MotoGP 2019 #8: Motul TT Assen

I söndags var det osäkert vem som hade vunnit tre timmar efter målflagg. En block pass var lite väl brysk och behövde diskuteras.

Wow, jo kul att det för en gångs skull hände ngt spännande i F1, hoppas på fler bryska blockpassar så alla F1 fans kan ”sitta på nålar” flera timmar efter nästa lopp åsså.......eller så vinner Mercedes......igen.....
 
Bradl kör Repsol Honda på Sachsenring! (Vet dock inte med vilken tank:lol)
 
Marquez är i och för sig en kandidat men går han igenom tv-rutan ännu? Jag tycker inte det.

MM93 - :zpy "Ännu".

Är det så att vem som helst kan "gå igenom TV-rutan" efter en tid eller är det endast vissa, få "utvalda", som är menade för det? Ej ledande fråga. :D
 
Rent race-mässigt är väl MotoGP i den bästa form som varit på ett antal år (någonsin?).
Iaf om man kan tycka att ett race är bra och tätt utan att Rossi vinner...;)
De senaste åren har vi ju fått allt tätare racing, fler olika vinnande märken, satellit-hojar som vinner och fler olika vinnande förare.
Fyra olika märken har redan vunnit på årets åtta race!
Flera nya spännande rookie'sar har kommit upp.
Bara i år fyra nya med riktigt bra potential. :)

Slutar man följa MotoGP nu så har det iaf inget med hur spännande och tät själva sporten är. :fakta
 
Rent race-mässigt är väl MotoGP i den bästa form som varit på ett antal år (någonsin?).
Iaf om man kan tycka att ett race är bra och tätt utan att Rossi vinner...;)
De senaste åren har vi ju fått allt tätare racing, fler olika vinnande märken, satellit-hojar som vinner och fler olika vinnande förare.
Fyra olika märken har redan vunnit på årets åtta race!
Flera nya spännande rookie'sar har kommit upp.
Bara i år fyra nya med riktigt bra potential. :)

Slutar man följa MotoGP nu så har det iaf inget med hur spännande och tät själva sporten är. :fakta

Jag håller helt med, dessutom är parc ferme-intervjuerna roliga nästan vem som än kommer topp tre. Det finns många med Håkan Carlqvist-Tony Rickardsson-potential.
 
Cal kan iaf bjuda på ganska roliga saker. Som när han vann och sa att han inte gjort bra ifrån sig det var alla andra som var dåliga :D
 
Ja. Jo. Förutom dessa då men förvånansvärt många är mer relaxade.
Visst är de relaxade, men det verkar inte hjälpa dem. Det är ju försvinnande få intervjuer med GP-förare (och öht professionella idrottsmän) där de anlägger ett överraskande prespektiv på det som just har hänt. Vilket är både synd och tråkigt eftersom de ju (borde) sitta inne med unika erfarenheter som inte går att se med blotta ögat (vem som vann till exempel).
 
Jag tror att mycket av detta hänger ihop med den korta tiden mellan race och intervju. Den mentala anspänning som racet innebär börjar för de flesta så fort warm up är avklarad. Således en tre-fyra timmar lång psykisk press som avslutas med fyrtiofem minuter fysisk plåga där alla sinnen ska vara på spets.

Inte lätt att ha intelligenta svar på journalisternas eller någon annans frågor i det läget. Eller att vara rolig eller personlig då man precis tömt allt man har fysiskt såväl som psykiskt. De allra flesta brukar behöva en timme eller två innan huvudet fungerar och de kan kommentera hur hojen fungerat.
 
Legendariskt intervju, längdskidor.

”Skidåkning är ett helvete. Jag önskar att jag vore död. Hälsa till vem fan som helst!” (Arthur Häggblad)
 
Jag tror att mycket av detta hänger ihop med den korta tiden mellan race och intervju. Den mentala anspänning som racet innebär börjar för de flesta så fort warm up är avklarad. Således en tre-fyra timmar lång psykisk press som avslutas med fyrtiofem minuter fysisk plåga där alla sinnen ska vara på spets.

Inte lätt att ha intelligenta svar på journalisternas eller någon annans frågor i det läget. Eller att vara rolig eller personlig då man precis tömt allt man har fysiskt såväl som psykiskt. De allra flesta brukar behöva en timme eller två innan huvudet fungerar och de kan kommentera hur hojen fungerat.

Kan ju vara därför presskonferensen är så mycket roligare än parc fermé då kanske?
 
Inte lätt att ha intelligenta svar på journalisternas eller någon annans frågor i det läget.
Även 40-årige Rossi har ett sanslöst torftigt språk ifall man lyssnar till vad han faktiskt säger; orden och fraserna har inte utvecklats sedan han gav intervjuer som tonåring.

Jag tror en bättre förklaring än att förarna är utmattade/extatiska är att de faktiskt inte har den verbala förmågan. Det är ingen nyhet att den som har 9-årig grundskola som högsta akademiska merit har ett fattigare språk än den med universitetsexamen och ett kvalificerat arbete. Uppenbarligen är de här killarna inga undantag.

https://youtu.be/j14JvjB1QWU
 
Jag tror att mycket av detta hänger ihop med den korta tiden mellan race och intervju. Den mentala anspänning som racet innebär börjar för de flesta så fort warm up är avklarad.
Hur mycket stress en förare upplever och påverkas av under ett race är förstås väldigt individuellt. Minns en intervju med Doohan direkt efter ett race där en upphetsad journalist från Eurosport frågade ”What did you think about that last move?” och menade omkörningen som Doohan gjorde på Okada eller Criville i en av de sista kurvorna. Doohan svarade med lugn röst ”What did I think? I think it worked.” En del förare har tillgång till sina intellektuella resurser även direkt efter ett race, andra har det inte.
 
Lägg till att de fortfarande knappt läser engelska i skolan i Spanien, Frankrike och Italien, meningsbyggnaden blir därefter...
 
Hur mycket stress en förare upplever och påverkas av under ett race är förstås väldigt individuellt. Minns en intervju med Doohan direkt efter ett race där en upphetsad journalist från Eurosport frågade ”What did you think about that last move?” och menade omkörningen som Doohan gjorde på Okada eller Criville i en av de sista kurvorna. Doohan svarade med lugn röst ”What did I think? I think it worked.” En del förare har tillgång till sina intellektuella resurser även direkt efter ett race, andra har det inte.

... och han fick svara på sitt modersmål
 
Back
Top