MotoGP 2019: SHARK Helmets Grand Prix de France

Det där är ju VÄLDIGT intressant! Jag har alltid fått höra att när jättesnabba förare LÄTT kör förbi mig i slutet på Anderstorpsrakan så beror det på att "De har ju sååååååå mycket högre utgångsfart än du har ut på rakan, och den farten har de med sig hela rakan. Vettu!"
Och med den vetskapen... att de bästa i Moto2 (som BORDE ha ganska bäst utgångsfart på rakan) inte ALLS är snabbast i slutet på rakan, så börjar i alla fall jag undra....:va:va:va

Ligger du bakom och han/hon försvinner ifrån dig är det effekt/vikt, ligger han bakom och sveper förbi kan det vara en rejält mycket bättre utgång, eller effekt...

Sen hänger det ju en del på vilken bana man talar om med, möjligt att anderstorp är en sådan där de snabbaste oxå har högst toppfart i slutet på rakan, kanske är den set-up som lönar sig bäst. :)
 
Mot kunskap om samband mellan låg toppfart och bra varvtider.

Ok, trodde det handlade om "rossi-bashing"! :D

Kortaste vägen i så hög hastighet som möjligt tror jag! :D

Allt är ju en kompromiss mellan banan och hur bra man passar på den tillsammans med det material man har och strategi, är det en bana med mållinjen långt ner på rakan kan det vara en fördel att kunna vara snabb i de sista sektionerna och med hög toppfart, kortare till mållinjen så kanske det finns annat som är viktigare som att vara snabb i en sektion där det går att passera exempelvis även fast man förlorar lite toppfart/varvtid på det.

Men det är ju bara vad jag tror, ingen sanning. :)
 
Det där är ju VÄLDIGT intressant! Jag har alltid fått höra att när jättesnabba förare LÄTT kör förbi mig i slutet på Anderstorpsrakan så beror det på att "De har ju sååååååå mycket högre utgångsfart än du har ut på rakan, och den farten har de med sig hela rakan. Vettu!"
Och med den vetskapen... att de bästa i Moto2 (som BORDE ha ganska bäst utgångsfart på rakan) inte ALLS är snabbast i slutet på rakan, så börjar i alla fall jag undra....:va:va:va

Om de kör förbi dig i slutet av rakan så skulle jag nog sätta mina pengar på att det handlar om ren och skär slipstream. Om de skulle ha mycket bättre acceleration än dig ut från kurvan så skulle de nog plocka dig betydligt tidigare på rakan...?

Jag tror dessutom att effekten av slipstream "luras" lite grann i toppfartstabellen från Le Mans och alla andra GP'n också. Varje förare åker lite drygt hundra varv under helgen och toppfarten mäts på varje varv. Men en del förare som Vinales och Rins åker ju ensamma nästan hela helgen medans andra som Abraham, Miller och Pol Espargaro verkar vara i kroniskt behov av draghjälp. Jag gissar att detta har en ganska stor påverkan på de uppmätta toppfarterna. Tittar man till exempel på Moto3 så är det ju lätt att förstå varför femtonde plats i klungan har betydligt högre toppfart än han som leder klungan.

Sedan är toppfartstället på Le Mans kanske inte det bäst valda stället. Jag har för mig att man mäter på den längsta rakan mellan kurva åtta och nio. Men kurva nio och det efterföljande riktningsbytet är ju också banans bästa omkörningsställe, därför mycket tjuv och rackarspel längs rakan och spår som kanske inte är optimala för högsta möjliga toppfart.

Edit: Jag kollade banskissen och det verkar som att man faktiskt mäter på depårakan, eller mer precis - mitt i första kurvan med gansk rejäl lutningsvinkel...Detta skulle sannerligen kunna förklara en del konstigheter i toppfartstabellen...
 
Last edited:

Och där kom det. Lorre är skadad. Vurpade under träning i Januari och skadade ett ben i handleden.
Citat från Motomaters, det är från sista stycket Ripped i den ca 17 sidor långa texten: "Fast handledsbenet läker bra, tar det mycket lång tid innan det är fullt återställt och det kommer ta ett par månader innan det är helt läkt. Detta hindrar honom (Lorre) från att just nu träna armar, axlar och överkropp."
Översatte då ett direkt citat kanske inte är tillåtet idag.....
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2019-05-30 kl. 11.41.10.png
    Skärmavbild 2019-05-30 kl. 11.41.10.png
    535.8 KB · Visningar: 29
  • Skärmavbild 2019-05-30 kl. 11.38.17.png
    Skärmavbild 2019-05-30 kl. 11.38.17.png
    559.8 KB · Visningar: 31
  • Skärmavbild 2019-05-30 kl. 13.08.06.png
    Skärmavbild 2019-05-30 kl. 13.08.06.png
    293.6 KB · Visningar: 26
Last edited:
Man måste vara rättså yrvaken för att utropa ”där kom det” om något som hände för nästan ett halvår sedan...

:trött

Bra du vaknat för redan i #15 den 18e maj skrev jag
Är Lorre sjuk ?
Och så kom ditt svar den 30e maj.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top