
——

Om RD håller den här linjen med att bestraffa misslyckade omkörningsförsök genom att bomba in alldeles för fort på insidan av en förare så ser jag inga större problem med bestraffningen. Det har varit alldeles för många såna försök, som inte borde räknas tillhöra racingen, som inte har fått straff. Jag tycker att FQs satsning den här gången var helt åt helvete för ambitiös och det fanns inte utrymme för honom med den vinkeln och farten han hade. Att RD har gjort fel förut är ingen utgångspunkt för att fortsätta släppa förbi sånt här.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Rossis uppkörning 2015 i Valencia tycker jag inte räknas


Nja, där släppte väl ändå hälften av förarna förbi Rossi för att ge honom en ärlig chans.
——

Om RD håller den här linjen med att bestraffa misslyckade omkörningsförsök genom att bomba in alldeles för fort på insidan av en förare så ser jag inga större problem med bestraffningen. Det har varit alldeles för många såna försök, som inte borde räknas tillhöra racingen, som inte har fått straff. Jag tycker att FQs satsning den här gången var helt åt helvete för ambitiös och det fanns inte utrymme för honom med den vinkeln och farten han hade. Att RD har gjort fel förut är ingen utgångspunkt för att fortsätta släppa förbi sånt här.
Lite det som blir problemet när de inte är konsekventa, var går gränsen?
Är det när "fel" kille/tjej bombar om eller när "rätt" kille/tjej blir uttagen?

Är det "tillåtet"(ostraffat)för andra så kommer man ju agera därefter och köra på minimala marginaler för de har ju visat vad som är tillåtet för andra....

Straffa alla eller ingen, inte svårare än så tycker jag.

Tja förresten, kör du något än?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Lite det som blir problemet när de inte är konsekventa, var går gränsen?
Är det när "fel" kille/tjej bombar om eller när "rätt" kille/tjej blir uttagen?

Är det "tillåtet"(ostraffat)för andra så kommer man ju agera därefter och köra på minimala marginaler för de har ju visat vad som är tillåtet för andra....

Straffa alla eller ingen, inte svårare än så tycker jag.

Tja förresten, kör du något än?
Jag håller med och jag som proffstyckare i soffan tycker att det borde vara lättare att vara konsekvent i sin bedömning.

När pandemin kom behövde jag sälja allt då jag förlorade jobbet. Men någonstans i framtiden ser jag gärna en comeback på något sätt :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Bristen på konsekvens är värre än att faktiskt straffa någon.
I mina ögon är Taka's bowling värre än Quartens försök.
Sen vill jag inte att man straffar så att förare känner att de inte vågar försöka köra om.
Men jag vill heller inte att man ska kunna ta ut en av sina värsta konkurrenter utan straff.
Jag, och säkert alla andra här, är glad att jag inte sitter i RD. :hihi
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Förstår till fullo Fabios och Yamahas frustation, racedirection måste verkligen bättra sig vad gäller att vara konsekvent i sin bedömning. Det känns ju helt random hur de kommer att dömma.

Minst fem förare sa att Nakagami hade alldeles för hög fart för att ha en chans att kunna stanna i tid när han tog ut Rins och Bagnaia. Var är logiken i att han gick helt ostraffad från den fadäsen, men Quartoraro får en ride through för en mindre farlig manöver...

Det sjukaste var ändå när Jack Miller medvetet prejade Joan Mir mitt på rakan förra året under rejset i Quatar, då de hade varit ihop några gånger tidigare och Jack lackade ur, Miller fick ingen bestraffning...

MotoGP borde kolla på NHL när det gäller att vara konsekvent i sina bedömningar, nu är det ett skämt..
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Bristen på konsekvens är värre än att faktiskt straffa någon.
I mina ögon är Taka's bowling värre än Quartens försök.
Är det alltid samma individer i Race Direction oavsett var i världen man tävlar? Om inte är det förståeligt att bedömningen varierar.
Men är det överallt samma gubbar/tanter kan man kräva att de med hjälp av sin erfarenhet och allt videomaterial som numera finns behandlar incidents (svenskt ord?) mer konsekvent.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Är det alltid samma individer i Race Direction oavsett var i världen man tävlar? Om inte är det förståeligt att bedömningen varierar.
Men är det överallt samma gubbar/tanter kan man kräva att de med hjälp av sin erfarenhet och allt videomaterial som numera finns behandlar incidents (svenskt ord?) mer konsekvent.
Ja, jag tror det är samma personer som utdömer straffen.
Jag tror också att man separerade RD från straffen för några år sedan för att minska Dornas inblandning.
Nu är det "FIM MotoGP Stewards Panel" som utdelar straffen.
Nån som är bättre att googla än mig kanske hittar namnen också. :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det många i MotoGP-depån hakar upp sig på är skillnaden i bedömning mellan just Nakagami och Quartararo.

Om båda omkörningsförsök bedöms vara optimistiska eller rent av vårdslösa så inträffar ju Quartararo’s försök trots allt på en lite lämpligare plats…Fältet är redan någorlunda utdraget och ifall något går åt h-vete så påverkar det bara en förare.

Nakagami’s försök däremot, under inbromsning in i första böj med hela fältet samlat runt omkring…risk för bowling är ju bara förnamnet…
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det många i MotoGP-depån hakar upp sig på är skillnaden i bedömning mellan just Nakagami och Quartararo.

Om båda omkörningsförsök bedöms vara optimistiska eller rent av vårdslösa så inträffar ju Quartararo’s försök trots allt på en lite lämpligare plats…Fältet är redan någorlunda utdraget och ifall något går åt h-vete så påverkar det bara en förare.

Nakagami’s försök däremot, under inbromsning in i första böj med hela fältet samlat runt omkring…risk för bowling är ju bara förnamnet…
Jo, detta tyckte jag mer var en stoner-rossi grej, inte mycket att snyfta över, sådant som händer när man utvecklar reglementet så alla hojar blir uniforma och det är små skillnader över hela banan.
Man får utnyttja de små övertagen man har och hoppas på att konkurrenten inte har den perfekta ingången just när man ska förbi....

"Your ambition outweight your talent" var det va? :D
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top