MotoGP 2021 #3: Grande Prémio 888 de Portugal

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ser ut som om Fabio sitter bra på yamahan i år.
Och Marc är ett unikum. De andra får se till att plocka så mycket poäng de kan innan han hittar formen igen. Det blir nog inte en lång väntan tills han står på toppen av podiet. Han såg glad ut över att köra igen med.
Det verkar dock som mark har skapliga bekymmer med sin arm efter målgången lät han armen hänga och vinkade med den andra, tror han har skaplig värk.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När jag läser Kratoz # 44
Citat Står sexa på gridden.
Men armen är uppenbart ett orosmoment då han skakar, klämmer och masserar.
slut Citat mycket vaket observerat Kratoz :tummenupp
Och läser länken i # 57 igen Kratoz, tack
https://www.crash.net/motogp/news/9...ream-finish-13s-incredible-explosion-emotions
så är det ju uppenbart att MM inte är fullt frisk. Högerarmen är inte i normal form och MM klarar inte att motstyra i högerkurvorna som han klarade förr.
Så därför kan t.ex. Mir smita förbi på insidan i en högerkurva.
Och nu måste MM begränsa MC körning mellan loppen till ingenting (ingen motocross träning hemma t.ex) och begränsa träningen till 4 ggr mellan loppen, som jag förstår för ge armen tid att återhämta sig efter varje träning (dvs max 2 ggr / vecka av armen ? om jag fattat rätt, min anm.)
Den trista sanningen är att MMs arm inte är fullt återställd den 18 april 2021, 9 månader efter MM bröt armen den 19 Juli 2020. :cry:
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det verkar dock som mark har skapliga bekymmer med sin arm efter målgången lät han armen hänga och vinkade med den andra, tror han har skaplig värk.
Jo, han har ju besvär, men om han kommer sjua när han känner sig bortkommen, och inte kan svänga höger ordentligt, och inte har styrkan i armen än, och inte kört ett helt race sedan 2019... Han kommer bli snabbare, och med tanke på hur fort han lärt sig tidigare är det nog mest en fråga om tid innan han lär sig köra runt besvären med högerarmen.
Så, därav min kommentar. I fjol var alla ganska jämna och tog poäng hela tiden. Händer det i år igen så kommer Marquez ha en halv säsong på sig att komma i form för att ta titeln. Och det tror jag inte är helt orimligt att han kommer kunna göra.
Han har ju med all önskvärd tydlighet visat att man inte ska räkna ut honom under hans tid i serien.
Sedan är han väl inte en förare jag hejar på, men han är en sällan skådad talang.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jo, han har ju besvär, men om han kommer sjua när han känner sig bortkommen, och inte kan svänga höger ordentligt, och inte har styrkan i armen än, och inte kört ett helt race sedan 2019... Han kommer bli snabbare, och med tanke på hur fort han lärt sig tidigare är det nog mest en fråga om tid innan han lär sig köra runt besvären med högerarmen.
Så, därav min kommentar. I fjol var alla ganska jämna och tog poäng hela tiden. Händer det i år igen så kommer Marquez ha en halv säsong på sig att komma i form för att ta titeln. Och det tror jag inte är helt orimligt att han kommer kunna göra.
Han har ju med all önskvärd tydlighet visat att man inte ska räkna ut honom under hans tid i serien.
Sedan är han väl inte en förare jag hejar på, men han är en sällan skådad talang.
Jag sträcker mig till att han utvecklades till MotoGPs totalt överlägsne förare. Resultatet 2019 med 12 segrar och 6 2a placeringar på 19 lopp är ju som jag ser det otroligt bra.
Speciellt när han sitter på en av MotoGPs sämre hojar.
Det är ju bara att se vad teamkamraterna åstadkom på Honda 2020 och jämföra med de övriga fabrikaten.
Tom med Michele Pirro på Ducati. Genomsnitts poäng för förarna 2020: Suzuki 155 poäng. Yamaha 124 p. KTM 94 poäng, Ducati 69 poäng, Honda 62 poäng, Aprilia 27 poäng. För de två bästa förarna 2020 genomsnitt
