MotoGP 2020 Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana (Valencia 2)

Jamen det känns väl bra, anno 2020, året då ta mig tusan allt kan hända! Och grattis Kratoz, bra tippat :)

Suzuki - första titeln under fyrtaktseran. Morbidelli tar racet i fight med Miller. PEsp förtjänar nästan sin första seger vid det här laget, men Nakagami har ju verkligen hittat farten nu!

Frågan inför nästa säsong - är det verkligen en uppgradering att hamna i ett fabriksteam i dessa dagar? :)

Verkligen en kul säsong, men samtidigt och utan att förta något från någon - MM saknas i nuvarande getingbo, hoppas han kan komma tillbaka utan alltför stora men till nästa säsong.

Det är bara att lyfta på hatten - även vi tittare är vinnare denna säsong :tummenupp
 
Mir hade vad jag såg de största polisongerna (visserligen knappt synliga men ändå) av alla intervjuade. :D
Är väl förklaringen !? :)
 
What a champ! Mentaliteten som krävs för att bli mästare!

Fabio raka motsatsen, föll som ett korthus.

Franco ser bara bättre och bättre ut, en riktig titelkandidat för framtiden.

Miller, fortsätt nu att leverera den här typen av race där dina däck håller hela vägen!

KTM gör det riktigt bra igen, 3 hojar i top 10 för andra helgen i rad, knappast någon slump. Hojen har blivit bra och förarna levererar.

Lite synd om Taka! Men han verkar ha otur eller bli nervös när det väl gäller. Han såg ju uppenbart snabb ut så farten finns där. Undrar om de plockar upp honom till Repsol om Marquez inte återvänder?
 
I kväll blir det nog en bira eller tolv...

bd54a277d463f233a8c5c18882eccdf9.jpg
 
Jäkligt bra race!
Blir framförallt spännande med 4 poängs skillnad på Morbidelli och Rins inför sista omgången, hade varit helt fantastiskt om Suzuki tar första och andraplats i mästerskapet :D
 
Iskallt av Miller att fajtas lite i slutet, och ännu säkrare av Morbi att vägra låta sig falla för trycket. Trevlig söndag, saknade lite publik och ståhej men det löser nog Suzuki själva ;)
 
Kan vi kröna race direction/motogp stewards som 2020 års största skämt nu? Att Arenas inte fick nån bestraffning är helt obegripligt. Inkonsekvent är ledordet för årets RD/stewards.

Vissa blir av med pallplatser/positioner pga att de varit utanför banan på sista varvet, vissa inte. Zarco/Pol-olyckans konsekvenser vs Pol/Oliviera-olyckans brist på konsekvenser trots att de var likartade (IMHO är båda racing incident). Och nu kan alltså Arenas åka runt och mucka med resultaten i ett race och även försöka att direkt sabotera resultatet för sin främsta konkurrent i totalen, helt utan bestraffning. Helt sjukt.
 
Väldigt kul att Suzuki och Mir tog det!

Franco och Miller visar verkligen att dom är framtiden samtidigt som Qvarten är väldigt ojämn.

Miller tycker jag tagit ett steg till i sitt racecraft då han tidigare gått all in hela tiden men nu tydligt hade en plan på att vänta ut Franco och hans däck. Franco i sin tur verkar kunna utnyttja yamahas styrkor att med fritt framför så blir kurvhastigheten inte lidande och ger otroligt jämna snabba varvtider.

Nästa rejs tror jag dock att Miller eller Pol tar då Portimaos raka kommer slakta yamma och i viss mån Suzuki.
 
Kan vi kröna race direction/motogp stewards som 2020 års största skämt nu? Att Arenas inte fick nån bestraffning är helt obegripligt. Inkonsekvent är ledordet för årets RD/stewards.

Vissa blir av med pallplatser/positioner pga att de varit utanför banan på sista varvet, vissa inte. Zarco/Pol-olyckans konsekvenser vs Pol/Oliviera-olyckans brist på konsekvenser trots att de var likartade (IMHO är båda racing incident). Och nu kan alltså Arenas åka runt och mucka med resultaten i ett race och även försöka att direkt sabotera resultatet för sin främsta konkurrent i totalen, helt utan bestraffning. Helt sjukt.

Jag har inte sett det racet men nu måste jag göra det. :)

Annars har du rätt i att RD har haft en del tveksamheter för sig.

Det här är Miller, såvitt jag ser, ute på grönt i kurva ett på sista varvet.
1:15:36 in i MotoGP's race video.
OM man nu skall tappa en plats för grönt på sista varvet, räknar man med att han gjorde det iaf eftersom han kom tvåa? :va
Skärmklipp.PNG
 
Jag har inte sett det racet men nu måste jag göra det. :)

Annars har du rätt i att RD har haft en del tveksamheter för sig.

Det här är Miller, såvitt jag ser, ute på grönt i kurva ett på sista varvet.
1:15:36 in i MotoGP's race video.
OM man nu skall tappa en plats för grönt på sista varvet, räknar man med att han gjorde det iaf eftersom han kom tvåa? :va
View attachment 457156

Det som slängts runt i media är att om man inte kan påvisa att det tydligt var en nackdel (alternativt att man gav tillbaka platsen) när man åkte utanför så åker man på en bestraffning. Miller tappade position och mark pga den manövern.

I första Moto3-racet i Aragon så jagade Jaume Masia Raul Fernandez och på rakan så vägrade han släppa av och åkte på det gröna. De vill hävda att han blev uttryckt, men jag skulle nog tycka att han kunde släppt av för att inte åka utanför. Det var ju inte som att det var i en kurva och han inte hade ngt val. Nu fick han en klar fördel - han kunde hålla fullt istället för att släppa av.
 
Det som slängts runt i media är att om man inte kan påvisa att det tydligt var en nackdel (alternativt att man gav tillbaka platsen) när man åkte utanför så åker man på en bestraffning. Miller tappade position och mark pga den manövern.

I första Moto3-racet i Aragon så jagade Jaume Masia Raul Fernandez och på rakan så vägrade han släppa av och åkte på det gröna. De vill hävda att han blev uttryckt, men jag skulle nog tycka att han kunde släppt av för att inte åka utanför. Det var ju inte som att det var i en kurva och han inte hade ngt val. Nu fick han en klar fördel - han kunde hålla fullt istället för att släppa av.

:tummenupp

Låter lite som Pol-MIller-incidenten som det skrevs en del om i Styria-tråden.
 
Det som slängts runt i media är att om man inte kan påvisa att det tydligt var en nackdel (alternativt att man gav tillbaka platsen) när man åkte utanför så åker man på en bestraffning. Miller tappade position och mark pga den manövern.

I första Moto3-racet i Aragon så jagade Jaume Masia Raul Fernandez och på rakan så vägrade han släppa av och åkte på det gröna. De vill hävda att han blev uttryckt, men jag skulle nog tycka att han kunde släppt av för att inte åka utanför. Det var ju inte som att det var i en kurva och han inte hade ngt val. Nu fick han en klar fördel - han kunde hålla fullt istället för att släppa av.

Detta problemet hade ju lösts så enkelt om den gröna asfalten istället varit gräs som det var förut. Gissar att förarna haft lite mer respekt i inbromsningen då...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top