Suzuki 155 poäng. Yamaha 145 p. KTM 130 poäng, Ducati 134 poäng, Honda 95 poäng, Aprilia 27 poäng.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag sträcker mig till att han utvecklades till MotoGPs totalt överlägsne förare. Resultatet 2019 med 12 segrar och 6 2a placeringar på 19 lopp är ju som jag ser det otroligt bra.
Speciellt när han sitter på en av MotoGPs sämre hojar.
Det är ju bara att se vad teamkamraterna åstadkom på Honda 2020 och jämföra med de övriga fabrikaten.
Tom med Michele Pirro på Ducati. Genomsnitts poäng för förarna 2020: Suzuki 155 poäng. Yamaha 124 p. KTM 94 poäng, Ducati 69 poäng, Honda 62 poäng, Aprilia 27 poäng. För de två bästa förarna 2020 genomsnitt
Suzuki 155 poäng. Yamaha 145 p. KTM 130 poäng, Ducati 134 poäng, Honda 95 poäng, Aprilia 27 poäng.
Det är ju möjligt att Honda har fältets bästa hoj, men det kräver en av de där magiska förarna som kommer förbi nån gång vart tjugonde år för att lyckas köra den. Det kommer vi bara få se om Marquez sätter sig på nåt annat fabrikat när han är i toppform. Men nog är Marquez en särtalang bland särtalanger, det går inte förneka.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är ju möjligt att Honda har fältets bästa hoj, men det kräver en av de där magiska förarna som kommer förbi nån gång vart tjugonde år för att lyckas köra den. Det kommer vi bara få se om Marquez sätter sig på nåt annat fabrikat när han är i toppform. Men nog är Marquez en särtalang bland särtalanger, det går inte förneka.
Har Honda fältets bästa hoj så har Honda tydligen de sämsta förarna med undantag av MM. !
Siffrorna talar för sig själv.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har Honda fältets bästa hoj så har Honda tydligen de sämsta förarna med undantag av MM. !
Siffrorna talar för sig själv.
Inte nödvändigtvis, det beror väl lite på vad man menar med "bäst". Det jag avser är "hojen som kan prestera bäst i rätt händer." snarare än "lättast att köra fort."
Marquez är ju något i särklass, så det är inte omöjligt att det är fallet. Hojen kanske är bäst, men inte ens majoriteten av världens elit har förmågan att köra den. Sedan är ju inte det särskilt hållbart i längden, om så är fallet. Vilket med all önskvärd tydlighet bevisades förra säsongen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hojen kanske är bäst, men inte ens majoriteten av världens elit har förmågan att köra den. Sedan är ju inte det särskilt hållbart i längden, om så är fallet. Vilket med all önskvärd tydlighet bevisades förra säsongen.
Håller med. MMs beskrivning Citat:
This was very hard because as soon as I went into the corners, I was not able to do other lines.
slut citat från
https://www.crash.net/motogp/news/9...ream-finish-13s-incredible-explosion-emotions
Det här är nått jag upplevt med Busan. Superstabil men har blivit bättre sedan jag höjt den 30mm bak och sänkt den 18 mm fram.
Nu kan jag motstyra till en tajtare kurva om jag behöver i en sväng. Men jag får ta i allt jag vad jag orkar.
Så jag gissar Hondas MotoGP hoj är superstabil.
Och fodrar att man verkligen orkar ta i för att tajta upp ett spår i en kurva.
Jag tror MM har varit MotoGPs starkaste förare. Och den superstyrkan har varit en del av förklaringen till alla hans "otroliga" räddningar.
Att han orkat hålla uppe och trycka upp hojen med benet, knäet och armarna när framhjulet släppt.
Men nu har MM inte den styrkan längre. Jag hoppas han kan återfå den styrkan.
Annars får MM glädja sig över vad han åstadkommit redan.
Den 2 Maj får vi se hur det går. Om armen tålde MotoGP 18 April, MM bättrar på 7e placeringen.
Eller om MotoGP 18 April var för tidigt, MM får ett sämre resultat än 7a i Jerez.
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Ducati rear holeshot device in action - YouTube

Kan någon förklara hur det fungerar när han sänker cykeln?, har inte sett det förut.
Det är en mekanisk funktion som förarna kan styra från styret. Nu är den vad jag har förstått automatiserad på fabrikshojarna. Det är ett länkage till bakdämparen som sänker cykeln och om jag förstått det rätt rätas det ut i bromsningen. Detta kan säkert Alatalo förklara hundra gånger bättre.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Rabat hoppar in och ersätter Martin hos Pramac. Spännande?... Obs ironi
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är en mekanisk funktion som förarna kan styra från styret. Nu är den vad jag har förstått automatiserad på fabrikshojarna. Det är ett länkage till bakdämparen som sänker cykeln och om jag förstått det rätt rätas det ut i bromsningen. Detta kan säkert Alatalo förklara hundra gånger bättre.

Det kan jag inte kommentera, men hela grejen med "start devices", "holeshot devices" och allt annat de kallas är naturligtvis att sänka motorcykelns tyngdpunkt och därmed minska dess tendens att vilja göra en wheelie. En del gör detta genom att sänka hojen fram, en del gör detta genom att sänka hojen bak och en del gör både och.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det kan jag inte kommentera, men hela grejen med "start devices", "holeshot devices" och allt annat de kallas är naturligtvis att sänka motorcykelns tyngdpunkt och därmed minska dess tendens att vilja göra en wheelie. En del gör detta genom att sänka hojen fram, en del gör detta genom att sänka hojen bak och en del gör både och.
Eftersom jag inte kan något har jag undvikit ämnet men jag har sett det på crosstävlingar för motionärer, han tryckte ihop gaffeln och fixerade den en bit ner. När cykeln uiilar vid start så släpper spärren när framhjulet dunsar i backen.
Det verkar funka för jag tror den killen tog starterna hela dagen.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Det kan jag inte kommentera, men hela grejen med "start devices", "holeshot devices" och allt annat de kallas är naturligtvis att sänka motorcykelns tyngdpunkt och därmed minska dess tendens att vilja göra en wheelie. En del gör detta genom att sänka hojen fram, en del gör detta genom att sänka hojen bak och en del gör både och.
Tänkte inte så långt men det är klart att du inte kan kommentera något om det då det är individuella lösningar för varje tillverkare. Ni har ganska hårda sekretessavtal misstänker jag? Är Ni placerade hos vissa stall eller jobbar Ni med flera? Antar att moto3 och moto2 får dela på fjädringsmekaniker medans varje förare/stall har en dedikerad i motogp?
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Tänkte inte så långt men det är klart att du inte kan kommentera något om det då det är individuella lösningar för varje tillverkare. Ni har ganska hårda sekretessavtal misstänker jag? Är Ni placerade hos vissa stall eller jobbar Ni med flera? Antar att moto3 och moto2 får dela på fjädringsmekaniker medans varje förare/stall har en dedikerad i motogp?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tänkte inte så långt men det är klart att du inte kan kommentera något om det då det är individuella lösningar för varje tillverkare. Ni har ganska hårda sekretessavtal misstänker jag? Är Ni placerade hos vissa stall eller jobbar Ni med flera? Antar att moto3 och moto2 får dela på fjädringsmekaniker medans varje förare/stall har en dedikerad i motogp?

För att svara på frågorna i tur och ordning:

Branschen använder normalt så kallade NDA-avtal (= Non Disclosure Agreement), vilket ungefär innebär att man känner till de av varandras hemligheter som krävs för att ett samarbete ska fungera, men att man också signerat avtal om att inte föra informationen vidare.

Allt i MotoGP-depån som inte heter KTM eller NTS.

Fabriksteam inom MotoGP har normalt en fjädringstekniker per förare. Satellitteam inom MotoGP har normalt en fjädringstekniker på två förare. Vissa Moto2 team har samma deal som satellitteam i MotoGP. De flesta Moto2 och Moto3 team "delar" på ett antal fjädringstekniker.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Så jag gissar Hondas MotoGP hoj är superstabil.
Och fodrar att man verkligen orkar ta i för att tajta upp ett spår i en kurva.
Jag tror MM har varit MotoGPs starkaste förare. Och den superstyrkan har varit en del av förklaringen till alla hans "otroliga" räddningar.
Hondan är ”superstabil” och MM har ”superstyrka”. Det har du lärt dig av erfarenheter med din Suzuki Hayabusa?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hmm...med tanke på att en MotoGP-hoj väger 157 kg så skulle jag nog inte göra några närmare jämförelser av stabilitet med en dubbelt så tung Suzuki Hayabusa...

Masströghet är en av de mest fundamentala parametrarna för stabilitet, på samma lista som axelavstånd, försprång och aerodynamiska fenomen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top